Tuning Honda CRX 1

Honda CRX – Rafał Dziedzic „GKR”

Zacznijmy może od tego jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją?

Samochodami interesowałem się od dziecka, myślę że jak większość z nas. Najpierw były jazdy samochodem u Taty na kolanach , potem z Tatą siedzącym z boku, a jak byłem trochę straszy to jak rodziców nie było w domu to ukradkiem zabierałem samochód i jeździłem po okolicznych drogach – już w tamtym okresie wiedziałem że jak tylko zrobię prawo jazdy to samochody staną się moim głównym zainteresowanie, odsuwając wszystkie inne w bok.

Tuning Honda CRX 2

Tuning Honda CRX

Głównym bohaterem tego artykułu jest Honda CRX, której jesteś teraz właścicielem. Samochód jednak nietypowy, ponieważ powstał z myślą o wyścigach – dlaczego wubór padł właśnie na CRX’a?

Wybór samochodu to długa historia. Jakieś pół roku przed rozpoczęciem kursu na prawo jazdy (czyli jakieś 3 lata temu) dowiedziałem się, że mój bardzo dobry kolega kupił sobie czerwoną Hondę civic czwartej generacji z silnikiem 1.6 16v . Pomyślałem sobie wtedy – jaka ona stara, że mały motor itp. Kilka dni później miałem okazje przejechać się tym samochodem. I ta właśnie przejażdżka zmieniała mój cały motoryzacyjny światopogląd – już wtedy wiedziałem że jedyny samochód jaki mogę mieć to właśnie Honda z owym silnikiem 1.6.

Po długich poszukiwaniach w Niemczech nie znalazłem zadowalającego mnie egzemplarza małej Hondy Civic wiec zacząłem szukać innej hondy z podobnym wyglądem i silnikiem – wybór padł na Honde CRX 1.6 16v z silnikiem legitymującym się mocą 125 koni w serii. Wypatrzyłem sobie odpowiedni egzemplarz malutkiej Hondy i wyruszyłem w podróż do Zagłębia Ruhry, by po 2 dniach wrócić z pięknym i lśniącym okazem. Tak właśnie stałem się posiadaczem tego malutkiego i zadziornego autka jakim jest Honda CRX.

Tuning Honda CRX 3

Po zakupie tego samochodu zacząłem interesować się bardziej wyścigami, głównie chodzi mi o amatorskie wyścigi torowe (głownie w USA i Australii). Wtedy już wiedziałem do czego ma służyć mój samochod i jak dokładnie ma wyglądać. Nie będzie to choinka poobwieszana neonami i spojlerami do ziemi. Ma być zrobiony według japońskiego stylu budowania samochodów potocznie nazywanym Lighweight czyli po naszemu wydmuszka (trzeba się pozbyć wszystkiego co jest zbędne i ciąży w samochodzieJ) – wszystko ma być podporządkowane zachowaniu samochodu na drodze, bezpieczeństwu oraz szybkości .

Tuning Honda CRX – modyfikacje

Tuning Honda CRX 4

Od momentu jego zakupu samochód przeszedł sporo modyfikacji – opowiedz o zmianach jakie zaszły w nim do tej pory?

Modyfikacje staram się wprowadzać cały czas. Niestety jak u większości z nas, ograniczeniem są pieniądze. Samochód po przyjeździe z Niemiec był kompletnie seryjny. Następnego dnia po kupnie już nie było w nim tylnich siedzień oraz zbędnych plastików. Nastepny w kolejce został wykonany wydech na 2 tłumikach przelotowych oraz dolot z wkładką JR poprowadzony spod zderzaka. Następnie przeszedłem przez piekło sprężyn obniżających, dzięki którym samochód niestety tylko dobrze wyglądał a wcale nie jeździł lepiej. Zacząłem wtedy poszukiwania zawieszenia i tu znowu z pomocą przyszedł kolega od czerwonego Civica. Zamontował on u siebie w samochodzie zawieszenie torowe firmy HP. Po kilku przejażdżkach wiedziałem ze ja też musze mieć gwint. Udało mi się znaleźć w okazyjnej cenie zawieszenie torowe amerykańskiej firmy Skunk2 i jak tylko uzbierałem pieniądze to je zakupiłem.

Tuning Honda CRX 5

Patrząc na mój samochód od zawsze wiedziałem ze nie należy on do najbezpieczniejszych. Gdy tylko pojwiły się fundusze, samochód powędrował do warszawskiej firmy TRAX RACING, gdzie została zamontowana klatka a potem do firmy SAS na obspawanie karoserii. Po odbiorze samochodu zaczynał on powoli wyglądać tak jak chciałem. Następnym elementem który został zakupiony były felgi w rozmiarze 15 cali zapożyczone z Renault Clio Williams. Felgi bardzo wytrzymałe i trwałe oraz sprawdzone na rajdowych trasach. Jak na wyścigowy samochód brakowało mi jeszcze odpowiednio wykończonego wnętrza, więc gdy nadarzyła się okazja zakupiłem kubełkowy fotel RECARO, 3 calowe 4 punktowe pasy bezpieczeństwa firmy SABELT oraz kierownice OMP CORSICA.

W celu dalszego zrzucania wagi wykonałem maskę z laminatu która obecnie jest zamontowana na samochodzie. Ostatnim elementem który został zmieniony to kolor auta, które jest teraz w jedynym słusznym białym kolorze. I w sumie to już koniec modyfikacji – jak widać w silniku niewiele zostało zrobione, bardziej skupiłem się na prowadzeniu auta oraz swoim własnym bezpieczeństwie, gdyż mój samochód nie został zbudowany do jazdy na wprost tylko do jazdy po torze – moc którą posiada samochód w zupełności mi wystarczy, najpierw muszę nauczyć się wykorzystywać ją w 100% a potem myśleć o jej zwiększeniu.

Tuning Honda CRX 6

Czy samochód miał już okazję pojawić sie na jakichś z tegorocznych imprez motoryzacyjnych?

Niestety nie. Mnie nie interesują wyścigi równoległe, za to bardzo chciałbym pojechać na tor. I tu stwarza nam się problem – raz że takich imprez dla amatorów jest u nas mało, a dwa że koszty takiej zabawy są jak dla mnie bardzo duże i na razie nie mogę sobie na to pozwolić. Planuję wyjazd na tor, ale to dopiero wtedy kiedy zasobność portfela mi na to pozwoli.

Tuning Honda CRX fotele kubełkowe

Czy w przyszłości szykują się kolejne modyfikacje CRX’a?

Jest jeszcze cała lista modyfikacji które czekają na zrealizowanie. Przygotowanie zawieszenia, większe hamulce, zakup opon typu slick no i oczywiście na końcu listy jest przeszczep mocniejszego silnika.

Foto: Wiktor Drzewicki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *