Dzisiaj jeden z ciekawszych krajowych samochodów, jaki w tym sezonie startuje w wyścigach na 1/4 mili w klasie Profi. Mowa oczywiście o Hondzie CRX Krystiana Mazura, który w kwietniu tego roku, na lotnisku Tokol na Węgrzech, ustanowił znakomity czas na dystansie 1/4 mili – 11.29s. Więcej na temat samochodu którym startuje Krystian, oraz wyścigów na 1/4 mili na które samochód ten został przygotowany, dowiecie się z poniższego wywiadu…
Projekt na 1/4 mili – Honda CRX
Startujesz w wyścigach na dystansie 1/4 mili od 2004 roku, skąd u ciebie zainteresowanie właśnie tą dyscypliną?
Zaczęło sie bardzo niewinnie – jeździlismy seryjną Integrą Type-r i pomału zaczeło sie nam to podobać. Na początku modyfikowalismy ITR’a głównie „kosmetycznie”.. W 2005 roku dosyć mocno przygotowaliśmy silnik a karosierie mocno odelżylismy. Po sezonie 2006 padła decyzja – albo wycofujemy sie albo musimy pójść bardzo mocno do przodu, łączyło się to z wymianą karoseri, poniewaz ITR był zbyt ciężki. Właśnie wtedy padł pomysł na Honde CRX II gen.
A dlaczego wybór padł właśnie na ten samochód?
Wybór padł na Honde CRX ze względu na niską masę katalogową (masa własna to 1010kg), jak również ze względu na korzystną opływowość auta.
Znalezienie w naszym kraju zadbanego CRX-a graniczy z cudem, jak ta sytuacja wygądała w Twoim przypadku?
Auto zostało kupione w 2006 roku od fanatyka tej marki, a więc karoseria była/jest wręcz idealna, pomimo tego iż data produkcji to 1992 rok. Dla mnie osobiście stan karoserii był najważniejszy i dlatego nie zastanawiałem się długo nad zakupem.
Seryjnie pod maską Twojego CRX-a znajdował się silnik b16a1, jednak podczas przygotowań do sezonu 2007 został on zastąpiony jednostką K20 i k24. Ten swap był pierwszą taką operacja w naszym kraju, czy natrafiłeś podczas niej na wiele kłopotów?
Na przełomie października/listopada 2006 roku po zakupieniu wszelkich potrzebnych części, silnik z seryjna mocą 200 koni wylądował pod maską CRXa. Szczególne podziękowania należą się firmie Kleszcz-autotuning która podjęła sie temu wyzwaniu. Z USA zostały również sprowadzone mocowania silnika oraz kompletny „mount kit”. Problem w zrealizowaniu zamówienia był następujący: ponieważ w USA nie ma karoserii CRXa EE8 tylko EF, pojawił się problem z doborem „poduszek”, po krótkim czasie zdecydowałem sie na firmę Hasport. Kiedy mocowania przybyły do Polski, w ciągu kilku ciężkich godzin w firmie Kleszcz Auto Tuning motor, okazało się że tylnia łapa jest za krótka, a boczna od kierowcy jest za mała.. Dalszy etap to przedłużenie tylniego mocowania, jak i wsadzenie pierścienia owalnego między poduszke Hasport, a seryjnym mocowaniem. W następnej kolejności trzeba było zmodyfikować instalacje układu paliwa ponieważ ten który seryjnie jest zamontowany w CRXie nie pasuje do „K20A2”.
Co więcej, sporo problemów przysporzyły półosie pochodzące od nadwozia pojazdu z którego pochodzi silnik, nie pasowały również seryjne od CRXa. Trzeba było pokombinować z rożnymi wersjami przegubów i półosi Hondy i w końcu sie udało. Połączono półosie z Hondy Civic TypeR model od 2001 roku oraz przeguby od Hondy Civic VTI. Skrzynia biegów również uległa przeróbce. Zamontowano „drag spoola” – mechanizm zastępujący seryjną szperę której zadaniem jest blokowanie mechanizmu różnicowego w 100%. Montaż tak poważnego sprzętu ciągnie za sobą jendak kolejne konsekwencje gdyż seryjne elementy by nie wytrzymały. Pod młotek poszło również oryginalne sprzęgło a zastąpiono je odpowiednikiem TODY High Power. W międzyczasie zamówiony został kolektor w firmie DTR (USA), słynącej z dokładności wykonania oraz sporych przyrostów mocy uzyskiwanych po zamontowaniu produktów tej marki. Kolejnym problemem była cała instalacja elektryczna. Silnik który zakupiłem posiadał pocięta i niekompletną wiązkę elektryczną. Po trzech dniach pracy firmy ECU Performance nad wiązka, została ona skompletowana i samochód był gotowy do odpalenia.
Silnik K20 dysponuje w serii mocą 200KM, moc ta jednak nie gwarantowała ci zajmowania miejsc na podium podczas zawodów na 1/4 mili. Dlatego też silnik został poddany kompleksowym modyfikacjom mechanicznym…
Silnik trafił do firmy Ecu-performance, gdzie został poddany zaawansowanym przeróbkom. Blok silnika K20a2 został zastąpiony blokiem K24 z Hondy Accord Type S. Zostały wymienione również korby oraz tłoki na kute, a więc z materiału dużo mocniejszego a zarazem dużo lżejszego. Górna część silnika – głowica została zapożyczona z silnika K20a2 i dzieki temu powstała tak zwana hybryda K24/K20.
Do głowicy trafiły sprężynki i talerzyki firmy Toda jak również wałki tej firmy…
Wałki zostały wykonane na zamowienie (dokładny spec jest objety tajemnica:) Seryjny kolektor wydechowy został zastąpiony kolektorem zrobionym na zamówienie pod modyfikacje, dalsza część wydechu została zrobiona przez Dominika, właściciela firmy Ecu-performance. Następnym krokiem była wymiana kolektora ssącego. Tutaj zamieniliśmy jedną dużą przepustnice 70mm na 4 mniejsze, tak zwany individual throttle body(ITB) firmy Toda.
Ostatnio pracowałeś nad zawieszeniem w samochodzie, możesz przybliżyć co zostało zrobione pod tym kątem?
Wymienione zostały wszystkie gumki Energy suspension na twardsze, nie wszystkie pasowały (jak to części z USA), więc te które nie pasowały wymieniliśmy na oryginalne. Wymienione zostały również amortyzatory na nowe OEM plus zawieszenie regulowane Skunk2 wersja DRAG.
Po tych wszystkich modyfikacjach z seryjnych 150 koni jakimi dysponował na początku Twój CRX, zrobiło się znacznie więcej. Jakim wynikiem możesz się aktualnie pochwalić?
W wyścigach na tak krótkim dystansie jakim jest 1/4 mili, dużą rolę odgrywa poza samą mocą pojazdu, również aerodynamika i niska masa własna. W Twoim samochodzie jest to dość widoczne..
Jak wiemy na 1/4 mili istotną rzeczą jest jak najniższa masa własna auta, więc wraz z firma autoR zajęliśmy się odchudzeniem samochodu. Maska została kompleksowo przerobiona, ponieważ seryjna nie pasowała z powodu wystającego dekla, nie licząc bardzo wystających trąbek (4 przepustnic). Firma Auto R bardzo dobrze poradziła sobie z tym zadaniem. Seryjne elementy zostały zastąpione lekkimi elementami z laminatu, błotniki zostały poszerzone, by zmieściły sie bardzo szerokie opony (około 275mm)!. Drzwi, szyberdach jak i klapa zostały wymienione również na lekkie. Wszystkie elementy wnętrza zostały wyjęte, wstawiony został lekki fotel Bimarco expert a seryjny bak został zastąpiony dragowym 5 gallonowym firmy RCI.
Rozmawiał Michał Pytloch & Michał Hukowski