Civic Turbo 1

Honda Civic Turbo – Adanus

Jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją ?

Jak się zaczęła? Hmmmm… Mój tata jest kierowcą i od kiedy pamiętam zawsze mi to imponowało, w sumie nie wiem dlaczego. Jeździłem mu na kolanach od najwcześniejszych lat trzymając kierownice i prowadząc. Jak zacząłem tylko dosięgać pedałów sadzał mnie do malucha i uczył jeździć, później w innych samochodach osobowych. Jeździłem nawet tarpanami, nysami mając jedynie 10-12 lat i tak to się właśnie zaczęło.

Potem czasopisma, zbieranie informacji itd., od 15 roku życia zacząłem odliczać dni do momentu zrobienia prawa jazdy. Pierwszym moim samochodem był fiat 126p, samochód który miał prawie każdy Polak. Później przyszedł czas na kolejne auto, a była nim Mazda 323 (zakochałem sie w japończykach), następnie Audi 80, VW Golf 3. Stwierdziłem jednak że niemieckie auto, to nie auto dla mnie i wróciłem do samochodów które wyszły z pod ręki najlepszych – japończyków. Kupiłem Honde Civic – na tamte czasy bardzo rzadki model coupe, szukałem go sporo czasu ale opłacało się, ponieważ od tamtego czasu nie żałowałem ani razu że kupiłem ten samochód. Co więcej, narazie nie mam zamiaru go sprzedawać!

Civic Turbo 2

Tuning Honda Civic Turbo

Co zadecydowało o tym że wybór padł właśnie na Honde Civic?

Stylistyka tego samochodu jest ponad czasowa i myślę ze za 10 lat ten samochód nadal będzie przykuwał wzrok. Kiedy go kupiłem było ich mało a zatem był oryginalny, jest szeroki i długi a ja uwielbiam takie coupe. Ale najważniejsze jest to co napędza te samochody – silniki które uwielbiają wysokie obroty i można nimi bić rekordy wyciskania mocy z litra pojemności. Wtedy tego jeszcze nie wiedziałem ale mój silnik jest bardzo rozwojową jednostka a nie możemy zapomnieć że jest to konstrukcja końca lat 80-tych a śmiało może rywalizować w wyścigach z dużo młodszymi konstrukcjami.

Civic Turbo 3

Honda Civic Turbo – zmiany mechaniczne

W samochodzie pojawiło się sporo zmian, głównie pod kątem mechanicznym – zacznijmy więc może od nich…

Jakbyśmy zaczęli to nie wiem czy byśmy skończyli heeeee – żartuje. Tak po krótce, przedstawię to co jest obecnie: przede wszystkim kompletnie zkuty silnik z tulejami wyczynowymi PromotoR. Musiały zostać wymienione, gdyż blok Hondy z silnikiem 1,5 pęka przy ponad 300KM wiec wymagał wzmocnienia, dalej kute korbowody kute tłoki, panewki ACL Race, wyważony dynamicznie wał, układ dolotowy z nierdzewki, intercooler z rdzeniem Greddy, głowica została wymieniona na taką z Vtec’iem by można było wyżej kręcić motorem, dołożona została turbina K04, kolektor wydechowy równoodległosciowy, układ wydechowy 3 calowy.

Civic Turbo 4

Paliwo podawane jest za pomocą wtrysków 550cc RC engenering, pojawił się regulator B&M, pompa paliwa Wallbro. Wszystkim steruje zewnętrzny komputer typu Stand Alone firmy Hondata model s 300. Na pokładzie znajduje sie również instalacja podtlenku azotu firmy NX, zestaw ma wydajność ponad 500 KM, jednak na razie wykorzystujemy tylko 100KM. To w wielkim skrócie lista modyfikacji która do tej pory została zastosowana i całkiem możliwe że jeszcze o czymś zapomniałem… Moc na dzień dzisiejszy to 250KM plus 100KM z nitro.

Honda Civic Turbo – zmiany stylistyczne

Pod względem stylistycznym samochód również nieco się zmienił – pod tym kątem zmiany pojawiły się zarówno zewnątrz jak i wewnątrz samochodu…

Tak, z zewnątrz samochód został polakierowany w kolorze z palety barw Yamahy o nazwie Blue Pearl, wszystkie czarne elementy nadwozia również zostały polakierowane. Z tyłu pojawił się zderzak firmy autoR, z przodu seryjny z dużym wlotem na Intercooler, maska w kolorze czarnym z wlotem Carzone special. Pojawiły się również ładne felgi MB Italia o rozmiarze 16 cali. Co do wnętrza to standard: sportowa kierownica, nakładki na pedały, dodatkowe wskaźniki monitorujące prace silnika, obszycia niebieską alcantarą, polakierowanie elementów wnętrza na srebrno. Ogólnie miało być przytulniej i jest, i o to głównie chodziło.

Civic Turbo silnik

Czy projekt uważasz za skończony, czy Honde w najbliższym czasie czekają kolekne modyfikacje?

Nie wiem czy kiedykolwiek ją skończe, pomysłów jest dużo: najważniejsze to większa turbina, lepsza skrzynia, poprawa lakieru,… Jednak w tym sezonie zmiany ukierunkowane są na walkę w wyścigach na 1/4 mili.

Korzystając z okazji chciałbym skierować serdeczne podziękowania dla mojej żony Niny oraz dla PromotoRa za złożenie silnika w całośc i dla Doktora z ECU-Performance.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *