Ford Fiesta RS Turbo 1

Ford Fiesta RS Turbo – Puma

Zacznijmy od tego jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją?

Tu nie będę oryginalny, wszystko zaczęło się jak byłem dzieckiem – od prospektów, resoraków i różnych filmów. Jak już miałem troszkę więcej lat, były próby prowadzenia auta rodziców. W wieku 17 lat udało mi się zrobić prawo jazdy i był pierwszy samochód Fiat 127, później Fiat 126p i tak poszło dalej.

Ford Fiesta RS Turbo

Ford Fiesta RS Turbo 2

Aktualnie jesteś posiadaczem Forda Fiesty RS Turbo – jak doszło do tego, że wybór padł właśnie na ten samochód?

Był to zupełny przypadek, mniej więcej rok nosiłem się z zamiarem kupna auta klasy GTI, po prostu bardzo się bałem, że kupię jakieś zajechane auto. Po sprzedaży Mazdy 323, pod wpływem chwili pojechałem oglądać czarna Fiestę xr2i. Po jeździe próbnej, gdy na liczniku pokazało się 150km/h na kończącym się 3 biegu stwierdziłem, że to jest auto dla mnie. Najprawdopodobniej licznik kłamał, ale tak mi się to spodobało, że po pół godzinie stałem się szczęśliwym posiadaczem xr2i z 1991 roku. To był rok filmu “The Fast and the furious”, więc szybko trafiłem z moją xrką na mniej lub bardziej legalne wyścigi. Niestety jej silnik był już dość zmęczony i szybko wyzionął ducha. Znajomy miał do sprzedania goły silnik pochodzący z Fiesty RS Turbo, wiec jak już byłem zmuszony do remontu to postanowiłem remontować coś mocniejszego. I tak zaczął się dość długi okres szukania brakujących elementów układanki, która nazywa się Fiesta RS Turbo.

Ford Fiesta RS Turbo 3

Ford Fiesta RS Turbo – modyfikacje

Samochód przeszedł sporo modyfikacji, głównie pod kątem mechanicznym – opowiedz o zmianach, jakie zaszły pod tym kątem…

Podstawową zmianą był swap z N/A na Turbo, który pociągnął za sobą kilka modyfikacji. Tak jak już wspomniałem silnik był składany z części pochodzących z różnych aut. Kupując je starałem się myśleć o przyszłości i na przykład zamiast seryjnej turbiny T2 wylądowała T3. Sam silnik dostał wydajniejsze wtryski, większy Intercooler, orurowanie własnego pomysłu, układ wydechowy 2,5” z jednym tłumikiem, zawór upustowy i kilka innych drobiazgów, których już nawet nie pamiętam.

Ford Fiesta RS Turbo 4

Skrzynia też nie pochodzi z Fiesty RST tylko z Escorta RS Turbo, który miał montowaną seryjnie szperę (same przełożenia są takie same w obu skrzyniach). Oczywiście podnoszenie mocy i przyspieszeń szło w parze z poprawą bezpieczeństwa, czyli wymienione zostały amortyzatory na KYB ultraRS, sprężyny na Eibach ProKit –35mm. Układ hamulcowy oparty był na seryjnych podzespołach, ale z wykorzystaniem tarcz Zimmermann Sport i klocków Pagid Sport, ale z czasem i to przestało wystarczać. Obecnie przełożony jest cały układ hamulcowy z Escorta RS2000, co poprawiło zdecydowanie hamowanie auta.

Ford Fiesta RS Turbo – osiągi

Jakimi osiągami aktualnie dysponuje samochód? Wiem, że gościł on również na wyścigach na 1/4 mili – jaki udało Ci się osiągnąć do tej pory najlepszy czas?

Silnik, o którym mówiłem dysponował mocą 168KM, 209Nm co pozwoliło osiągnąć czasy 0-100km/h w granicach 7 sekund i najlepszy czas przejazdu ET: 14,350, a wszystko to przy wadze 920kg. Była to najmocniejsza Fiesta MK3 w PL i zarazem chyba najszybsza Fiesta spośród wszystkich w naszym kraju, w zeszłym roku. Obecnie się to trochę pozmieniało, ponieważ na przestrzeni roku powstały różne dość szybkie auta: Fiesta mk1 RS Turbo (notabene z moim silnikiem opisywanym wyżej), Fiesta xr2i VR6, Fiesta RS2000, kilka Fiest z silnikiem 2,0 16v pochodzącym z Mondeo oraz dwie Fiesty Turbo, które zapowiadają się dość ciekawie.

Ford Fiesta RS Turbo wykres z hamowni

W planach kolejne zmiany i jeszcze większa moc – zdradzisz nam, jakie modyfikacje szykują się w najbliższej przyszłości?

Tu wyjaśnię, dlaczego, mówię, że była. Poprzedni silnik został sprzedany i zamontowany w Fieście Mk1 z 1981 roku, (o czym wspomniałem wyżej). Moje auto obecnie ma nowy silnik po kompletnym remoncie i jest w trakcie docierania. Tym razem do poprzedniego zakresu zmian doszły lub są w trakcie prac następujące modyfikacje: chłodnica oleju, ostry wałek rozrządu, regulowane koło rozrządu, obróbka głowicy (w poprzednim też była, ale teraz poszedłem na maxa), sprzęgło spiekowe, duże wtryski jak na pojemność 1600 i zmiana elektroniki. Po cichu liczę na ok. 200 KM, oraz ET: 13,xxx. Ale co z tego wyjdzie – przekonamy się niedługo.

Fiesta Klub Polska

Warto również przy tej okazji wspomnieć o Fiesta Klub Polska, z którym jesteś dosyć blisko związany…

Z Fiesta Klub Polska związany jestem już od dobrych paru lat. W obecnej nazwie funkcjonuje on od 2001 roku i na dzień dzisiejszy zrzesza stu kilkudziesięciu klubowiczów oraz blisko półtora tysiąca użytkowników forum. Są wśród nas zarówno posiadacze mocno stuningowanych mechanicznie i wizualnie Fiest jak i zwykli ich użytkownicy, po prostu Fiesta Klub Polska to miejsce dla każdego posiadacza Fiesty. Co roku spotykamy się na ogólnopolskich zlotach, których główną atrakcją są zawody na torze, gdzie możemy sprawdzić swoje umiejętności i swoje auta.

W tym roku spotkanie fiestomaniaków z całej Polski, na którym niestety nie mogłem być, odbyło się na torze w Radomiu i było kolejnym udanym zlotem naszego klubu. Oprócz tego spotykamy się na lokalnych spotach, organizowanych przez poszczególne frakcje naszego klubu. Co ciekawe, na naszych spotkaniach można zobaczyć nie tylko Fiesty ale i inne marki aut, bo jest grupa klubowiczów która pomimo zmiany auta pozostała w klubie. Świadczy to chyba najlepiej o atmosferze, jaka u nas panuje.

Jeszcze w tym roku planujemy przekształcić FKP w stowarzyszenie, co da nam możliwość znacznie szerszej działalności niż obecnie. Zapraszam serdecznie wszystkich posiadaczy Fiest na naszą stronę (www.fiestaklubpolska.pl) i forum.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *