Na naszych łamach kolejny Ford Focus, w którym zagościło sporo ciekawych modyfikacji, o których rozmawialiśmy z właścicielem samochodu – Mariuszem. Jesteś posiadaczem Focusa ZX3 w wersji USA – czym charakteryzuje się ta wersja?
Ford Focus ZX3 jest autem średniej wielkości, bardzo praktyczny, pospolity dwuślad. Swoją popularność zawdzięcza ładnym kształtom przy zachowaniu sporej ładowności. Dynamika i skromna sylwetka sprawia że w zatłoczonym mieście powstaje satysfakcja z jazdy. Focus wersja USA jest klasą compact, sprzedawany był w Północnej Ameryce w latach 1999-2007. Mój egzemplarz został wyprodukowany w 2005 roku.
Wersje po 2004 dostały od Forda lifting nadwozia. Polegał on na wizualnym upodobnieniu amerykańskiej wersji MK1 do europejskiego MK2. Poprawiono zatem stylistykę przodu auta oraz wewnątrz. Silnik, płyta podłogowa, konstrukcja nadwozia oraz cała mechanika nie została zmieniona. Focus którego nabyłem 7 miesięcy temu jest wyposażony w 2 litrowy silnik Duratec ST 16V DOHC o mocy 170KM/197 Nm. Dzięki takiej mocy pozwala cieszyć się dobrymi odczuciami z jazdy. Poprzez 5 stopniową skrzynię biegów z krótkimi przełożeniami daje dobre wyniki w prowadzeniu autka. Moc która dysponuje niebawem trzeba będzie zwiększyć.
Tuning Ford Focus ZX3
Samochód został poddany tuningowi w amerykańskiej firmie Roush Performance w USA…
Nazwisko Roush pojawiło się w amerykańskim sporcie motorowym już w latach sześćdziesiątych, kiedy to młody Jack Roush tuż po ukończeniu studiów został w 1966 roku zatrudniony w Fordzie. Odszedł z koncernu w roku 1970 aby założyć własną firmę (jeszcze przez rok pracował w Chryslerze). Kolejne lata poświęcił na prace w sporcie, między innymi w amerykańskiej serii GT, NASCAR oraz wyścigach dragsterów (odnosząc liczne zwycięstwa).
W roku 1995 założył własną firmę tuningową dostarczającą poszczególne części a także zajmującą się pełnymi pojazdami (głównie Mustangami Forda), której filia działa również w Wielkiej Brytanii. Gdy ze stajni Rousha wyjeżdża kolejny przerobiony samochód, fani znający się na rzeczy wstrzymują oddech. Bo Jack Roush to nie jest zwykły tuner w stylu dodajmy chromowane felgi, kilka spoilerów, parę nalepek i jakoś to będzie.. Jack Roush to gość, który przeszedł długą drogę od dragracingu poprzez Nascar i SCCA Trans-Am . Co wiecej, wszędzie odnosił sukcesy. Od roku 1964 związany jest z Fordem. Aktualnie stoi na czele Roush Performance Products. Wytwarza ona części o charakterystyce przeniesionej z torów wyścigowych, a które można zamontować w seryjnych autach. Przygotowuje również kompleksowo tuningowane modele Forda, które następnie sprzedaje we własnej sieci salonów tego producenta.
Opowiedz o wszystkich zmianach jakie pojawiły się w Focusie..
Focus od podstaw został przebudowany i zmodyfikowany. Na pierwszy ogień poszły do zmiany elementy stylingu zewnętrznego. Przedni zderzak został zastąpiony nowym – wprost od Rousha. Szerszy, niższy wyposażony w lampy przeciwmgielne, wykonany z materiałów z najwyższej jakości. Zostały włożone światła od SVT 170. Następnie tylny zderzak i lotka dachowa. Dodatkowe emblematy Roush na grillu i wewnątrz, podkreślają sportowy charakter auta. Wnętrze auta wyposażone w lepsze audio – centrala Sony ze zmieniarką 6cd, 4 3-drożne głośniki Sony X-Plode oraz 8 calowy subwoofer w bagażniku.
Dodatkowo sportowe pedały autka ROSUH, krótka skrzynia biegów oraz emblematy na podłodze i konsoli środkowej. Zegary białe Indigo podświetlane na zielono. Później przyszła pora na opony – Continental z indeksem „y” 17 cali 215/40 z pięcio ramiennymi chromowano-niklowymi felgami. Po zmianach stylistycznych przyszła pora na układ wydechowy. Cały zdjęty, włożony własnej produkcji przez Rousha ze sportową końcówka, daję dodatkową moc oraz super dźwięk, szczególnie w środku auta. Zawieszenie zamienione z seryjnego, amortyzatory Rosuh, podwyższona sylwetka Focusa. Dzięki takiemu zastosowaniu układ jezdny uległ polepszeniu, szczególnie na naszych drogach.
Czy w przyszłości samochód czekają dalsze modyfikacje?
Silnik to narazie seria. Po wakacjach czekają na niego generalne prace. Na razie nie będę zdradzał aż takich szczegółów, ale niedługo dotrą kute tłoki JE Pistons, kute korby Eagle, system Roush Focus Turbo. Dalsze prace pokażą na co stać Focusa…