Honda Civic Turbo 1

Honda Civic Turbo VI – Witold Karałow

Samochód z bardzo bogatą przeszłością, mistrz Polski w klasie Turbo w 2006 roku. Jak zaczęła się Twoja przygoda z wyścigami na 1/4 mili w Polsce?

Wszystko zaczęło się ok. 10 lat temu od kupowania magazynów tuningowych. Na początku interesował mnie trochę styling, ale szybko moje zainteresowania przeniosły się na modyfikacje mechaniczne, a potem nocne wyścigi. Później pojawiłem się na imprezie Tuning.Pl Cup i wtedy już wiedziałem ze 1/4 mili to jest to.

Honda Civic Turbo 2

Honda Civic Turbo VI na 1/4 mili

Jesteś posiadaczem Hondy Civic, skąd pomysł na właśnie taki samochód?

Lubię japońskie samochody a zwłaszcza Hondy. Silniki aut tej marki znakomicie się nadają do hardcore’owych modyfikacji.

Pod maską Twojej hondy mieścił się seryjnie silnik 1.6 Vti o mocy 160km. Jakich modyfikacji musiałeś dokonać pod kątem wyścigów?

Aby uzyskać moce rzędu 600KM wymienić należało niemal wszystko. Na początek seryjny blok silnika ustąpił odpowiednikowi z firmy Benson’s. Kolejnym etapem modyfikacji była wymiana tłoków i korbowodów na elementy kute. Uzyskanie takiej mocy z silnika niedoładowanego byłoby niemożliwe gdyby pod maską Hondy nie pojawiła się instalacja turbo, oparta na turbinie Garrett GT35/40R. By zapewnić odpowiednią temperaturę powietrza dla silnika zdecydowaliśmy się na intercooler firmy Drag. Seryjne wałki rozrządu ustąpiły miejsca sportowym zamiennikom z firmy CTR. Tak zmodyfikowany silnik wymaga dostarczenia większej ilości paliwa. Wymieniono seryjną pompę paliwa na dwie większe, firmy Walbro. Aby na elektrodach świec pojawiała się iskra o odpowiedniej energii zainstalowano wzmacniacz zapłonu MSD SCI. Na koniec zainstalowany został jeszcze mokry system nitro firmy NX, z strzałem +100km.

Honda Civic Turbo 3

Wszystkie modyfikacje opieczętował montaż komputera typu StandAlone firmy AUTRONIC. Za przeniesienie tak dużej mocy na asfalt odpowiada hybrydowa skrzynia biegów wraz z sprzęgłem firmy ACT i szperą CircuitWorx. Z powodu walki z trakcją opony podczas startów mają rozmiar 25/9/13 i pochodzą od producenta profesjonalnych drag slickow – firmy M&H.

Jakimi osiągami charakteryzuje się Twój samochód w obecnym setupie?

Do 100 – nie mam pojęcia, Do 200 – w granicach 10 sekund, 1/4 mili – 11.8 sekund (2006)

Honda Civic Turbo 4

Jesteś jednym z szybszych kierowców przednio napędówki w Polsce jak i w Europie. Czy ciężko było skonstruować taki samochód w naszym kraju?

Skonstruować to nie problem gdy się studiuje temat tych silników od kilku lat, gorzej było zgrać wszystkie mody i przełożyć je na osiągane czasy.

Twój samochód jest zrobiony pod kątem wyścigów na dystansie 1/4 mili, czy zaszły w nim jakieś zmiany stylistyczne?

Tak, połamany zderzak hehehe…, ale obiecuję że w 2007 będzie trochę zmian stylistycznych. Oczywiście pod kątem użyteczności w wyścigach a nie ze względu na bardziej atrakcyjny wygląd.

Jakie masz plany na nadchodzący sezon?

Odwiedzimy z całym teamem Dunlop NoLimit VTG liczne kraje Europy na wschód, zachód, północ i południe od granic Polski by tam startować w wyścigach na 1/4 mili. A także mam nadzieje bić rekordy Polski w swojej klasie.

Honda Civic Turbo 5

Honda Civic Turbo VI – OSIĄGI:

  • 1/4 mili: 11.80 sec.

Dokonane modyfikacje:

Honda Civic Turbo VI – SILNIK:

  • Benson’s B16A
  • Turbo Garrett GT35/40R
  • Kute tłoki CP Pistons
  • Korbowody Eagle
  • Wtryski RC 750cc
  • Zawór upustowy Blitz
  • Kolektor JG Edelbrock
  • Przepustnica BDL
  • Wałki rozrządu CTR
  • Zawory SuperTech
  • Sprężynki i talerzyki SuperTech
  • Podtlenek azotu
  • Intercooler FMIC
  • 2 pompy paliwowe Walbro
  • Wzmacniacz zapłonu MSD

Honda Civic Turbo VI – ELEKTRONIKA:

  • Komputer sterujący typu stand-alone AUTRONIC z funkcją kontroli trakcji, podtrzymania turbo i procedury startowej

Honda Civic Turbo VI – UKŁAD WYDECHOWY:

  • Układ wydechowy o średnicy 3 cale
  • Kolektor typu top mount
  • Zewnętrzny wastegate Tial

Honda Civic Turbo VI – NAPĘD:

  • Pięciobiegowa skrzynia
  • Napęd na przednią oś
  • Sprzęgło Competition Clutch
  • Drag spool

Honda Civic Turbo VI – ZAWIESZENIE:

  • Drag Launch Kit
  • Traction bary

Honda Civic Turbo VI – KOŁA i HAMULCE:

  • Felgi Volk Racing CE28N 17″
  • Dunlop SportMaxx 205/40/17
  • Na wyścigi slicki M&H Race Master

Honda Civic Turbo VI – STYLIZACJA:

  • Bez zbędnych kilogramów 🙂 WNĘTRZE:
  • Mugen S1
  • Kierownica Sparco

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *