Tuning Honda Civic - Jamal 1

Honda Civic – Jamal

Przed nami kolejna ciekawa Honda Civic, w której pojawiło się wiele ciekawych zmian. Jednak zanim do nich przejdziemy, opowiedz nam jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją i tuningiem?

Moja przygoda z motoryzacja zaczęła się 9 lat temu w szkole średniej, kiedy ojciec na 18-naste urodziny postanowił mi kupić klasykę polskiej motoryzacji, czyli Fiata 126p. I od tamtej pory pasja do motoryzacji jest jednym z najważniejszych moich zamiłowań. Co do tuningu, można powiedzieć że w mniejszym stopniu przeplatał się od początku, zawsze lubiłem mieć coś innego niż wszyscy. A taka już poważniejsza zabawa w tuningowanie auta pojawiła się jakieś 4 lata temu, kiedy po kupnie mojego dotychczasowego auta czyli Hondy Civic zacząłem jeździć na zloty, i od tamtej pory wszystko się zmieniło. Przestałem traktować auto jako środek transportu z punktu a do punktu b, ale jako pasję i świetny sposób spędzania wolnego czasu. Można śmiało powiedzieć ze tuning jest jak narkotyk – jak już się wejdzie w to, to nie ma drogi powrotnej.

Tuning Honda Civic – Jamal

Tuning Honda Civic - Jamal 2

Aktualnie jesteś posiadaczem samochodu Honda Civic – dlaczego wybór padł właśnie na ten samochód?

Samochody japońskie zawsze wzbudzały we mnie dreszczyk, nie dość że auta naprawdę mają piękną stylistykę to jeszcze te małe silniki o ponadprzeciętnych mocach. Wybór padł właśnie na Honde Civic z lat 92-95 HB z silnikiem 1.3l ponieważ jej stylistyka podobała mi się już od dawna. Małe, niskie i szerokie autko o sportowym charakterze, do tego co się później okazało bardzo podatne na tuning.

Tuning Honda Civic - Jamal 3

W samochodzie pojawiło się kilka znaczących zmian, zacznijmy może od tych które pojawiły się pod kątem mechanicznym…

Pod kątem mechanicznym zabawa zaczęła się dosyć niedawno, kiedy moc silnika która seryjnie była na poziomie 75KM przy 6300obr./min i 102NM przy 3100obr./min była już mocą niewystarczającą. Autko jak na swoją moc i pojemność silnika w porównaniu do innych aut rozpędzało się znakomicie, ale powoli brakowało tego czegoś… Postanowiłem wymienić silnik, wybór padł na jednostkę niedużo większą bo 1.5l z dodaną głowicą vtec-a i krótką skrzynią z jednostki 1.3, auto nareszcie zaczęło jeździć. Długo jednak się nie nacieszyłem z jazdy, kiedy urwała mi się śruba od koła pasowego postanowiłem zmienić silnik po raz kolejny.

Padło na jednostkę 1.6 sohc vtec o symbolu d16y2 o mocy 126KM, silnik miał przejechane 73tys.km i był w rewelacyjnym stanie. Do tej pory zostało do niego dodane lekkie koło zamachowe o wadze 4,5kg, stożek Kingdragona, wydech uległ również zmianom, kolektor wydechowy 4-2-1 ze stali kwasoodpornej, katalizator został wymieniony na sportowy oraz tylni tłumik na tzw. a’la Mugena. Auto po tych modyfikacjach zaczęło jeździć jeszcze lepiej, ale jak to się mówi – apetyt rośnie w miarę jedzenia. Powstał wiec plan doładowania silnika poprzez kompresor.

Tuning Honda Civic - Jamal 4

Auto jest jeszcze bez kompresora ale powoli szykuje się pod niego, w tym celu auto dostało większy wydech o średnicy 2,5”. Teraz składa się on z kolektora 4-2-1 ,katalizatora 3”, środkowego tłumika przelotowego 2,5” i tylniego dwukomorowego 2,5” który sprawił ze w środku jest cicho. Sprzęgło zostało zmienione na spiekowe firmy ACT by przenieść większy moment, dodany został także short shifter, świece zostały również zmienione na DENSO ididium ik20. Zmodyfikowane zostało także zawieszenie na sportowe firmy GT Cupline obniżające o 60mm, co dodało charakterystyczny wygląd auta i poprawę w prowadzeniu. Teraz kolejną modyfikacją będzie zmiana całego układu hamulcowego z seryjnego na większy z wersji VTI, przód tarcze 262mm, tył tarcza 240mm.

Pod kątem stylistycznym samochód również nie pozostał seryjny…

No powiedzmy, że prawie seryjny. Rozpoczynając zabawę z tuningiem dużo ludzi nie wie w którą stronę pójść, to się rozwija dopiero z czasem, tak też było w moim przypadku. Bardzo długo myślałem nad wyglądem auta i moje myśli kierowały się ku dodania spoilerów F&F lub stylu JDM – wybór padł na JDM! Dużo się nie zmieniło ale zawsze są to szczegóły. Została zmieniona przednia maska na karbonową o wadze 4kg, do przedniego zderzaka dodane zostały halogeny oryginalne i dokładka z wersji VTI, przednie lampy jdm euro black clear, z boku auta pozbyłem się listew. Tył auta został zmieniony na wersje JDM/USDM czyli zmiana tylnej burty na wersje z kwadratową tablicą, lampy także zostały przerobione pod tą wersje tzn. świecą się na całej długości lamp. Została również dodana lotka, replika Spoona co w dużym stopniu poprawiło wygląd auta.

Tuning Honda Civic - Jamal 5

Kolejne modyfikacje zagościły wewnątrz samochodu…

Wnętrze auta zostało tez odmienione – na pierwszy strzał poszły fotele, zostały zmienione na turystyczno sportowe kubełki firmy f1-z, cały środek został pomalowany na czarno, boczki zostały obszyte czerwoną alcantarą by dopasować do czerwonych foteli, poza tym reszta to już seryjne wyposażenie. Trochę pracy zostało włożone w system audio, który z początku miał być głośny robiący wielkie „bum bum bum” ale losy potoczyły się inaczej i został zbudowany na komponentach firmy Focal.

Czy w przyszłości Civica czekają dalsze zmiany?

Dalsze zmiany hm… nigdy nie ma tak, ze auto jest w 100% sączone. Planów trochę ale raczej nie związanych z modyfikacjami pod kątem stylistycznym, bardziej w stronę zwiększenia mocy, lepszego hamowania i precyzyjnego kierowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *