Formula X Sport 1

Formula X Sport

Co kryje się pod nazwą Formula X Sport?

To nazwa zupełnie nowego w Polsce samochodu wyścigowego. Nazwa oryginalna to „Formule France”. Auto pochodzi z Francji, gdzie zyskało ogromną popularność dzięki serii wyścigów, organizowanych corocznie od 1998 roku pod patronatem Francuskiej Federacji Sportów Samochodowych (FFSA).

Obecnie w Polsce trwają prace nad projektem wprowadzenia Formuły X Sport na polskie tory wyścigowe jako nowej kategorii wyścigowej. Formuła X Sport jest pojazdem łączącym w sobie cechy motoru i prawdziwego samochodu wyścigowego. Dzięki mocnemu silnikowi (200 KM) i lekkiej konstrukcji (580 kg) jego osiągi to 4 sekundy od 0 do 100 km/h, stosunek wagi do mocy – 2,9 kg/KM.

Formula X Sport 2

Kiedy zrodził się pomysł na budowę tego pojazdu w Polsce?

Pomysł zrodził się wśród ludzi z AK Rzemieślnik, głównie z myślą o młodych zawodnikach, na przykład tych tych, którzy zamierzają przesiąść się z gokartów do czegoś niewolnego 🙂 We Francji samochód i wyścigi stworzono, aby dać szansę rozwoju w sportach motorowych głównie młodym kierowcom. Ze zwględu na bardzo duże zainteresowanie stworzono też serię wyścigów dla „seniorów”, tj. powyżej 30 roku życia. W Polsce adaptujemy sprawdzony francuski know-how. Projekt tak naprawdę ruszył w maju br. i w prawdziwie wyścigowym tempie dociera do etapu uruchomienia wyścigów.

Formula X Sport – Historia

Warto również wspomnieć o historii tego samochodu…

Samochód o nazwie „Formule France” został wyprodukowany we Francji w 1996r. Jego producent – firma Solution Exess – ma kilkunastoletnie doświadczenie w dziedzinie sportów motorowych. Mieści się w miejscowości Lohéac, nazywanej stolicą francuskich sportów motorowych.

Pomysłodawcą i konstruktorem samochodu jest Laurent Clairon, który w 1994r. stworzył „Furię” – pojazd z układem napędowym motoru Suzuki, używanym w wyścigach w okresie 1994-97. Momentem przełomowym w historii powstania Formuły France był wyścig „Furii” na otwarcie Grand Prix Francji F1 na torze Magny Cours 1997r.

Formula X Sport 3

W roku 1998 powstał samochód Formule France i kategoria wyścigowa o tej samej nazwie, wpisana w mistrzostwa Francuskiej Federacji Sportów Motorowych (FFSA). 1 lipca 2001r. Formuła France znów zainaugurowała Grand Prix Francji F1 prezentując swoje nowe oblicze w wersji bez dachu, spider (fr. barquette).

Formuła France na stałe wpisała się do historii francuskich sportów motorowych, znalazła zainteresowanie zarówno wśród młodych kierowców, jak również ich bardziej doświadczonych kolegów. Od początku towarzyszyło jej duże zainteresowanie mediami. Spektakularne zdjęcia z wyścigów nadawały takie stacje telewizyjne, jak Eurosport, Eurosport France, TF1, France 3, M6, AB Sports, Monte Carlo TMC.

Formula X Sport 6

Jednym z ważniejszych wydarzeń w historii FF był „Wyścig gwiazd” takich, jak Jean-Louis Schlesser, Henri Pescarolo, Jacques Laffite, René Arnoux. Samochód brał udział w wyścigach m. innymi na torach Le Mans, Nogaro, Castellet, Paul Ricard, Estoril, Pau. W wersji z napędem na cztery koła ścigał się na lodzie (wyścig z finałem na Stade de France, Puchar Andros) oraz na torze rallycrossowym. Obecnie Formuły France biorą udział w wyścigach długodystansowych.

W roku 2006 ruszyła nowa kategoria Touring Cup, również oparta na zasadzie tzw. monomarki – tym razem „Touring Car”, która bardzo szybko znalazła uznanie w świecie sportów motorowych.

Formula X Sport 4

Formula X Sport – debiut na polskim torze

Formuła X Sport po raz pierwszy została oficjalnie zaprezentowana 23 i 24 września 2006 na torze w Słomczynie, podczas X rundy Mistrzostw Europy w Rallycrossie – z jakim spotkała sie zainteresowaniem ze strony mediów?

Wracając do debiutu w Słomczynie, to spotkaliśmy się z bardzo dużym zainteresowaniem zarówno kierowców, jak i dziennikarzy a także osób, które po prostu chciałyby się pościgać tym autem, nie mając żadnego doświadczenia w tej dziedzinie. Dostajemy bardzo dużo maili z konkretnymi zapytaniami. Nasza baza danych osób zainteresowanych wciąż rośnie.

Odbyło się również kilka jazd testowych…

Zgadza się, jazdy testowe Formułą X Sport również spotkały się z ogromnym zainteresowaniem. Jednak nie wszystkim zainteresowanym udało się w nich uczestniczyć, dlatego na pewno będziemy organizować następne.

Formula X Sport 5

Charakterystyka samochodu Formuła X Sport

  • Wyścigówka o nadwoziu samochodu osobowego stworzona we francuskiej stolicy sportów motorowych Lohéac
  • Przyśpieszenie – 4 sekundy – od 0 do 100 km/h
  • Silnik od motocykla o mocy 200 KM
  • Prowadzenie i wrażenia z jazdy bliskie bolidowi Formuły 1
  • Bardzo lekka konstrukcja, dająca możliwość zmiany kształtu nadwozia
  • Auto przeznaczone dla kierowców wyścigowych, początkujących i z doświadczeniem wyścigowym

Dane techniczne:

Formuła X Sport Wymiary:

  • Długość: 3,70 m
  • Szerokość: 1,75 m
  • Rozstaw osi: 2,22 m
  • Ciężar: 580 kg

Formuła X Sport – Silnik:

  • 4 cylindry w układzie rzędowym
  • Pojemność 1300 cm3
  • 2 wałki rozrządu – 16 zaworów
  • Moc maksymalna : 200 KM przy 10.900 obr./min

Formuła X Sport – Napęd:

  • Na tył, łańcuchowy, bez mechanizmu różnicowego
  • Sekwencyjna 6-biegowa skrzynia biegów + 1 bieg wsteczny

Formuła X Sport – Hamulce:

  • Z przodu: 2 tarcze wentylowane o średnicy 260 mm
  • Z tyłu : 2 tarcze wentylowane o średnicy 240 mm

Formuła X Sport – Koła:

  • Koła 7” 1 x 16
  • Opony : 20-58/16

Formuła X Sport – Nadwozie

Nadwozie to konstrukcja ze stalowych rur, karoseria zbudowana jest z lekkich włókien syntetycznych. Taka kombinacja daje możliwość tworzenia różnych kształtów nadwozia. Pierwotna wersja Formuły France była oparta na modelu Ford Puma. Konstrukcja następcy Formuły France, Touring Car, wiąże się z marką Opel. Konstrukcja ze stalowych rur w dwóch typach nadwozia: coupé i spider. Formuła France istnieje w nadwoziu coupé i spider (fr. barquette).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *