Honda Civic VI tuning 1

Honda Civic VI – Tomac

Honda Civic którą przedstawimy Wam poniżej, należy do VI generacji tego modelu. O modyfikacjach które pojawiły się w tym samochodzie cieżko byłoby opowiedzieć w skrócie, dlatego bliżej przedstawił nam je właściciel tego samochodu – Tomac.

Honda Civic VI tuning 2

Zanim bliżej przejdziemy do modyfikacji, opowiedz nam jak zaczęła się twoja przygoda z motoryzacją i dlaczego wybór padł właśnie na Civica VI generacji?

Moja przygoda z motoryzacją zaczęła się już dosyć dawno. Kiedyś byłem małym chłopcem, tata mi kupił resorak Matchboxa. Był to Chevrolet Lumina w specyfikacji Nascar, którego mam go do dziś. Stopniowo moja pasja rosła. Pamiętam gdy jako nastolatek jeździłem po salonach samochodowych i zbierałem wszystkie możliwe prospekty reklamujące nowe auta. I wtedy pojawiło się to, co tak drastycznie ukierunkowało i sprecyzowało mój wybór i uwielbienie do motoryzacji japońskiej.

Honda Civic VI tuning 7

Tym czymś była pierwsza odsłona kultowej gry/symulatora Gran Turismo. Ta gra to istna encyklopedia JDM’u (przez wszystkie części, aż do obecnej piątej). To właśnie tam pierwszy raz miałem szansę przejechać się Civikiem EK9, to tam poznałem takie coś jak Spoon, czy Mugen. Jak już w to wpadłem to do dzisiaj co raz głębiej grzęznę. Teraz chyba nie muszę wyjaśniać dlaczego właśnie moim autem jest Civic …

Honda Civic VI tuning 3

Tuning Honda Civic VI – swap silnika

Jak wspomnieliśmy na początku, zakres modyfikacji był bardzo szeroki. Główne zmiany, które pojawiły się w samochodzie miały na celu poprawienie osiągów samochodu. Dlatego też na samym poczatku zapadła decyzja o swapie silnika…

Honda Civic jest wręcz idealną bazą do modyfikacji zarówno stylistycznych (choć sama w sobie ma już piękną, dynamiczną linię), jaki i tych nieco bardziej mnie pociągających, mechanicznych. Na początku moje auto dysponowało silnikiem D14A3 o pojemności 1.4 i 75KM. Stwierdziłem, że to stanowczo za mało i po kilku kosmetycznych zabiegach auto dysponowało mocą całych 103KM. Różnica w stosunku do 75KM była bardzo wyraźna i fajnie się tym jezdziło przez… miesiąc. Mocy zwyczajnie zabrakło. Jako że silnik 1.4 nie jest specjalnie rozwojowy, zapadła decyzja żeby zmienić na jednostkę dalece bardziej rozwojową, z dużym potencjałem. Wybór padł na silnik B18C4 z Hondy Integry GSR. Wrażenia po przesiadce na dużo mocniejszy silnik wgniotły mnie w fotel. Było naprawdę super, jednak po dwóch, trzech miesiącach zaczęło nieco brakować przeciążeń.

Honda Civic VI tuning silnik

Długo się nie namyślając zakupiłem najrozsądniejszy do tego silnika kolektor wydechowy 4-1 DC Sport, (reszta wydechu jest ze stali kwasoodpornej by El-Tec), najlepszy możliwy do tego silnika kolektor ssący Edelbrock PerformerX i większą przepustnicę Power Proffesional.. o układzie dolotowym ze stożkiem K&N już nie wspomnę. Takie modyfikacje są wg. mnie idealnym kompromisem między poniesionymi kosztami, przyrostami mocy i bezawaryjnością – silnik jako taki wciąż jest seryjny! Pomijając potencjał samego silnika, warto wspomnieć że skrzynia już seryjnie była wyposażona w mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu (LSD/szpera) co pozwala na dużo większą dozę zabawy autem przednionapędowym zarówno w zakrętach jak i na prostej. Swap silnika to nie jedyna zmiana, która pojawiła się pod kątem modyfikacji mechanicznych. W myśl zasady, że na nic zda się duża moc bez odpowiedniego jej przeniesienia, zostało zmienione zawieszenie na gwintowany zestaw Tein Basic. Do tego komplet pięciu rozpórek nadwozia i zawieszenia. Seryjne wahacze zostały zastąpione lekkimi, sportowymi odpowiednikami. Na koniec wypadałoby to wszystko wystroić…

Honda Civic VI tuning zawieszenie

Tuning Honda Civic VI – Osiągi

Strojenie samochodu miało miejsce w firmie Ecuworks. Po wizycie na strojeniu zauważalnie poprawił się przebieg krzywych na wykresie. Odczuwalnie lepiej auto „idzie” już od samego „dołu” (nie wpominając o fenomenalnej „górze”). Moc seryjnego silnika B18C4 to 169KM (mi na hamowni wypluło dokładnie 169,8KM – a więc zdrowa rzecz).. Obecnie silnik dysponuje satysfakcjonującą mnie mocą 192KM z bardzo ładnym przebiegiem momentu obrotowego. Pamiętajmy że silnik jest cały czas atmosferyczny i ma pojemność 1.8, a więc 106KM z litra pojemności.

Honda Civic VI tuning 4

Tuning Honda Civic VI – zmiany stylistyczne

Osiągi to nie jedyna rzecz którą może poszczycić się Civic, ponieważ równie ciekawie prezentuje się pod kątem wizualnym. Opowiedz o zmianach które pojawiły sie pod tym kątem w samochodzie..

W nurcie JDM, który delikatnie mówiąc ubóstwiam, nie można obejść się bez „gadżetów”. Zmiany stylistyczne są dyskretne i dla laika być może niezauważalne, jednak mówiące że coś jest dłubnięte. A więc pojawiła się dokładka zderzaka od Mugena, lotka na klapie od Spoona, lusterka Spoon, grill od wersjii TypeR, delikatnie przyciemnione szybki. Niewątpliwie do poprawy wyglądu przyczyniły się też obręcze kół Rota Circuit8 z oponami Yokohama AVS Sport. Wisienką na torcie są nakrętki na szpilki piast Vision Motorworks.

Honda Civic VI tuning 6

Zmiany nie ominęły również wnętrza samochodu. Pojawiły się fotele Recaro z Mitsubishi Lancera EVO8, kierownica Sparco Monza, nakładki na pedały Sparco, zegary od przedliftowego VTi (EK4) z nałożonym EK9 Carbon Gauge Clusterem, gałkę zmiany biegów firmuje Skunk2.

Czy w najbliższej przysżłości planujesz dalsze modyfikacje samochodu?

Hyhyhy… już nie raz sobie mówiłem, że kończę projekt jednak z doświadczenia wiem że to niemożliwe. Zawsze jest coś do poprawienia, coś do dodania. Tak też chyba bedzie w tym konkretnym przypadku. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *