CRX del sol 1

Honda CRX Del Sol – Rudzinski

Jesteś posiadaczem dość nietypowego modelu Hondy jak na polskie warunki. Skąd pomysł na właśnie taki samochód?

Jakiś czas temu, bo już chyba koło 8 lat temu zobaczyłem takie auto na ulicy. Z początku nie wiedziałem, co to właściwie był za samochód, ale z czasem udało mi się to „rozszyfrować” 😉 Wtedy była to zaledwie podstawowa wiedza że jest to Honda CRX del Sol, ale że byłem wtedy jeszcze za młody na zakup auta (i posiadanie prawka) było to tylko w sferze moich marzeń. Kiedy nastał „TEN” odpowiedni czas rozważałem jeszcze zakup Mitsubishi Eclipse 2 generacji jednak ostatecznie Honda bardziej do mnie przemawiała. Auto wydawało mi się ciekawsze ze względu na wersje targa, jedynie dwa miejsca i świetne, wysoko kręcące się silniki, które w dodatku dość łatwo modyfikować.

Tuning Honda CRX Del Sol

CRX del sol 2

Honda CRX del Sol należy raczej do rzadkich samochodów w naszym kraju, ciężko było znaleźć taki samochód w zadowalającym stanie?

Zdecydowanie ciężej niż ma to miejsce teraz. Ja zakupiłem swoje auto 3 lata temu a wtedy różniły się ceny jak i dostępność owego modelu. Nie było mowy o wybrzydzaniu że auto ma najsłabszy z występujących w tym modelu silników o mocy 125KM (SOHC VTEC D16Z6), gdy cała reszta świadczyła o jego bezwypadkowości i potwierdzała ogólny dobry, jeśli nie bardzo dobry stan.

Honda CRX Del Sol – pod maską

CRX del sol silnik

Twoją Honda seryjne napędzał silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 125km, Został on zmieniony na 1.8 litra dohc. Silnik został kompleksowo zmodyfikowany…

Tak naprawdę silnik w aucie został wymieniony dwa razy. Pierwszy SWAP to silnik B16A2 (DOHC VTEC) o mocy 160KM – jest to bardzo znana jednostka wśród Hondziarzy, ze względu na jego ogromny potencjał pod kątem wszelkich modyfikacji. Zaraz po przełożeniu silnika auto trafiło do firmy PromotoR gdzie założono „soft turbo” podnoszące moc auta do 217KM i 220Nm. Niestety „choroba” rozwijała się dalej i dlatego w tym roku zrobiliśmy SWAP na silnik zbudowany przez PromotoR na bazie jednostki B18C6 z Hondy Integry Type R, jednak już odpowiednio zmodyfikowany.

W bloku zostały osadzone tuleje firmy Benson, pojawiły się kute tłoki CP (8,8:1) i korbowody Eagle, seryjne panewki zastąpiono odpowiednikami ACL Race, zastosowano uszczelkę Cometic pod głowice, którą przykręcono śrubami ARP. Do tego wszystkiego dołożono turbinę T3 dającą w chwili obecnej doładowanie na poziomie 0,5 bara. W układzie przeniesienia napędu zastosowano najmocniejszy docisk firmy ACT dzięki czemu nie ma mowy o poślizgu sprzęgła. Za kontrole doładowania odpowiada SMT6 a sam silnik został wystrojony za pomocą komputera typu stand alone Hondata S300 przez Miniaca z PromotoR’a.

CRX del sol 3

Honda CRX Del Sol – osiągi

Jakimi osiągami możesz się pochwalić w obecnym setupie?

Autko na hamowni „wydmuchało” 301KM i 292Nm.. Jako że sezon dopiero przed nami, jeszcze dokładnie nie miałem okazji zmierzyć, jakie czasy robi na 1/4 mili bądź do 100km/h, jednak osiągnięcie pierwszej „setki” powinno nastąpić w okolicach 5 sekund a prędkość max wynieść około 250km/h gdyż na tyle pozwala ostatni 5 bieg gdzie „odcinka” została przesunięta do 8800rpm.

Honda CRX Del Sol – zmiany wizualne

Samochód, którego jesteś właścicielem wyróżnia się dość ciekawym kolorem, ale to nie wszystkie modyfikacje stylistyczne, jakim został poddany twój CRX. Co jeszcze zostało zmienione w stosunku do seryjnego wyglądu?

Tak, z początku auto dość mocno się przeobraziło względem serii. Po zakupie trafiło do lakiernika celem kompletnego odnowienia nadwozia, gdzie przy okazji zostało wyposażone w pełen body-kit, lekko zmieniliśmy odcień lakieru, pomalowaliśmy maskę na czarno żeby odcinała się od reszty karoserii, pojawili się nowe lampy z przodu i z tyłu, nowe koła MB Italia 011 wraz z kompletem nowych opon Uniroyal RainSport. Dodatkowo z tyłu pojawiły się większe tarcze od Hondy Integry Type R i sportowe zawieszenie LOWTEC obniżające auto o –35mm, które już wkrótce ustąpi miejsca gwintowanemu H&R.

CRX del sol 4

W środku w miejsce seryjnych pojawiły się fotele kubełkowe firmy Bimarco model C wraz z szelkowymi pasami bezpieczeństwa SCHROTH. Wszystko co związane z car audio zostało usunięte celem redukcji wagi auta, a w miejsce radia trafiły wskaźniki EGT, Boost i temperatury oleju. Aktualnie auto jest z zewnątrz przywracane do serii gdyż priorytetem stały się osiągi zamiast tzw. „lansu” stąd też niedługo w miejsce seryjnych elementów pojawią się odlewy z laminatu mające sprawić ze del Sol schudnie;)

Co było inspiracją to takich zmian stylistycznych i mechanicznych?

Ciężko powiedzieć 😉 Od zawsze interesowałem się motoryzacją i tuningiem. Bardzo podoba mi się samo budowanie maszyny, dokonywanie kolejnych modyfikacji mających na celu ulepszenie i rozwój, które bezpośrednio przełożą się na osiągane czasy na 1/4 mili.

Nieuchronnie zbliżamy się do początku sezonu Tuningowego. Jakie plany z tym związane?

Na tą chwilę myślę o kolejnych modyfikacjach auta mających na celu podniesienie jego mocy do około 400KM i najprawdopodobniej starty w MPWR i uzyskanie jak najlepszego wyniku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *