BMW 5 E39 tuning 1

BMW 5 E39 – Miłosz

Zanim przejdziemy do głównego bohatera tego artykułu a mianowicie BMW serii 5, zapytaliśmy jego właściciela jak zaczęła się jego przygoda z motoryzacją

Moje zamiłowanie do motoryzacji przyszło dosyć nagle. W latach szkolnych auta nie przykuwały aż tak mojej uwagi jak np. innych moich rówieśników. Rok przed osiągnięciem wymaganego wieku do rozpoczęcia kursu na prawo jazdy coś się we mnie przełamało. Główną tego zasługą był obejrzany w Internecie amatorski film przedstawiający BMW serii 3 E36 – od tego momentu zafascynowałem się autami z bawarskiego koncernu. Zaczęło się odliczanie dni do momentu rozpoczęcia kursu nauki jazdy i właściwego egzaminu. Moim pierwszym samochodem nie była co prawda bawarka, ale auto miało niemieckie korzenie. Był to VW Polo (86C2F) „odziedziczony” po mojej starszej siostrze, z silnikiem diesla o pojemności 1.4. Zabawne spalanie (4L w cyklu miejskim), nieduże gabaryty, praktycznie bezawaryjny – idealny wybór dla początkujących kierowców.

BMW 5 E39 tuning 2

Tuning BMW 5 E39

Aktualnie jesteś posiadaczem BMW serii 5, dlaczego wybór padł właśnie na ten samochód?

Prawdę mówiąc nie był to zaplanowany wybór. Po okresie jednego roku postanowiłem zmienić moje dotychczasowe autko – VW Polo. W okresie wakacyjnym podczas dorabiania sobie do nowego samochodu, przeglądałem liczne ogłoszenia w Internecie i w gazetach, w poszukiwaniu mojego faworyta – czarny VW Passat B5 z silnikiem 1.9TDI (min. 110km). Niestety przez okres dwóch miesięcy nie udało mi się znaleźć żadnego egzemplarza godnego uwagi. Kończący się okres wakacyjny i rozpoczynający rok szkolny zmusiły mnie do zwiększenia efektywności moich poszukiwań.

W ostatni weekend okresu wakacyjnego wybrałem się na giełdę samochodową w Krakowie – jednak przez cały mój pobyt w tym miejscu nie znalazłem nic co spełniałoby moje kryteria poszukiwań. Opuszczając już teren giełdy podszedłem z ciekawości do srebrnego BMW E39. Jak się okazało po paru chwilach, osoba sprzedająca ten samochód była z moich rejonów zamieszkania i poniekąd trochę się znaliśmy. Umówiliśmy się więc za kilka godzin na obejrzenie samochodu u mnie na kanale warsztatowym oraz próbną przejażdżkę. Zachwycony komfortem podróżowania, dźwiękiem 6-cio cylindrowej rzędówki oraz dobrej ceny – nie zastanawiałem się dłużej. Następnego dnia moja bawarka stała już u mnie pod domem.

BMW 5 E39 tuning 3

Co najzabawniejsze – jak już wcześniej wspomniałem, zanim zdobyłem swoje prawo jazdy byłem zafascynowany autami spod marki BMW. Jednak ta fascynacja powoli i skutecznie zamierała. W okresie kiedy zaplanowałem zmianę swojego samochodu, nie brałem pod uwagę jakiegokolwiek produktu z Bawarii. Byłem wręcz zniechęcony do tej marki, głównie z powodu „grupy ludzi” jacy poruszali się tymi samochodami. Jak się jednak okazało – wystarczyła jedna przejażdżka tym samochodem i dźwięk 6-cio cylindrowej rzędówki, który do dzisiaj jest muzyką dla moich uszu, by podjąć decyzje o zakupie tego auta.

BMW 5 E39 – zmiany stylistyczne

W samochodzie pojawiło się kilka znaczących zmian, zacznijmy może od tych które pojawiły się w BMW pod kątem stylistycznym

BMW 5 E39 tuning 4

Samochód w chwili zakupu był bardzo standardowo wyposażony (1996r produkcji, wersja przed liftingiem) – stalówki 15’, zwyczajne lampy z pomarańczowymi kierunkowskazami, całkowicie fabryczne zderzaki z poprzedniej epoki, bardzo standardowe nagłośnienie. W między czasie zbierania funduszy na pierwsze zmiany, dość solidnie sprawdziłem co jest dostępne do tego modelu oraz co będzie najlepiej wyglądać (zwolennikiem nurtu wiejskiego tuningu BMW nigdy nie byłem, dlatego też widok takich egzemplarzy powodował u mnie bezgraniczny śmiech).

Na pierwszy ogień poszły przednie reflektory. Wybór padł na oryginalne lampy Helli z ringami i soczewkami xenonowymi, które były fabrycznie montowane w tym modelu po przejściu liftingu (po 2000r). Głównym kryterium jakim się kierowałem w ich wyborze była efektywność ich świecenia – chciałem jak najwięcej i jak najdokładniej widzieć co się dzieje na drodze. Ich wygląd był sprawą drugorzędną dla mnie. Kolejną zmianą która wynikła po zmianie przednich lamp, to oczywiście lampy tylne – tutaj wybór również był szybki. Znów padło na oryginalne lampy Helli w technologii CELIS. Po tych dwóch zabiegach autko już odmłodniało o kilka dobrych lat w stosunku do tego co było.

Powoli zacząłem się przymierzać do zmiany wyglądu przedniego zderzaka. Jako że nie jestem fanem zderzaków z laminatu i włókna szklanego, miałem do wyboru dwie drogi: oryginalne dokładki zaprojektowane przez BMW, lub całkowita wymiana zderzaka na ten z topowej wersji modelu E39, czyli M5. Chcąc uzyskać również bardziej agresywny wygląd przedniej części auta, zdecydowałem się bez wahania na oryginalny zderzak z wersji M5. W między czasie zostały zakupione i zamontowane szerokie nerki w przedniej masce.

BMW 5 E39 tuning 6

Rozpoczynający się okres zimowy spowolnił realizowanie moich planów, w tym czasie została zamontowana tylko płaska końcówka wydechu. Rozpoczynający się okres wiosenny zmusił mnie do poszukiwań sensownego obuwia dla mojej bawarki. Poszukiwania te zajęły mi dość sporo czasu i po okresie dwóch miesięcy, zakupiłem 17-sto calowe felgi niemieckiej firmy Rondell, model 058. Duży parapet (tylna felga 10 cali szerokości), ramiona na wzór klasycznych BBS’ów. Niestety dość mocno przejechałem się na tych kołach – auto jest co prawda nieziemsko przyklejone do drogi na zakrętach, lecz były one stanowczo za szerokie na polskie drogi i dla tej jednostki napędowej która znajduje się w tym samochodzie.

Kolejna zmianą była lotka na tylną klapę od modelu M5 – mimo niewielkich rozmiarów bardzo dobrze podkreślała klasyczną linie tego auta, oraz blenda na tylną szybę. Od tego momentu, przyszła pora na odpoczynek i poprawienie finansów na dalsze zmiany. W okresie jesiennym spotkała mnie niezbyt miła sytuacja. W deszczowym dniu, zatrzymując się przed innym samochodem który „wskoczył” mi przed maskę, zostałem ukarany za zbyt dobre hamulce w moim aucie. Egzekutorem tej kary był pan w pseudo-dostawczym Citroenie, który nie wykazał się takim refleksem i efektywnością hamowania i niestety obrał sobie za cel tył mojego auta. Musiałem rozstać się z moim samochodem na okres dwóch miesięcy (prace blacharskie i lakiernicze) lecz nie było to daremne rozstanie. Przy okazji tych zabiegów, odmalowane zostało praktycznie całe auto, gdyż miało ono już swoje lata a chciałem je maksymalnie odświeżyć. W rezultacie jedyne elementy które nie zostały poddane malowaniu, to dach oraz przednie drzwi. Oprócz tego, pokusiłem się o zakup tylnego zderzaka z wersji M-pakiet (od razu uprzedzam pytania „czemu nie zderzak od M5” – otóż, zderzak z wersji M5 posiada po obu stronach wycięcia na podwójny system wydechowy) który był wręcz wymagany od momentu w którym na samochodzie zawitał przedni zderzak M5.

Gdy odebrałem już swoje auto od lakiernika i zbliżał się kolejny sezon wiosenny, w mojej głowie zrodził się pomysł zmiany felg. Zbyt szerokie obecne felgi, nie wyróżniający się wzór, rant który optycznie pomniejszał felgi tak iż nie wyglądały one na swoje rozmiary – to były główne argumenty przemawiające za ich zmianą. Krąg poszukiwań nowych felg zawęziłem do jednego rozmiaru: 18’, szerokość 8 – 8.5 cali. Gdy już praktycznie miałem upatrzonego faworyta do zakupu (wzór M6), w jednym dniu ujrzałem 3 samochody spod marki BMW na takich felgach. Pomyślałem sobie – nie ma mowy! Trzeba poszukać czegoś mniej spotykanego. Moje zamierzenia spełniły się – zakupiłem felgi o wzorze praktycznie niespotykanym w Polsce – AC Schnitzer Type V. Felgi bardzo lekkie, opony 225/40 – nareszcie nie odczuwam praktycznie żadnych różnic w osiągach i spalaniu, tak jak miało to miejsce przy poprzednich felgach. W między czasie gdy czekałem na nowe felgi, postanowiłem pomalować przednie nerki w czarny mat. Również oryginalne znaczki BMW na przedniej masce i tylnej klapie są w barwie biało-czarnej – oryginalnie są biało-niebieskie. Na chwile obecną auto jest utrzymane w jednej tonacji kolorów – czerń i srebro.

BMW 5 E39 tuning 8

BMW 5 E39 – zmiany wewnętrzne

Kolejne zmiany dotknęły wnętrza samochodu..

Pierwsze zmiany jakie zaszły we wnętrzu samochodu były podyktowane moimi wymaganiami dotyczącymi systemu audio. W pierwszej kolejności zostało wymienione fabryczne radio na jednostkę JVC KD-G612 oraz została położona kompletna instalacja prądowa i sygnałowa na kablach firmy Dietz’a. Następnie by ukryć butle gazową zajmującą połowę bagażnika, wykonałem prowizoryczną zabudowę która miała na celu łączyć prosty wygląd i funkcjonalność – w razie potrzeby można w ciągu 5minut wszystko rozłożyć i dostać się do koła zapasowego. W bagażniku zagościła własnoręcznie wykonana, zamknięta skrzynia z głośnikiem basowym firmy Vibe, model Black Air I 10’. Do zasilenia tego głośniczka, został użyty wzmacniacz JBL GTO 75.2. Za przedni system nagłośnienia odpowiada zestaw głośników PowerBass’a, model L5C.

BMW 5 E39 tuning wnętrze

Midbassy wylądowały w fabrycznych miejscach ulokowanych w przednich drzwiach, natomiast tweetery wymagały wyrzeźbienia nowego miejsca w drzwiach, na wysokości bocznych lusterek, tuż przy przednich słupkach. Zestaw tych głośników jest napędzany przez wzmacniacz Mac Audio, model Maximus 2.100

W ramce wokół radia zagościł woltomierz firmy AutoGauge by mieć na oku aktualny stan napięcia w instalacji samochodowej. Po paru dniach użytkowania tego woltomierza i obserwowaniu zachowań napięcia, postanowiłem zakupić kondensator Dietz’a o pojemności 1 Farada.

Gdy już moje narządy słuchowe były zaspokojone przez powyższy zestaw nagłośniający, postanowiłem podwyższyć komfort podróżowania. Została zakupiona kompletna, oryginalna tapicerka skórzana w wersji Sport. Przednie fotele regulowane w 5 pozycjach, wysuwany podkolannik, boczne trzymania i wiele innych – wszystko to powoduje iż po 600km trasy żaden z pasażerów nie narzeka na jakiekolwiek bóle.

BMW 5 E39 tuning car audio

BMW 5 E39 – zmiany mechaniczne

Czy pod kątem mechanicznym w samochodzie również zaszły jakieś dodatkowe modyfikacje?

Tutaj niestety nie było jeszcze jakichkolwiek zmian, obecna jednostka wystarczała mi jak do tej pory, więc skupiłem się na wyglądzie tego samochodu. Jednak gdy teraz wszystkie pracy stylizacyjne dobiegają końca, noszę się z zamiarem zmiany wysłużonego 2.0 na rzecz 2.8. Jest to praktycznie najprostszy swap, wymianie podlega sam silnik, przepływomierz oraz komputer silnika. Przyrost 42km za tą cenę wydaje mi się być rozsądnym wyjściem. Do tego kompresor Eaton M62 i można uderzać po kolejne 50km i więcej. Jednak są to plany na następny rok i nie zaprzątam sobie teraz nimi swojej głowy.

BMW 5 E39 tuning angel eyes

Czy w przyszłości planujesz dalsze modyfikacje samochodu, czy jego aktualne oblicze w pełni Cie zadowala?

Na chwile obecną, stylizacja tego samochodu jest praktycznie ukończona – najważniejsze rzeczy zostały zmienione. W przyszłości pokuszę się jeszcze o sprowadzenie zza oceanu dokładki do przedniego zderzaka oraz dołożenie systemu video. Do tego myślę również o zmianie silnika z 2.0 na 2.8, układ wydechowy Supersprinta oraz wydmuchać trochę mocy za pomocą jakiegoś kompresorka. Wszystkie zmiany staram się robić z głową, by nie utrudniać sobie życia (noo, może poza tymi kołami haha..). Ten samochód nie jest dla mnie tylko zabaweczką na zloty, dlatego też nie mogę sobie pozwolić na zmiany które nie pozwolą mi np. wybrać się nim na wakacje lub obawiać się czegoś podczas kontroli policyjnych / corocznego badania technicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *