Honda Integra Type R 1

Honda Integra Type R – Grzegorz Maciaszek

Zacznijmy może od tego jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją?

Można powiedzieć, że o wiele wcześniej niż w momencie zrobienia prawa jazdy, prospekty i katalogi leżały przy poduszce od najmłodszych lat. Jeśli jednak rozmawiamy o autach, jakie użytkowałem to moim pierwszym własnym samochodem była Honda Civic EG5 w dość rzadkiej wersji Si z silnikiem D16A9 w pięknym kolorze Milano Red. Ciekawostka, bo silnik ten kojarzony jest raczej z IV generacją Civica i II CRXa, a tu nie dość że D16A9 w Vgen to jeszcze sprzedana w polskim salonie jako nowa, sporo czasu zabrało mi dowiedzenie się tego i innych detali na temat tego auta.

Prezencja i osiągi auta zrobiły swoje i już wkrótce zacząłem je subtelnie modyfikować, słowem-wsiąkłem na dobre w markę Honda. Zrobiłem w samochodzie w zasadzie wszystko to, co chciałem po czym stanąłem przed faktem pożegnania się z nim w imię dalszej edukacji. Auto sprzedałem więc z potwornym żalem, ale straciłem je z oczu tylko na chwilę, gdyż od dłuższego już czasu jest w posiadaniu mojego klubowego kolegi, który nie dość że utrzymuje auto w miodnym stanie to jeszcze zeswapował mu silnik B16A2 a obecnie dodatkowo go uturbił. To miłe uczucie wiedzieć że moje ex auto jest w tak dobrych rękach.

Potem, po dłuższym czasie, zakupiłem Civica IV generacji i-VT z silnikiem B16A1 DOHC VTEC. Uznałem , że jesli nie kupię szybkiej Hondy to po prostu zeświruję. I tak w garażu pojawił się ów Civic. Był już troszkę zmieniony względem serii legitymując się masą ciekawych dodatków i białym lakierem NH0 z Integry Type R. W autko wpompowałem sporo gotówki, części zamiennych oraz dodatków i zamiłowania po czym znów historia się powtórzyła i sytuacja zmusiła mnie do sprzedania samochodu bez natychmiastowej przesiadki na coś innego. Jak w przypadku pierwszego Civica tak i przy i-VT nie za dobrze zniosłem fakt rozstania. Wiedziałem, że potrzebuję planu, który utrzyma mnie przy zmysłach. I tu dochodzimy do Integry…

Honda Integra Type R 2

Tuning Honda Integra Type R

Dokładnie… Aktualnie jesteś posiadaczem Hondy Integra Type R, jak doszło do tego że wybór padł właśnie na ten samochód?

Integrą Type R interesowałem się praktycznie od momentu jej wejścia na rynek. Fascynowało mnie dopracowanie tego samochodu: jego osiągi, sposób rozwijania mocy, dźwięk, fenomenalne zawieszenie, mechanizm różnicowy, hamulce i generalnie stopień wyrafinowania tego auta jako całości. Silnik był ręcznie polerowany, poddawany blueprintingowi celem idealnego dopasowania części i ręcznie składany, zastosowano natrysk oleju na denka tłoków celem ich chłodzenia – to już rozwiazania wyczynowe wcielane w życie przez oddelegowanych do tego celu najlepszych mechaników Hondy.

Poza tym ITR to ostatni prawdziwy Type R. Obecne Civiki Rki nie posiadają już wielowahaczowego zawieszenia, szpery, foteli Recaro (za wyjątkiem CTR 30th oczywiście), kierownicy Momo, gałka zmiany biegów nie jest już z tytanu. ITR ma to wszystko i ma duszę na wskroś sportowego samochodu, wsiadając do niego nie ma się żadnych złudzeń co to tego, już pozycja za kierownicą i fotele zdradzają wszystko a najlepsza jest jazda. Uderzenie VTECa jest brutalne i brzmi tak wściekle jak tylko jest to możliwe, prowadzenie jest ostre i pewne, mimo że auto napędzane jest na przód to prędzej wyrzuci tył na zewnątrz łuku niż wyjedzie z niego przodem. Bezkompromisowe podejście inżynierów Hondy zaowocowało bezkompromisowym autem dla dość wąskiej grupy odbiorców, wśród których widziałem siebie.

Honda Integra Type R 3

Tak naprawdę zawsze chciałem mieć to auto ale nigdy do końca nie wierzyłem, że może mi się udać. Jednak stopień uznania dla tego auta był tak duży że podziwianie na zdjęciach czy zawodach SSS przestało mi odpowiadać. Tą konkretną Integrę jej pierwszy właściciel kupił jako nową za granica po czym sprowadził do Polski. Auto przeszło kilka wcieleń, za każdym razem znajdując się w rękach pasjonata. Z jej ostatnim właścicielem skontaktowałem się krótko po sprzedaży Civica i-VT i zapytałem bez ogródek czy nie sprzedałby mi auta za jakiś czas. Nie odmówił. I tak zaczął się nasz kontakt, podczas którego ja utwierdzałem się w przekonaniu że to konkretne auto to chyba najlepszy ITRw Polce a jej właściciel dba o nie tak jak powinno się to robić – w sposób absolutny.

Zaczęło się zatem zbieranie funduszy. Właściciel Integry zaś, widząc moje zaangażowanie i podejście do tematu, przytrzymał mi auto do czasu gdy byłem gotowy po drodze nie zaniedbując go i odprawiając innych zainteresowanych – auto nigdy oficjalnie nie zostało wystawione do sprzedaży. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że gdyby nie Jego podejście to nie miałbym tego auta, sprzedał mi je bo mnie polubił, po prostu. Dzień, w którym je odebrałem był zwieńczeniem ponad 11 miesięcy starań a wygląd i stan auta powiedziały mi, że warto było. ITR był jest szczytem moich marzeń a ten konkretny egzemplarz będzie mi towarzyszył tak długo jak tylko jest to możliwe.

Honda Integra Type R 4

Honda Integra Type R – zmiany wizualne

Samochód w obecnej postaci robi duże wrażenie, głównie ze względu na jego bardzo „dopieszczony” wygląd” …

Chciałbym móc powiedzieć że to tylko i wyłącznie moja zasługa, ale niestety. Zaraz po kupnie okazało się że nie ma za bardzo czego dopieszczać – wszystko było absolutnie sterylne. Niemniej spróbowałem przy użyciu obszernego zestawu z Meguiar’s trochę nad autem posiedzieć i pewne efekty uzyskałem. Praktycznie do każdego elementu auta czy to na zewnątrz czy w środku użyłem osobnego produktu i dało to niezłe rezultaty. Lakier jest gładki jak szkło, błyszczący i jak na 7 letnie auto o sportowym rodowodzie nie ma zbyt wielu skaz czy ubytków, wnętrze również nie odstaje od reszty nie zdradzając objawów zmęczenia eksploatacyjnego. Komora silnika także wygląda świeżo i czysto, taki stan auta i jego utrzymywanie sprawia mi najwięcej radości i naturalnie robię co mogę by stan techniczny i ogólna kondycja nie odbiegały od walorów estetycznych.

Honda Integra Type R 5

W samochodzie pojawiło się również wiele ciekawych modyfikacji…

Zgadza się, już podczas oczekiwania na auto zacząłem kompletować zabawki. Pod maskę trafiła kevlarowa osłona kabli zapłonowych Spoon oraz korek oleju i chłodnicy oraz „skarpetki” tej samej firmy. Sprawę uzupełniły naklejki serwisowe z JDM wesji ITRa. We wnętrzu zagości za chwilkę przycisk do odpalania silnika z Hondy S2000 a od pewnego czasu siedzi tam już komputer Apexi VAFC II czekający jeszcze na wystrojenie.

Z zewnątrz praktycznie jedyny dodatek to białe kierunkowskazy z Hondy S2000. Więcej mój ITR ma od strony „performance”. Jest kolektor wydechowy JDM 4-1 z wyjściem 2,5 cala od DC Sports oraz reszta wydechu na rurach ze stali nierdzewnej o tej samej średnicy, wydech jest dziełem Kreatora a same tłumiki dostarczył M-Tech. Jest donośnie ale rasowo i bardzo mi się to podoba. Auto posiada takze dolot AEM CAI, który bardzo ładnie sprawdza się w tym aucie. Na tym setupie auto ma ok 202KM, mam nadzieję że strojenie zbliży ten wynik do prawie 210KM. Hamulce doposażyłem w przewody hamulcowe Goodridge w stalowym oplocie oraz płyn Motula.

Honda Integra Type R silnik

Czy w przyszłości szykują sie kolejne modyfikacje Integry?

Plany są dosyć sprecyzowane ale niezbyt imponujące. Auto jest dla mnie dość szybkie więc modyfikacji silnika raczej nie będzie. Izolująca uszczelka pod kolektor dolotowy Hondata powinna pojawić się już wkrótce, myślę też o porządnym zestawie hamulców na przód – może tarcze Brembo ORO z klockami Project Mu lub zestaw TarOxa, zobaczymy. Jeżeli po strojeniu pomiar wykaże, że trzeba dodać paliwa przy konkretnych obrotach to zdecyduję się na regulator ciśnienia paliwa AEM.

Pod maskę wskoczy zapewne kilka gadżetów: Engine Torque Damper J’s Racing, może przewody chłodnicy Samco, mocowanie akumulatora czy pokrywka solenoidu Skunk2. To jednak kosmetyka. Nęcą mnie też koła z JDM ITR o średnicy 16 cali, ale moje są w na tyle fajnym stanie i mają nowe opony że aż szkoda odkładać je na półkę. Oczywiście zawsze może się zdarzyć, że zmienię zdanie. A wtedy pójdę w kompresor z rozbudowanymi peryferiami i będę celował w okolice 300KM.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *