Ford Focus mk1 tuning 1

Ford Focus mk1 – Rasta | GT-Online.pl

Jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją i tuningem?

Motoryzacją dość późno zacząłem się interesować, prawko zrobiłem dopiero w wieku 23 lat. Jeszcze nie zdążyłem go odebrać a pod domem stała już zielona strzała – Ford Fiesta 1.3 o przepotwornej mocy 60 kucy. Jako zadowolony posiadacz Fiesty wstąpiłem do klubu fiestaklubpolska.pl gdzie zacząłem czynnie się udzielać jeżdżąc min. na wszystkie zloty. Tuning Fiestki ograniczył się do przyciemnienia szyb, obniżenia zawieszenia instalacji audio oraz założenia alusów o budzącym respekt rozmiarze 14 cali. Mocy oczywiście szybko zaczęło brakować więc zacząłem rozglądać się za następcą. Warunki jakie musiał spełnić to silnik min. 2 litry i koniecznie buda trzy-drzwiowa.

I w ten oto sposób stałeś się posiadaczem Forda Focusa pierwszej generacji, dlaczego wybór padł właśnie na ten samochód?

Od momentu kiedy pierwszy raz zobaczyłem Focusa, przyznam że bardzo mi się podobał. Jako że byłem już zadowolonym posiadaczem Forda oraz nasłuchałem się sporo o legendarnych właściwościach jezdnych Focusa, stwierdziłem że to jest właśnie to czego szukam. Po niełatwych poszukiwaniach udało mi się znaleźć wymarzony egzemplarz. Zanim kupiłem Focusa wiedziałem już o istnieniu klubu focusklubpolska.pl, do którego właściwie w dniu zakupu Foczki wstąpiłem. Dzięki klubowi poznałem grupę pasjonatów, którzy zarazili mnie dłubaniem w samochodzie no i się zaczęło…

Zapomniałem wspomnieć, że prezentowana Foczka jest moim drugim Focusem. Pierwszy niestety zakończył swój żywot w wypadku… Po stracie ukochanej Foczki od razu zacząłem rozglądać się za następną i traf chciał, że nawinęła się taka sama, też srebna.

Ford Focus mk1 tuning 2

Tuning Ford Focus mk1 – zmiany mechaniczne

Samochód przeszedł do tej pory sporą liczbę modyfikacji. Zacznijmy może od tych najważniejszych w przypadku tego projektu, a mianowicie zmian które zaszły w samochodzie pod kątem mechanicznym

Rzeczywiście, lista modyfikacji jest długa, jednak na wstępie muszę zaznaczyć że Foczkę kupiłem od znajomego i było ona już uturbiona. Niestety było to robione w czasach, kiedy polscy „tunerzy” nie mieli za dużego pojęcia o uturbianiu wolnossących silników i delikatnie mówiąc to co działo się pod maską można było nazwać „drutem”. Samochód właściwie nie nadawał się do codziennej jazdy, był „wystrojony” za pomocą świni SMT6, ale niestety elektronika Focusa jest mocno oporna. Problemy z odpaleniem, gaśnięcie, szarpanie były codziennością. Dlatego kupując ten konkretny egzemplarz od razu miałem precyzyjny plan modyfikacji mających na celu zrobienie z Foczki ulicznego killera nadającego się do codziennej jazdy.

Ford Focus mk1 tuning 3

W pierwszej kolejności zgłosiłem się do Promotora, który podjął się zadania ogarnięcia elektroniki za pomocą komputera typu standalone – na pokład wjechał AEM EMS oraz większe wtryski 440cc od Focusa RS. W międzyczasie pod maską pojawił się nowy kolektor wydechowy wykonany w Kwas-Met. Przełożyłem też z wraku swojej pierwszej foczki 2,5” układ wydechowy z kwasówki, ponieważ ten który był nie posiadał żadnych tłumików i było mnie słychać z odległości kilku kilometrów. Po tych zmianach Focus wreszcie zaczął dawać przyjemność z jazdy. Niestety druciarstwo poprzednich „tunerów”, które nie sposób było wychwycić (i dopiero przy demontażu silnika wyszło na jaw) spowodowało, że nie nacieszyłem się zbyt długo i silnik zrobił… kaboom.

Ford Focus mk1 tuning silnik

Nie poddałem się jednak bez walki ponieważ pod maskę wjechał nowy silnik. Żeby nie było niespodzianek dół został zakuty – kute tłoki JE Pistons oraz korby Eagle. Turbosprężarka to Garrett GT2560R (znana też jako GT28R), która ładuje od samego dołu więc nie ma właściwie laga. Nowe sprzęgło od Sierry Cosworth, dolot zakończony jest stożkiem PiperCross. Za Pssss odpowiada BOV firmy Bailey. Pracę silnika monitoruję za pomocą wskaźników Greddy: doładowanie, temperatura oleju oraz spalin (EGT). Foczka wyposażona jest też w szperę Quaifa oraz turbo timer Greddy. Zawieszenie to Koni o regulowanej twardości a za wyhamowanie foczki odpowiedzialne są, nawiercane tarcze EBC oraz przewody hamulcowe w stalowym oplocie Goodridge.

Ford Focus mk1 tuning 5

Tuning Ford Focus mk1 – osiągi

Jaką mocą po tych modyfikacjach dysponuje samochód?

Obecnie ładuję 1,2 bara co na hamowni dało wynik ok. 280 km oraz 410 Nm i zaowocowało brakiem jakiejkolwiek trakcji na pierwszych trzech biegach. Przyspieszenie do 0-100 ok. 5,5s, 0-200 ok. 13,5s.

Ford Focus mk1 tuning 6

Tuning Ford Focus mk1 – zmiany stylistyczne

Zmiany mechaniczne to nie jedyne jakie pojawiły się w Focusie, ponieważ pod kątem stylistycznym samochód również się zmienił…

Ogólnie nie jestem zwolennikiem obklejania samochodu progami i wszelkiego rodzaju skrzydłami. Obecny wygląd, Foczka po części zawdzięcza poprzedniemu właścicielowi (progi, zderzak). Ja dopiero zabieram się za jej zewnętrzny wygląd.

Foczka porusza się na 17” felgach Mak Veleno oraz oponach Good Year F1. Została dołożona lotka na tylniej klapie, polakierowałem również klamki i listwy. Przednie reflektory pochodzą od Focusa ST170, wymieniłem też tylnie światło stopu na wersję LED. We wnętrzu znalazły się skórzane fotele z Focusa ST170, tarcza zegarów Indiglo, nakładki na pedały oraz podstopnica Sparco. Kilka elementów zostało poflokowanych.

Ford Focus mk1 tuning wykres hamownia

Czy w najbliższej przyszłości samochód czekają kolejne modyfikacje?

Niedługo pod maską zagości nowy BOV HKS SSQV, który już zakupiłem. Ponadto planuję wymianę IC ponieważ obecny jest w nie za ciekawym stanie i w dodatku uniemożliwia mi założenie nowego zderzaczka, który już od pewnego czasu czeka na założenie. W planach mam też zakup kompletnego układu hamulcowego od Focusa ST przód/tył bo obecny jest najsłabszą stroną tego samochodu. Na założenie czeka również (od roku) instalacja Audio z mojej poprzedniej Foczki.

Od strony mechanicznej właściwie zmian już nie będzie no chyba że za jakiś czas turbosprężarka powie papa, to w jej miejscu znajdzie się coś większego np. GT28RS.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *