Zacznijmy może od tego jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją?
Samochodami interesowałem się od dziecka, myślę że jak większość z nas. Najpierw były jazdy samochodem u Taty na kolanach , potem z Tatą siedzącym z boku, a jak byłem trochę straszy to jak rodziców nie było w domu to ukradkiem zabierałem samochód i jeździłem po okolicznych drogach – już w tamtym okresie wiedziałem że jak tylko zrobię prawo jazdy to samochody staną się moim głównym zainteresowanie, odsuwając wszystkie inne w bok.
Tuning Honda CRX
Głównym bohaterem tego artykułu jest Honda CRX, której jesteś teraz właścicielem. Samochód jednak nietypowy, ponieważ powstał z myślą o wyścigach – dlaczego wubór padł właśnie na CRX’a?
Wybór samochodu to długa historia. Jakieś pół roku przed rozpoczęciem kursu na prawo jazdy (czyli jakieś 3 lata temu) dowiedziałem się, że mój bardzo dobry kolega kupił sobie czerwoną Hondę civic czwartej generacji z silnikiem 1.6 16v . Pomyślałem sobie wtedy – jaka ona stara, że mały motor itp. Kilka dni później miałem okazje przejechać się tym samochodem. I ta właśnie przejażdżka zmieniała mój cały motoryzacyjny światopogląd – już wtedy wiedziałem że jedyny samochód jaki mogę mieć to właśnie Honda z owym silnikiem 1.6.
Po długich poszukiwaniach w Niemczech nie znalazłem zadowalającego mnie egzemplarza małej Hondy Civic wiec zacząłem szukać innej hondy z podobnym wyglądem i silnikiem – wybór padł na Honde CRX 1.6 16v z silnikiem legitymującym się mocą 125 koni w serii. Wypatrzyłem sobie odpowiedni egzemplarz malutkiej Hondy i wyruszyłem w podróż do Zagłębia Ruhry, by po 2 dniach wrócić z pięknym i lśniącym okazem. Tak właśnie stałem się posiadaczem tego malutkiego i zadziornego autka jakim jest Honda CRX.
Po zakupie tego samochodu zacząłem interesować się bardziej wyścigami, głównie chodzi mi o amatorskie wyścigi torowe (głownie w USA i Australii). Wtedy już wiedziałem do czego ma służyć mój samochod i jak dokładnie ma wyglądać. Nie będzie to choinka poobwieszana neonami i spojlerami do ziemi. Ma być zrobiony według japońskiego stylu budowania samochodów potocznie nazywanym Lighweight czyli po naszemu wydmuszka (trzeba się pozbyć wszystkiego co jest zbędne i ciąży w samochodzieJ) – wszystko ma być podporządkowane zachowaniu samochodu na drodze, bezpieczeństwu oraz szybkości .
Tuning Honda CRX – modyfikacje
Od momentu jego zakupu samochód przeszedł sporo modyfikacji – opowiedz o zmianach jakie zaszły w nim do tej pory?
Modyfikacje staram się wprowadzać cały czas. Niestety jak u większości z nas, ograniczeniem są pieniądze. Samochód po przyjeździe z Niemiec był kompletnie seryjny. Następnego dnia po kupnie już nie było w nim tylnich siedzień oraz zbędnych plastików. Nastepny w kolejce został wykonany wydech na 2 tłumikach przelotowych oraz dolot z wkładką JR poprowadzony spod zderzaka. Następnie przeszedłem przez piekło sprężyn obniżających, dzięki którym samochód niestety tylko dobrze wyglądał a wcale nie jeździł lepiej. Zacząłem wtedy poszukiwania zawieszenia i tu znowu z pomocą przyszedł kolega od czerwonego Civica. Zamontował on u siebie w samochodzie zawieszenie torowe firmy HP. Po kilku przejażdżkach wiedziałem ze ja też musze mieć gwint. Udało mi się znaleźć w okazyjnej cenie zawieszenie torowe amerykańskiej firmy Skunk2 i jak tylko uzbierałem pieniądze to je zakupiłem.
Patrząc na mój samochód od zawsze wiedziałem ze nie należy on do najbezpieczniejszych. Gdy tylko pojwiły się fundusze, samochód powędrował do warszawskiej firmy TRAX RACING, gdzie została zamontowana klatka a potem do firmy SAS na obspawanie karoserii. Po odbiorze samochodu zaczynał on powoli wyglądać tak jak chciałem. Następnym elementem który został zakupiony były felgi w rozmiarze 15 cali zapożyczone z Renault Clio Williams. Felgi bardzo wytrzymałe i trwałe oraz sprawdzone na rajdowych trasach. Jak na wyścigowy samochód brakowało mi jeszcze odpowiednio wykończonego wnętrza, więc gdy nadarzyła się okazja zakupiłem kubełkowy fotel RECARO, 3 calowe 4 punktowe pasy bezpieczeństwa firmy SABELT oraz kierownice OMP CORSICA.
W celu dalszego zrzucania wagi wykonałem maskę z laminatu która obecnie jest zamontowana na samochodzie. Ostatnim elementem który został zmieniony to kolor auta, które jest teraz w jedynym słusznym białym kolorze. I w sumie to już koniec modyfikacji – jak widać w silniku niewiele zostało zrobione, bardziej skupiłem się na prowadzeniu auta oraz swoim własnym bezpieczeństwie, gdyż mój samochód nie został zbudowany do jazdy na wprost tylko do jazdy po torze – moc którą posiada samochód w zupełności mi wystarczy, najpierw muszę nauczyć się wykorzystywać ją w 100% a potem myśleć o jej zwiększeniu.
Czy samochód miał już okazję pojawić sie na jakichś z tegorocznych imprez motoryzacyjnych?
Niestety nie. Mnie nie interesują wyścigi równoległe, za to bardzo chciałbym pojechać na tor. I tu stwarza nam się problem – raz że takich imprez dla amatorów jest u nas mało, a dwa że koszty takiej zabawy są jak dla mnie bardzo duże i na razie nie mogę sobie na to pozwolić. Planuję wyjazd na tor, ale to dopiero wtedy kiedy zasobność portfela mi na to pozwoli.
Czy w przyszłości szykują się kolejne modyfikacje CRX’a?
Jest jeszcze cała lista modyfikacji które czekają na zrealizowanie. Przygotowanie zawieszenia, większe hamulce, zakup opon typu slick no i oczywiście na końcu listy jest przeszczep mocniejszego silnika.
Foto: Wiktor Drzewicki