Samochód z bardzo bogatą przeszłością, mistrz Polski w klasie Turbo w 2006 roku. Jak zaczęła się Twoja przygoda z wyścigami na 1/4 mili w Polsce?
Wszystko zaczęło się ok. 10 lat temu od kupowania magazynów tuningowych. Na początku interesował mnie trochę styling, ale szybko moje zainteresowania przeniosły się na modyfikacje mechaniczne, a potem nocne wyścigi. Później pojawiłem się na imprezie Tuning.Pl Cup i wtedy już wiedziałem ze 1/4 mili to jest to.
Honda Civic Turbo VI na 1/4 mili
Jesteś posiadaczem Hondy Civic, skąd pomysł na właśnie taki samochód?
Lubię japońskie samochody a zwłaszcza Hondy. Silniki aut tej marki znakomicie się nadają do hardcore’owych modyfikacji.
Pod maską Twojej hondy mieścił się seryjnie silnik 1.6 Vti o mocy 160km. Jakich modyfikacji musiałeś dokonać pod kątem wyścigów?
Aby uzyskać moce rzędu 600KM wymienić należało niemal wszystko. Na początek seryjny blok silnika ustąpił odpowiednikowi z firmy Benson’s. Kolejnym etapem modyfikacji była wymiana tłoków i korbowodów na elementy kute. Uzyskanie takiej mocy z silnika niedoładowanego byłoby niemożliwe gdyby pod maską Hondy nie pojawiła się instalacja turbo, oparta na turbinie Garrett GT35/40R. By zapewnić odpowiednią temperaturę powietrza dla silnika zdecydowaliśmy się na intercooler firmy Drag. Seryjne wałki rozrządu ustąpiły miejsca sportowym zamiennikom z firmy CTR. Tak zmodyfikowany silnik wymaga dostarczenia większej ilości paliwa. Wymieniono seryjną pompę paliwa na dwie większe, firmy Walbro. Aby na elektrodach świec pojawiała się iskra o odpowiedniej energii zainstalowano wzmacniacz zapłonu MSD SCI. Na koniec zainstalowany został jeszcze mokry system nitro firmy NX, z strzałem +100km.
Wszystkie modyfikacje opieczętował montaż komputera typu StandAlone firmy AUTRONIC. Za przeniesienie tak dużej mocy na asfalt odpowiada hybrydowa skrzynia biegów wraz z sprzęgłem firmy ACT i szperą CircuitWorx. Z powodu walki z trakcją opony podczas startów mają rozmiar 25/9/13 i pochodzą od producenta profesjonalnych drag slickow – firmy M&H.
Jakimi osiągami charakteryzuje się Twój samochód w obecnym setupie?
Do 100 – nie mam pojęcia, Do 200 – w granicach 10 sekund, 1/4 mili – 11.8 sekund (2006)
Jesteś jednym z szybszych kierowców przednio napędówki w Polsce jak i w Europie. Czy ciężko było skonstruować taki samochód w naszym kraju?
Skonstruować to nie problem gdy się studiuje temat tych silników od kilku lat, gorzej było zgrać wszystkie mody i przełożyć je na osiągane czasy.
Twój samochód jest zrobiony pod kątem wyścigów na dystansie 1/4 mili, czy zaszły w nim jakieś zmiany stylistyczne?
Tak, połamany zderzak hehehe…, ale obiecuję że w 2007 będzie trochę zmian stylistycznych. Oczywiście pod kątem użyteczności w wyścigach a nie ze względu na bardziej atrakcyjny wygląd.
Jakie masz plany na nadchodzący sezon?
Odwiedzimy z całym teamem Dunlop NoLimit VTG liczne kraje Europy na wschód, zachód, północ i południe od granic Polski by tam startować w wyścigach na 1/4 mili. A także mam nadzieje bić rekordy Polski w swojej klasie.
Honda Civic Turbo VI – OSIĄGI:
- 1/4 mili: 11.80 sec.
Dokonane modyfikacje:
Honda Civic Turbo VI – SILNIK:
- Benson’s B16A
- Turbo Garrett GT35/40R
- Kute tłoki CP Pistons
- Korbowody Eagle
- Wtryski RC 750cc
- Zawór upustowy Blitz
- Kolektor JG Edelbrock
- Przepustnica BDL
- Wałki rozrządu CTR
- Zawory SuperTech
- Sprężynki i talerzyki SuperTech
- Podtlenek azotu
- Intercooler FMIC
- 2 pompy paliwowe Walbro
- Wzmacniacz zapłonu MSD
Honda Civic Turbo VI – ELEKTRONIKA:
- Komputer sterujący typu stand-alone AUTRONIC z funkcją kontroli trakcji, podtrzymania turbo i procedury startowej
Honda Civic Turbo VI – UKŁAD WYDECHOWY:
- Układ wydechowy o średnicy 3 cale
- Kolektor typu top mount
- Zewnętrzny wastegate Tial
Honda Civic Turbo VI – NAPĘD:
- Pięciobiegowa skrzynia
- Napęd na przednią oś
- Sprzęgło Competition Clutch
- Drag spool
Honda Civic Turbo VI – ZAWIESZENIE:
- Drag Launch Kit
- Traction bary
Honda Civic Turbo VI – KOŁA i HAMULCE:
- Felgi Volk Racing CE28N 17″
- Dunlop SportMaxx 205/40/17
- Na wyścigi slicki M&H Race Master
Honda Civic Turbo VI – STYLIZACJA:
- Bez zbędnych kilogramów 🙂 WNĘTRZE:
- Mugen S1
- Kierownica Sparco