Honda Civic V Tuning Tuning

Honda Civic V gen – Filip

Kolejny samochód, w którym przedewszystkim postawiono na tuning mechaniczny.. Opowiedz o zmianach jakie zaszły w Hondzie Civic Eh3 D16Z6 od czasu jej zakupu..

Tuning Honda Civic V gen

Auto znalazłem całkiem przypadkiem poprzez mojego kolegę. Dość długo rozgladałem się za DOHC VTEC jednak gdy zobaczyłem tą czarną SI musiałem ją mieć, błyskawicznie zrezygnowałem z wszelkich innych modeli Hond, czarna Civic 5 gen to było to, co chciałem mieć , jak się okazało po latach nie myliłem się. Auto tuż po zakupie nie wymagało zbyt wielkiego wkładu finansowego jednak jak każda Honda z tego okresu miała dość spore problemy z blacharką w części tylnej. Przez długi czas jeździłem nią w seryjnym setupie, w większości z powodu braków finansowych. Pewnego dnia jednak dość niefortunna przygoda drogowa spowodowała iż poziom inwestycji w to auto musiał się zwiększyć ;).

Honda Civic V Tuning Tuning

Honda Civic V gen – modyfikacje

Zacząłem więc od blacharki która jak się okazało na tyle nie była najlepsza , nadkola wraz reperaturkami zostały wymienione, nie było sensu bawić sie w półśrodki i za rok poprawiać tą samą robotę. Fotele zostały zastąpione lżejszymi z palety Bimarco koloru czarnego, kierownica seryjnie była wyposażona w tempomat ( z racji rynku ) tak więc dość drastycznie kolidowała ze stylem jaki chciałem osiągnąć, tak więc po wielu burzliwych debatach z kolegami padło na produkt renomowanej firmy OMP. Kierownica jest wręcz idealna względem seryjnej a co najważniejsze nie jest tandetna jak to bywa w większości przypadków , skóra mimo sporej ilości km wykręconych do tej pory przez auto jest nadal jak nowa. W komplecie przyszła oczywiście naba sportowa która dopełnia sportowego klimatu.

Czas płynął a auto kręciło kolejne km, części gumowe na polskich drogach niestety się niszczą a dodać należy iż w Hondach Civic tych elementów jest sporo, z racji samej konstrukcji zawieszenia tym samym należało coś z tym zrobić. OEM cześci są dość drogie a zamienniki nie wchodziły w grę z racji tego iż bezsensem było by co pewien czas te elementy wymieniać. Padło na produkty renomowanej Amerykańskiej firmy Energy Suspension, komplet poliuretanowych zamienników elementów gumowych do tego auta okazał się być tańszy niż adekwatny komplet OEM gum w Polsce, nie było sie nad czym zastanawiać i na dzień dzisiejszy problem seryjnych gumek zniknął ponieważ ich już po prostu nie ma 🙂 w każdym dokładnie elemencie zawieszenia widnieje zamiennik i jak twierdzi producent mają one dożywotnią gwarancją.

Honda Civic V Tuning Tuning 3

Komplet rozpórek zawieszenia usztywnił nadwozie i jest to niewątpliwie dobry wybór jeśli ma się sportowe zawieszenie, auto zaczęło prowadzić sie pewniej a dowolna regulacja sportowego zawieszenia Koni wraz ze sprężynami powoduje że mogę wedle upodobań zmieniać ich charakterystykę. Wpływa to również na przyspieszenie auta a o to również chodziło. Dość długo myślałem nad felgami rynek europejski był zbyt ubogi lub modele w ofertach poszczególnych firm były niedostępne lub czekać miałem miesiącami , postanowiłem poszukać felg niekoniecznie w Europie padło na rynek usa.

W ofercie jednego ze sklepów internetowych znalazłem felgi filipińskiej produkcji – renomowane ROTA WHEELS, felgi te cechuje duża wytrzymałość i są stosowane min na torach w Japonii oraz USA, dodatkowo mają małą mase 5.5 kg. Tego właśnie szukalem , padło na model SlipStream w kolorze Royal Bronze . Gdy kupowałem te felgi w Polsce jeszcze nie było oficjalnego przedstawiciela www.rota-wheels.pl tak wiec radzić sobie musiałem sam wraz z kolegą Darkiem który mi pomogł. Firma w USA okazała sie być tańsza i szybsza niż ktokolwiek w europie dlatego się zdecydowałem. Na felgi zostały załozone Japońskie opony Falken Ziex 512 rozmiar 195/50/15 scie. Auto prowadzi się obecnie jak po szynach, jestem bardzo zadowolony. Końcowy tłumik został zastąpiony wczesniej produktem z USA na wzór Apexi N1 .

Honda Civic V Tuning Tuning IV

Honda Civic V gen – zwiększenie mocy

Ostatnio w samochodzie pojawił się również nowy silnik…

Tak, silnik został zmieniony na identyczny SOHC VTEC tyle że młodszy. Poprzedni silnik służył dzielnie przez 320 tys km bez jakiegokolwiek remontu, jednak zaczął w którymś momencie brać dość dużo oleju. Co dziwne nie stracił na swej dynamice a wręcz odwrotnie auto było bardzo dynamiczne choć pieszczotliwie nazywane przez niektórych „kopciuszkiem” z racji dymu który zostawiałem za sobą. Auto postanowiłem sprawdzić na hamowni GTS Tuning, jak się okazało mimo dość sporych ubytków oleju, seryjnym końcowym tłumiku oraz jedynie powiekszonym do 2.5 cala wydechu silnik pokazał wynik 127 koni i 145 NM co było wartością wręcz idealną.

Silnik jak pisałem wcześniej nie sprawiał mi kłopotu jedynie ubytki oleju musiałem regularnie uzupełniać, więc wyjścia były dwa -albo zabrać sie za porządny remont, ale silnik bedzie miał już swoją kilometrową przeszłość lub kupić nowszy silnik z mniejszym przebiegiem. Nadażyła się okazja, kolega z zaprzyjaźnionej firmy CCU, części do Hond miał na stanie, silnik praktycznie nowy z przebiegiem 80 tys km sprowadzony z U.K rocznik 1995 jeżdżący ze skrzynią automatyczną. Nie było nad czym sie zastanawiać silnik stan igła wiec okazja jakich mało. Został przewieziony do Sopotu gdzie mieści się siedziba firmy Lamber Tuning z którą współpracuje od lat. SWAP wyszedł idealnie dodatkowo seryjne poduszki silnika zostały zamienione na poduszki z oferty Energy Suspension które niwelują ruch silnika przez co moc jest oddawana efektywniej na koła. Seryjny dolot został zastąpiony dolotem ze stali nierdzewnej a stary filtr stożkowy firmy no name 😉 został wymieniony na produkt renomowanej firmy HKS model Hyper Flow.

Honda Civic V Tuning Tuning 5

Auto co oczywiste przeszło wymianę wszelkich płynów , pasków i innych elementów jak filtry co zresztą było oczywiste po kupnie silnika. Dodatkowo zdecydowaliśmy się na pewien zabieg stosowany przez amerykanów którzy lubują się w tuningowaniu Hond i mają spore doświadczenie w tej dziedzinie iż seryjne elementy skrzyni biegów w mym aucie można zastąpić elementami pochodzącymi z innych modeli Hondy Civic lub CRX z innymi silnikami. Okazało się że częstym zabiegiem jest wkładanie trzeciego i czwartego biegu z Hondy CRX 2 giej Generacji przez co auto staje się dynamiczniejsze bo biegi w CRX są krótsze w połączeniu z seryjnym przełożeniem głównym, daje to fajne efekty – auto szybciej sie wkręca choć spadła prędkość maksymalna, jest to może minus ale i tak niezauważalny.

Seryjne sprzęgło poszło w kąt a zostało zastąpione produktem Japońskiej firmy XTD. Jest to sprzęgło stage 3 spiekowe teoretycznie wytrzymuje około 300 koni na silniku i nie uślizgowej się jak poprzednie seryjne , wychodzę z założenia iż i tak dłużej mi posłuży niż seryjne biorąc pod uwage to jaką auto ma obecnie moc. Na dzień dzisiejszy auto jeszcze nie było hamowane jednak wydaje mi się iż wartość 127 koni zostanie przekroczona, chce wykonać jeszcze trochę drobnych modyfikacji m.in przepustnica z modelu VTI oraz porting kolektora dolotowego by auto miało jeszcze lepszy oddech. Efekty modyfikacji są dość widoczne choćby na dynamice auta, które odbiega od seryjnych Z6 dość sporo.

Honda Civic V gen – osiągi

Jak przedstawiają się obecne osiągi samochodu w porównaniu do tych które oferował seryjnie?

Tuż po kupnie auto było mierzone na zabawce zwanej G Tech, tam pomiar wskazywał 8.1 – 8.2 s do 60 mil co dawało wartość seryjną w okolicach 8.5 do setki. Auto wtedy jeździło kompletnie seryjnie i miało mało wspólnego ze stanem obecnym. Jak już wspominałem wcześniej po szeregu modyfikacji oraz dość sporej redukcji masy z seryjnych 1040 kg auto obecnie waży 990 kg. Z doświadczeń jakie miałem w wszelakich konfrontacjach z kolegami którzy w oficjalnych zawodach kręcili czasy na 400 m w okolicach 15.5 sek, moje auto na dzień dzisiejszy powinno jeździć w tych okolicach. Z autami katalogowo mającymi 8.5 s do 100 km/h radze sobie dobrze a i w przypadku aut, które katalogowo powinny być lepsze też często wynik kończy się na moją korzyść. Na dzień dzisiejszy pomiar oficjalny nie jest znany, jedynie z wszelakich konfrontacji ze znajomymi jakąś opinie można sobie wyrobić. Napewno jest lepiej niż seria to pewne. Po zimie na pewno masa jeszcze spadnie tak wiec powinno być jeszcze lepiej.

Honda Civic V Tuning Tuning 6

Honda Civic V gen – modyfikacje wewnątrz

Zmiany zaszły również we wnętrzu samochodu…

Prócz wyżej wymienionych elementowa jak Fotele, Kierownica oraz tzw Short Shifter z gałką renomowanej firmy Skunk2 niewiele sie zmieniło. Seryjna kanapa tylnia powędrowała do piwnicy jako że auto ma przypominać japońskie Civic ścigające się na torze – ten element był niepożądany.

Zostało jedynie koło zapasowe skrzynka narzędziowa i apteczka, w razie kontroli policji :). Car Audio nie istnieje – w jego miejscu siedzi zaślepka sygnowana logiem Hondy zaś doznania akustyczne czerpie z systemu VTEC oraz wydechu 😉

Większość modyfikacji jakie zaszły w samochodzie były wykonywane w trójmiejskiej firmie Lamber Tuning…

Tak faktycznie z racji sporego doświadczenia Adama Leśniaka oraz Firmy Lamber Tuning z Sopotu, w dziedzinie serwisu oraz modyfikacji aut japońskich a także długoletniej mojej znajomości z tą firmą, wszelkie zmiany były wykonywane właśnie tam. Adam i jego firma wszelkie modyfikacje wykonywał profesjonalnie a rabaty i upusty na dzieło, tylko uświadczały mnie w przekonaniu o wysokiej jakości ich usług. Dodatkowym plusem jest zgrana ekipa mechaników którzy godzinami musieli słuchać moich co rusz to nowych pomysłów na modyfikacje tego auta oraz przyjazna atmosfera tego miejsca. Oferta tej firmy sukcesywnie się powiększa min o produkty z USA i Japonii ,także współpraca min z firmami z terenu Trójmiasta a także Warszawy i Polski procentuje stale powiększającą się ofertą na produkty. Klient jest objęty gwarancją oraz rękojmią tak wiec firma stawia na wysoki poziom usługi zarówno jeśli chodzi o zwykłe naprawy jak i o tuning mechaniczny. Firma m.in ma za sobą i pod stałą opieką Uturbionego 200 konnego CRXa a także Talona Eagle przygotowanego docelowo na moc 400 + koni. Uczestniczyła również w paru innych projektach.

W przyszłości planuje szereg modyfikacji bądz to N/A bądź to Turbo również z tą firmą tak więc przyszłość maluje się kolorowo i na pewno z większą dawką mocy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *