Nissan 100NX GTi tuning 1

Nissan 100NX GTi – Kuba

Czym wyróżnia się Nissan 100NX? Większość z Was na pewno odpowiedziałaby że niczym specjalnym. Jednak ten, który dziś Wam zaprezentujemy na pewno charakteryzuje się ciekawymi osiągami, oraz tym że to prawdopodobnie jedyny w Polsce egzemplarz stylizowany na styl JDM.

Jak doszło do tego że stałeś się posiadaczem Nissan 100NX GTi?

Zacznę od tego iż cała moja przygodę z japońskimi autami zacząłem od Hondy. Jak każdy miłośnik japońskiej motoryzacji już od dziecka marzyłem o wysoko-obrotowym silniku a że Honda słyneła z niskiej awaryjności i silników które lubią wysokie obroty, wybór był bardzo łatwy. Początkowo z braku gotówki był Ford Escort mk5, jednak bywał zawodny a i mi nadal po głowie chodziła Honda więc zagościł pod domem biały Civic 4 gen. Auto jeździło super, jednak po jakimś czasie zachciało mi się nowszego modelu i tak przesiadłem się do Civic-a 5 gen. Coupe. Szybko jednak stwierdziłem że to nie to samo co starszy egzemplarz i chciałem wrócić do poprzedniej wersji. W taki sposob zawitał czerwony Civic 4 gen. początkowo z silnikiem D15B2, następnie w przy domowym garażu z pomocą paru kolegów został wykonany SWAP na silnik DOHC D16A9 oraz kilka dodatkowych modyfikacji.

Nissan 100NX GTi tuning 2

Dzięki temu auto zaczęło już się sprawnie odpychać spod świateł, ale jak wiadomo w miarę jedzenia człowiek staje się coraz bardziej głodny, więc zacząłem poszukiwania najmocniejszej wersji tegoż modelu czyli Civic iVT wyposażonej w 150-konną jednostkę DOHC VTEC o symbolu B16A1. Niestety poszukiwania nie przynosiły zadowalających skutków, więc zacząłem myśleć również o nietypowym aucie, które będzie rzadko spotykanym widokiem na naszych drogach ale będzie jednocześnie posiadać już seryjnie mocny silnik.

Początkowo wogóle nie myślałem nad Nissanem a tym bardziej nad modelem 100NX który uchodzi za najbrzydszy z palety Nissana. Jednak po znalezieniu przez mojego ojca, wartego zainteresowania seryjnego egzemplarza, po długiej debacie oraz najważniejsze – jeździe testowej, zdecydowałem że ten własnie egzemplarz będzie moim kolejnym samochodem. Jak się później dowiedziałem sprzedawał go kolega z klubowego forum.

Nissan 100NX GTi tuning 3

Tuning Nissan 100NX GTi

Seryjnie samochód ten został wyposażony w silnik SR20DE, legitymujący się mocą 143KM / 171Nm jednak udało się ją zwiększyć do około 165KM oraz 200Nm – opowiedz o zmianach jakie pojawiły się w samochodzie pod kątem mechanicznym..

To własnie silnik i układ napędowy przeszedł największe modyfikacje patrząc i co najważniejsze w przydomowym garażu. Pierwszą modyfikacją była zmiana układu wydechowego na przelotowy, średnica została zwiększona do 58mm, katalizator poszedł w zapomnienie, seryjny tłumik środkowy zastąpiono przelotowym egzemplarzem a tłumik końcowy ustąpił miejsca przelotowemu dedykowanemu do Nissana NX2000 (tak w USA nazywały się odpowiedniki europejskich 100NX). Następny w kolejności był układ dolotowy, wyrzucony został tłumik szmerów, odłączona z dolotu została odma na której obecnie założono filterek, całość została przedłużona do nadkola (CAi) i zakończona filtrem Stożkowym K&N. Dodatkowo zapłon został wyprzedzony o 17stp przed gmp i auto zawitało na hamowni, skąd wyjechało z wynikiem 158KM/191Nm.

Chcąc sprawdzić osiągi wystartowałem w zawodach 1/4 Mili które odbyły się w Rzeszowie 15 Czerwca gdzie uzyskałem czas ET 15.488. Niedługo po tym zamontowałem sportowy kolektor wydechowy 4-2-1, shortshifter Nismo, komputer z Primery GT, nowy zestaw sprzęgła EXEDY Stage 1 oraz koło zamachowe straciło 20% wagi. Z takim setupem jeżdziłem do niedawna po czym założona została głowica po planowaniu oraz portingu kanałów ssących i dolotowych. Tarcze hamulcowe zostały zmienione na odpowiedniki Brembo, klocki to znane Ferodo a cały układ zalany płynem hamulcowym DOT 5.1 firmy Motul. Dodatkowo został zamontowany wzmacniacz siły hamowania by poprawić reakcję hamulców na naciśnięcie pedału.

Nissan 100NX GTi tuning 4

Nissan 100NX GTi – osiągi

Jakimi osiągami może się poszczycić po tych zmianach?

Po tych wszystkich zmianach samochód powinien dysponować mocą około 165/170KM oraz momentem obrotowym powyżej 200NM

Pomiary Gtech Pro RR pokazały:

0-100 – 6.3 s
0-120 – 9.2 s
0-140 – 11.5 s
0-160 – 15.4 s
0-180 – 18.7 s
Oraz czas przejazdu 0-402m – 14.86 s

Nissan 100NX GTi tuning silnik

Nissan 100NX GTi – zmiany stylistyczne

Jak wspomnieliśmy na początku, samochód został przez Ciebie zmodyfikowany na styl JDM – jakie zmiany pojawiły się od strony stylistycznej?

Modyfikując auto w stylu JDM, główną uwagę przywiązuje się do tego jak auto jeździ a zmiany stylistyczne są tylko dodatkiem do strony mechanicznej auta, dlatego też z braku jakichkolwiek elementów do tuningu w tym stylu, dla Nissana 100NX większość rzeczy trzeba było przerobić we własnym zakresie. Model GTi już seryjnie posiada przednią dokładkę, progi oraz delikatny spoiler na tylnej klapie, jest to na tyle ładne i komponuje się z samochodem że zostało nie ruszone. Przednie halogeny zostały przerobione na tzw „Fogi”, dokładka pod przednim zderzakiem została zaadaptowana z któregoś z europejskich modeli Forda. Felgi były kupione jako typowe, niczym nie wyróżniające się srebrne 15′, zostały pomalowane w czarny pół-mat i dostały krwisto czerwony lip a z tylnej klapy znikła wycieraczka. Auto usiadło niżej poprzez założenie dedykowanych sprężyn -35mm,a całości dopełnił czerwony pasek dookoła auta który współgra z felgami oraz naklejki w stylu JDM i delikatnie przyciemnione szyby. Pod maską czerwona pokrywa zaworów pomalowana farbą VHT i skarpetki na zbiorniczki wspomagania i płynu hamulcowego Skunk2.

Nissan 100NX GTi tuning wnętrze

Nissan 100NX GTi – zmiany wewnątrz

Czy wewnątrz samochodu również pojawiły się jakieś dodatkowe zmiany?

Wewnątrz pojazdu główną uwagę przywiązywałem do funkcjonalności oraz miłych dla oka detali, tak więc znalazło się miejsce dla gałki zmiany biegów Sparco, mieszka szytego czerwoną nicią, kierownicy SWM 32cm osadzonej na nabie Raid, oraz 2 dodatkowych zegarów Smoke umieszczonych w słupku, tył pojazdu łącznie z fotelami i wyciszeniami został wyjęty w celu zmniejszenia wagi pojazdu.

Czy w najbliższej przyszłości planujesz dalsze modyfikacje samochodu, czy projekt na dzień dzisiejszy uważasz za zakończony?

Obecnie samochód czeka na dopływ gotówki, napewno zostaną założone sportowe wałki rozrządu Brian Crower, po czym auto uda się na strojenie. Co do stylizacji napewno większe obniżenie i firmowe alufelgi a na założenie czekają już fotele Recaro.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *