BMW E36 coupe Tuning

BMW 3 E36 Coupe – Kuba

Kiedy zaczęła się Twoja przygoda z BMW i co zadecydowało o tym że akurat właśnie ten samochód?

Moja przygoda z BMW zaczęła się jakieś 4 lata temu, kiedy kupiłem swoją pierwszą Baware, a dokładnie e30 320i Cabrio. Auto było na prawde wspaniałe i to właśnie dzięki niemu zachorowałem na tą trójliterową chorobe A jak mawiają kierowcy BMW – „Jak raz wsiądziesz, to już później nie będziesz chciał wysiadać” Niewątpliwie coś w tym jest, ja jednak chyba chciałem sprawdzić siłę tego hasła, bo po sprzedazy cabrio przesiadłem się do japońca.

Przygoda jednak była bardzo krótka i po pół roku w moim garażu zagościł kolejny owoc monachijskich inżynierów, a mianowicie BMW E36 Coupe. Autko sprowadziłem z Niemiec,co najważniejsze było bezwypadkowe ( co nie zmieniło się do dziś ) Od samego początku auto było skazane na totalną zmianę jego wizerunku, bo czerwony kolor, zawieszenie cross-country i 15nasto calowe oryginalne felgi nie zachęcały szczególnie do zabawy.

BMW E36 coupe Tuning 2

Tuning BMW 3 E36 Coupe by Kuba

Samochód przeszedł sporo modyfikacji, dzięki czemu jego obecny wygląd może wprawić w zachwyt, nie jednego miłośnika BMW i nie tylko…

Zgadza się. Auto jest zmodyfikowane komplexowo, ale jak to bywa w przypadku grubych stylingów, ciągle nie jest w 100% ukończone. Pierwsza zmiana na którą się zdecydowałem i która chyba dziś najbardziej rzutuje na taki a nie inny odbiór samochodu jest jego barwa. 7 warstw złotej 30% perły pochodzi z palety RM. Ten lakier w słońcu na prawde robi dobrą robote i wykręca stojącym na przystankach ludziom głowy Aby nadać autu bardziej indywidualnego charakteru, został dopasowany kompletny Bodykit wykonany w firmie EBA z Nowego Sącza. W jego skład wchodzą przedni zderzak, progi M3, dokładka tylnego zderzaka, maly spoiler na klapie, oraz blenda na tylnej szybie optycznie przedłużająca dach. Seryjne lusterka kompletnie nie pasowały do nowocześniejszej linii samochodu, więc niezwłocznie zostały zastąpione odpowiednikami z M’ki z wbudowanymi diodowymi kierunkowskazami.

Kolejną rzucającą się w oczy rzeczą, która niewątpliwie wyróżnia auto spośród tłumu szarych beemek są zaadaptowane w przednie błotniki wloty z BMW Z3. Co ciekawe, wloty nie są jedynie imitacją, ale rzeczywiście mają połączenie z komorą silnika, zapewniając nawiew chłodnego powietrza. Przednie lampy idealnie pasowały do zamierzchłej epoki, w której powstało moje auto, ale jakoś nie mogły się wpasować w kanony dzisiejszego piękna. Zostały więc zastąpione zespolonymi soczewkowymi reflektorami marki SONAR. Tylne lampy również nie pozostały seryjne i obecnie ich miejsce zajmują lexusy TYC.

BMW E36 coupe Tuning 3

BMW 3 E36 Coupe – Modyfikacje

Jak mówiłem wcześniej, samochód przyjechał do kraju na 15calowych kółeczkach, które błyskawicznie zostały zmienione na 17″ felgi z M3 e46. Jednak te koła ciągle nie wyglądały poważnie, więc przed tegorocznymi wakacjami zdecydowałem się na szaleństwo pt 19 cali. Felgi pochodziły od mojego faworyta w dziedzinie tuningu BMW czyli HARTGE…Na tych kołach przejeździłem niecały miesiąc, przez który stan polskich dróg skutecznie wyleczył mnie z extremalnych rozmiarów i szybko sprowadził na ziemie. Poszedłem po rozum do głowy i po długotrwałych poszukiwaniach zdecydowałem się na 18″ koła z najnowszego BMW m5.Felgi mam do dziś i po niewielkim przyzwyczajeniu nie mogę nic złego o nich powiedzieć Na przednie koła założone są opony Michelin Pilot Sport 225/40, tylne kapcie to Continental Sport Contact 2 w rozmiarze 245/40. Dzięki takiej ilości gumy, auto trzyma się w zakrętach jak przyklejone. Już 17″ calowe koła na aucie wyglądają dziwnie przy seryjnym zawieszeniu, więc rozsądek podpowiadał- bliżej gleby. I tak też się stało. Seryjne zawieszenie zostało wymienione na kompletny zestaw Bilstein B8 dzieki czemu samochód zbliżył się do ziemi o 40mm z przodu, oraz o 20mm z tyłu.

Kolejną zmianą, bez której nie może się obejść tuningowany samochód, był układ wydechowy. Na ten moment jest zamontowany jedynie tłumik końcowy KM Inferno, ale w garażu czeka już na zimę kompletny wydech ze stali nierdzewnej. Aby w nocy samochód również robił Show, pod podwoziem znalazł się sprowadzony z USA zestaw diodowych neonów Multicolor, posiadający 18nascie trybów świecenia i nieskończoną ilość kombinacji kolorów. W grillu zostały zamontowane stroboskopy pochodzące wprost od producenta takich urządzeń dla polskiej Policji.

BMW E36 coupe Tuning 4

BMW 3 E36 Coupe – Wnętrze

Aby czar samochodu nie prysł po otwarciu drzwi, zadbałem również o to, żeby we wnętrzu panował niepowtarzalny klimat. Cały środek został obszyty skórą w dwóch kolorach – beżową oraz jasno brązową. W miejsce seryjnej kierownicy, pojawiła się cięta dołem 30to cm kierownica HBM.

Aby uprzyjemnić oczom podróże, czarne zegary zniknęły na rzecz ściąganych z USA białych tarcz w technologii indiglo, które dodatkowo zostały zaopatrzone o chromowane ramki.To nie jedyn chromowane akcenty w kabinie, ponieważ błyszczy się również gałka zmiany biegów, ramka wokół lewarka, oraz ramki pokręteł nawiewów. Samochód doczekał się także customowych beżowych dywaników. Szyby świadomie nie zostały przyciemnione, żeby łatwiej można było zobaczyć efektowne wnętrze. Te zmiany zostały docenione na wielu zlotach tuningowych, a największym tegorocznym sukcesem jest 1 miejsce na Międzynarodowych Targach Katowickich. W stylingowych planach na następny sezon, jest stworzenie instalacji multimedialnej, zmiana całego bodykitu, oraz lamp tylnych na Led’owe odpowiedniki.

BMW E36 coupe Tuning 5

BMW 3 E36 Coupe – Car Audio

Samochód został również wyposażony w car-audio…

Autko posiada kompletną instalacje Car Audio, która została doceniona na wielu zlotach. Przed montazem komponentów, całe wnętrze zostało wygłuszone. Następnie na podłodze zagościła pajęczyna kabli firmy Dietz. Serce systemu stanowi jednosta centralna Alpine 9812RB. W kompletnie przerobionych pod instalacje 165mm wooferów drzwiach przednich znalazły swoje miejsce midbassy Proa Simplex 160. O odpowiednią dawke wysokich tonów dbają tweetery Vifa zamontowane w słupkach przednich, uprzednio do tego celu zmodyfikowanych. Zestaw przedni jest napędzany przez 4ro kanałowy wzmacniacz Helix HXA-40X . Odpowiedni masaż pleców zapewnia 12″ subwoofer Vibe Black Air w firmowej obudowie Bass Reflex Vibe’a. Sub jest karmiony wzmacniaczem Vibe Monoblock I. Spadkom mocy zapobiega 1Faradowy kondensator Dietz. Aby po otwarciu bagażnika, nie ukazała się nam plątanina kabli i koło zapasowe, cały kufer został kompletnie zabudowany dla uzyskania jak najlepszego efektu wizualnego.

To jednak nie wszystkie zmiany jakie zaszły w BMW, ponieważ na pokładzie pojawił się również silnik z BMW Compact 1,8 Ti…

Owszem, ale ta zmiana została wykonana przez poprzedniego właściciela, więc wiele o niej nie moge napisać, oprócz tego, że wszystko zostało wykonane bardzo profesjonalnie i do dziś nie sprawia kłopotów. Jednak 140 KM generowanych przez obecny silnik to zdecydowanie za mało, w planach jest swap na jednostke 2,8 wraz z całymi bebechami potrzebnymi do prawidłowej pracy tego silnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *