Dodge Neon SRT-4 tuning 1

Dodge Neon SRT-4 – Tomek „Sza”

Samochód który dzisiaj będziemy mieli okazję Wam przedstawić to Dodge Neon SRT-4 z 2004 roku. Samochód przykuwa sobą uwagę ciekawą stylistyką i nienagannymi osiągami, ponieważ już seryjnie został on wyposażony w 2.4 litrowy silnik i dysponował mocą 230KM i 339 Nm. Egezemplarz który dzisiaj mamy okazję prezentować został poddany tuningowi przez jego właściciela i może pochwalić się jeszcze lepszymi osiągami oraz dodatkowymi zmianami pod kątem stylistycznym.

Dodge Neon nie należy on do samochodów często spotkanych na naszych drogach – jak doszło do tego że stałeś się jego posiadaczem?

To prawda, spotkanie Dodga Neona na polskich drogach to nie lada wyczyn, a samochodów tych w wersji SRT-4 jest już jak na lekarstwo. Sam wiem o 5 innych w Polce, w Niemczech jeździ ich sporo więcej. Wydaję mi się, że powodem tego jest to, że były produkowane jedynie w latach 2003-2005 oraz przeznaczone wyłącznie na rynek USA. Można powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju odpowiedź Dodga na EVO i Imprezę, ale za mniejsze pieniądze (nowy kosztował niewiele ponad $20000). Próżno szukać w nim takich luksusów jak kontrola trakcji czy napęd na 4 koła, jedyną jego zaletą jest turbo doładowany silnik, który jak wcześniej zauważyłeś, seryjnie dysponuje mocą 230KM. Taki amerykański „cheap speed”.

Dodge Neon SRT-4 tuning 2

Jeśli o mnie chodzi, wszystko zaczęło się kiedy w 2005 roku pojechałem do rodziny do USA, a konkretnie do Kalifornii. Samochodów jeżdżących po drogach jest tam bardzo dużo, a ludzie lubią zmieniać auta o wiele częściej niż w Polsce, co za tym idzie, dużo jest również komisów samochodowych. A jak wiadomo ceny zwalają z nóg. Stwierdziłem, że skoro ceny są tak atrakcyjne, to mój kolejny samochód będzie pochodzić właśnie stąd. Został tylko jeden problem. Jaki? I tutaj z pomocą przyszedł mój kuzyn Mike, który na moje wymagania „szybkie i tanie” od razu odpowiedział „Może SRT-4?”. Spotkaliśmy się z jego kolegą, który przyjechał niebieskim Neonem, i muszę powiedzieć, że auto zrobiło na mnie pozytywne wrażenie. W grę wchodził jeszcze Nissan 350Z, ale SRT-4 wygrał ceną i tym, że to 5 osobowy sedan, a osiągi mają zbliżone. „Zwykły Neon” wogóle mi się nie podoba, stylistycznie oczywiście. Jednak w tej wersji, z innymi zderzakami, wielkim spoilerem z tyłu i zmienioną maską, jest zupełnie inaczej. Niby niewiele, ale dla mnie zupełnie zmienia to wygląd samochodu. I tak, dzięki wrocławskiej firmie zajmującej się sprowadzaniem samochodów zza oceanu od końca 2006 roku Neon SRT-4 stoi w moim garażu.

Dodge Neon SRT-4 tuning 3

Tuning Dodge Neon SRT-4

Część modyfikacji które pojawiły się w tym samochodzie zostały przeprowadzone jeszcze przed jego zakupem, a mianowicie w USA…

Tak, to był swojego rodzaju bonus, którego się nie spodziewałem. Auto kupione było na aukcji i oczekiwałem seryjnego modelu. W głowie układałem sobie już plan modyfikowania go. Wybór części do tego samochodu jest w USA tak duży i szeroki, że praktycznie każdy SRT-4 ma tam modyfikacje mechaniczne i elektroniczne. Większość rzeczy, które planowałem zostały już w nim zrobione, co mnie niezmiernie ucieszyło. Na wstępie miałem już dolot K&N, regulowany WasteGate AGP, 3 calowy wydech, orurowanie intercoolera z blow offem HKS, rozpórkę, gwintowane zawieszenie. Wszystko to miałem gdzieś tam w planach modyfikacji, a tutaj dostałem to już na wstępie, plus kilka innych modyfikacji.

Dodge Neon SRT-4 tuning silnik

Jakie zmiany pojawiły się w samochodzie pod kątem mechanicznym?

Sam dołożyłem do niego większy intercooler, komputer Mopar Stage 1, elektroniczny kontroler doładowania, turbo timer, zegary w słupku: AFR i Scan Gauge. Jeśli chodzi o Scan Gauge jest to wspałaly wynalazek. Podpinamy go pod złącze OBDII i mamy dostęp do odczytów z większości czujników, informacji o pracy wktrysków, wyprzedzeniu zapłonu czy zagrożeniu spalaniem stukowym. Można również mierzyć przyspieszenie i czasy na 1/4 mili. Poza tym auto posiada również kilka mniejszych modyfikacji.

Dodge Neon SRT-4 tuning osiągi

Jakimi osiągami aktualnie może poszczycić się Neon?

Zaraz po sprowadzeniu, na hamowni uzyskałem wynik 260KM i 355Nm na 0,8 bara, więc aktualnie moc nie powinna się znacząco różnić. Okazjonalnie zmianiam doładowanie na 1.2 – 1.3 bara, rożnicę czuć i na moje oko dysponuje wtedy mocą ok. 290-300 KM. Dlaczego okazjonalnie? Nie dokonałem jeszcze wszystkich potrzebnych modyfikacji aby przekroczyć barierę 300 koni i ze względów bezpieczeństwa nie nadużywam tego. Na zawodach niestety jeszcze nie startowałem, gdyż od 3 lat na wakacje wyjeżdżamy wraz z dziewczyną do pracy i jakoś na żadne jeszcze nie miałem okazji się załapać. Jedyne wyniki jakie mogę przedstawić to te, które zmierzyłem Scan Gauge’em. Przyspieszenie 0-60 mph 5.04 sekundy i czas na 1/4 mili 13.61s. Czy są one zbliżone do rzeczywistych okaże się jak wystartuję w zawodach.

Dodge Neon SRT-4 tuning 4

Pod kątem stylistycznym również pojawiło się kilka delikatnych zmian…

Przede wszystkim 17 calowe felgi Toora. Zmieniłem również przednie światła na soczewkowe i wstawiłem xenonowe żarówki. Dodałem białe kierunkowskazy i przyciemniłem lekko szyby. Wszystko to sprawiło, że Neon wygląda jeszcze bardziej agresywnie i jestem z tego zadowolony.

Czy w przyszłości planujesz dalsze modyfikacje tego samochodu?

Tak, mam zamiar przekroczyć barierę 300 KM na seryjnym turbo. Aby tego dokonać brakuje mi jeszcze czegoś, aby zwiększyć ciśnienie paliwa. Najprawdopodobniej mój wybór padnie na na Return Line firmy AGP i pompę paliwową Walbro 255 lph. Dodatkowo planuję jakąś świnkę aby to wszystko wystroić, bądź też zrobienie programu przez kogoś kto się na tym zna lepiej niż ja I to powinno wystarczyć na 300+ KM. Ja jestem bardzo zadowolony z auta, zarówno pod względem stylistycznym jak i osiągów, a moja dziewczyna wprost uwielbia nim jeździć. Czy coś jeszcze się zmieni? Czas i zasobność portfela pokaże.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *