Jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją i dlaczego wybór padł właśnie na BMW?
Hmm.. zawsze jak byłem mały to lubiłem samochody a szczególnie te zdalnie sterowane. Z czasem dorastania podobały mi się samochody marki BMW. Ojciec posiadał kiedyś ten sam model czyli BMW 318is e36, z tą różnicą że w czarnym kolorze. Po zdaniu egzaminu na prawo jazdy, pierwszym moim samochodem był VW GOLF II SYNCRO 1.8. W ten samochód włożyłem również duzo pracy i wysiłku. Golfa użytkowałem około roku, ale byłem zmuszony go sprzedać ze względu na wyjazd za granicę. Gdy wróciłem postanowiłem podtrzymać tradycję rodzinną i zakupiłem od rodziny w Niemczech BMW e36 318 IS COUPE z 1992r. i od tego też momentu zaczęły mnie nachodzić pomysły na przeróbki.
Tuning BMW e36 318 – zmiany wizualne
Porozmawiajmy więc właśnie o nich, ponieważ W samochodzie pojawiło się wiele zmian. Zacznijmy może od tych, które zaszły pod kątem stylistycznym…
BMW przyjechało do Polski w stanie jak z fabryki, na pierwszy rzut poszło oświetlenie czyli przednie lampy ANGEL EYES, tył RED CRYSTAL a także oryginalne halogeny zostały zamienione na Clear Chrom. Miałem w głowie kompletny mętlik pod względem wyboru konkretnego ospojlerowania.
Długo myślałem nad wyborem, ale w końcu padło na ORGINAL REPLICA M3 więc pierwsze zmiany w body to progi, przedni oraz tylny zderzak M3 oraz dokładka przedniego zderzaka. Również przedni gril został zastąpiony na chromowany, niedawno trafił także xenon 8000K oraz zomontowane w halogeny stroboskopy. Na koniec przyszedł czas na wydech z firmy Ulter, zostały także zastąpione oryginalne alufelgi 15″ na 17″ firmy TORA 215/40/17 ET20. Zawieszenie zostało zmienione na BILSTEIN B8, sprężyny HR. 60/30.
Tuning BMW e36 318 – zmiany wewnętrzne
Jakie zmiany pojawiły się wewnątrz samochodu?
Wewnątrz BMW zostało przerobione niewiele, z tego względu że pasuje mi oryginalny środek z BMW. Jedynej modyfikacji zostały poddane fotele, kanapa oraz boczki. Postanowiłem obszyć środki w kolorze meksykańskiej czerwieni a boki na czarno i przyznam że jestem w 100% zadowolony z efektu końcowego. Dodatkowo trafiła jeszcze chromowana ramka na mieszek, a oryginalną kierownice zastąpiłem na sportową F1 STYLE 320 mm
Tuning BMW e36 318 – Car Audio
Samochód posiada również zabudowę Car-audio…
Tak, z czasem zaczęło mnie już nudzić seryje nagłośnienie więc postanowiłem zrobić porządne caraudio a na samym początku zastąpiłem jednostke sterująca Pioneer deh 7600 na JVC SH-1000. Następnie poszły pod młotek oryginalne głośniki ale tu pojawił się dylemat. Na rynku jest masa różnych głośników na rynku więc pojawił się problem z wyborem oraz czy zamontować 4 głośniki w oryginalne miejsca czy też nie.
Ale po namyśle i przedyskutowaniu tematu z kilkoma firmami co na codzien zajmującymi się montażem car-audio postanowiłem zrobić przednią scene oraz zabudować bagażnik. Głośniki na przedniej scenie to JBL C608, przyznam że było duzo przeróbek związanych z zamontowaniem tych wooferów, głównie z tego względu że auto nie posiada głośników w dzwiach tylko pod nogami oraz z samym wygłuszeniem drzwi. W końcu po męczącym dniu udało się przerobić drzwi i zamontować głośniki.
Później przyszedł czas na głośniki wysokotonowe, które udało się ładnie zamontowac w słupki. Cały przedni system jest napędzany wzmacniaczem marki GENESIS PROFILE TWO ULTRA. Kolejny etap to głośniki nisko tonowe – tutaj wybór padł na firme Vibe. Głośniki niskotonowe to dwa VIBE BLACK AIR 12+, każdy zasilany wzmacniaczem JBL 1201.1 Monoblock. Aby zredukować spadki napięcia wykorzystałem dwa kondensatory firmy DIETZ, każdy po 5 farad. W końcu nadszedł czas na zamontowanie i rozmieszczenie tego w bagażniku, co niestety nie należało do prostych rzeczy. Po paru nieprzespanych nocach i całych dniach spędzonych w garażu udało się zakończyć prace nad zabudową caraudio.
Czy w najbliższej przyszłości BMW czekają kolejne zmiany?
Czas pokaże, przyznam że samochody to jeden wielki nałóg… W najbliższych planach jest konsola PS2 albo Xbox360 oraz pare monitorów zamontowanych wewnątrz auta.