Nissan 200SX RS13a

Nissan 200SX RS13 – Ryszard

Tym razem samochód spoza granic naszego kraju, a mianowicie z Litwy. Zacznijmy od tego jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją, czy przed 200sx były jeszcze jakieś inne samochody?

Jak każdy chłopiec już od młodości fascynowałem się samochodami, czytałem mnóstwo literatury, szukałem informacji o konkretnych modelach (oczywiscie tych ciekawszych) itp. Jeszcze nie mając prawa jazdy jeździlem autem ojca (oczywiście wraz z nim), ale to było całkiem legalne według przepisow w tamtych czasach. Pierwszym mym autem była Honda Accord z modyfikowanym silnikiem 2.0 16v, wydechem, modyfikowanym zawieszeniem itp. Szukałem Hondy Prelude, ale podaż byla bardzo mała, a przyznam że bardzo chciałem mieć to auto. Z czasem kupiłem sobie Audi 200 Turbo Quattro do jazdy na codzień a Hondy planowałem używać na imprezach lub do jazdy w chwilach wolnych. Ale pewnego mroźnego poranka facet w starym Passacie wpędził moją Honde pod trolejbus, wiec zostałem tylko z Audi, która mi pokornie towarzyszyła do ubiegłego roku.

Po krótkim czasie kupiłem dodatkowo Rover’a 620Si, później zamieniając go na Audi 100 C4 2.8 V6 quattro. Aktualnie posiadam Volvo 850, który pełni funkcje rodzinnego auta. W międzyczasie uzywałem również Subaru Forester’a.

Nissan 200SX RS13b

Tuning Nissan 200SX RS13

Aktualnie jesteś posiadaczem Nissana 200sx rs13 – dlaczego wybór padł właśnie na ten samochód?

Jak już wspomniałem, mojej przygodzie z motoryzacją cały czas towarzyszyły auta typu FWD lub (częsciej) AWD. Chęć posiadania auta RWD wciąż rosła więc pewnego dnia postanowiłem że własnie takie bedzie auto na wolne chwile – do odpoczynku za kierownicą, do frajdy itp. Na pewnym forum zobaczyłem ogłoszenie o sprzedaży właśnie 200sx, który mial 272 KM i był po kilku poważnych przeróbkach mechanicznych. Był to najmocniejszy 200SX na Litwie. Po długich rozmowach z właścicielem, jeździe próbnej zdecydowałem się kupić to auto. Było to prawie 3 lata temu. Podobała mi sie linia 200SX RS13’ki, wnętrze i mozliwości tego samochodu. W dodatku to było pierwsze moje auto RWD. Przed kupnem sporo czytałem o tym modelu, oglądałem magazyny TV z Japonii itp.

Nissan 200SX RS13c

Nissan 200SX RS13 – zmiany mechaniczne

Samochód przeszedł sporo modyfikacji – zacznijmy może od tych które pojawiły się w nim pod kątem mechanicznym…

Całe lato po kupnie auta, do października jeździłem nim i bardzo się cieszyłem. Auto towarzyszyło mi w kilku podróżach i byłem z niego zadowolony. Jednak po jakimś czasie zaczęła się u mnie choroba powszechnie zwana tuningem. Jesienią coraz częściej zacząłem myśleć o dalszych przerobkach mechanicznych, podniesieniu mocy. Zastanawiałem sie nad swap’em silnika na wiekszy RB25DET ze Sky’ja lub na amerykanskie duze V8 – LS1. Jednak ostatecznie postanowiłem modyfikować własny silnik. W tym czasie narodził się plan „400+ KM”. Właśnie dlatego silnik został całkowicie rozłożony, wymieniono praktycznie wszystkie części w nim – kute tłoki i korbowody, nowy wał, metalowa uszczelka pod głowicą…

Nissan 200SX RS13d

Wykonano szereg prac modyfikując samą głowice, na zamówienie wykonano nowy kolektor baranek pod wiekszą turbine, nowe orurowanie do zwiększonego intercooler’a itp. Wybierając turbine rozmawiałem z kilkoma osobami, szukałem optymalnego dla mnie wariantu i ostatecznie turbine wykonano na zamówienie. Auto otrzymało nowe duże wtryski benzyny, nowy komputer sterujący pracą silnika. Wykonano równiez szereg innych prac, ktore trudno byłoby wymienić, przyznam że wszystkich już nawet nie pamiętam..

Nissan 200SX RS13 – osiągi

Jaką mocą po tych modyfikacjach dysponuje samochód?

Po pracach, ktore trwały około 7 miesiecy, na hamowni auto znacznie przekroczyło granice 400KM. Na ulicy używam ciut większego doładowania a IC jest lepiej chlodzony niz w dniu dyno pomiaru (panował upal 35 stopni C), więc według mechaników moc musi być trochę większa niż zmierzona. Przyznam też że myliłem się, gdy myślałem, że tylko ostateczna moc jest ważna. Po przeróbkach bardzo zmienił się też charakter auta – krzywa momentu obrotowego szybko wspina sie w góre i utrzymuje się na maks od 4000 do odcinki. Auto jest naprawde agresywne, szczególnie jadąc szybko w mieście. Po długiej przerwie, po zakończonych pracach nad autem bylem wprost zdumiony tą dynamiką. Chociaż po upływie 1.5 roku zacząłem myśleć o nowym celu…

Nissan 200SX RS13e

Nissan 200SX RS13 – zmiany stylistyczne

Pod kątem stylistycznym samochód również delikatnie się zmienił…

W odróżnieniu od mechaniki, stylistyka nie była za bardzo zmieniana. Auto kupiłem na felgach OZ, które mi się podobają i nie mam zamiaru ich zmieniać w najbliższym czasie. Linia auta z fabrycznymi zderzakami i innymi częściami mi sie podoba, nie mam więc w planach ich zmieniać. Tylne lampy zmieniłem na te od Nissan’a 180SX kouki. Bardziej mi sie podobają. Ostatnio kupiłem także carbonową maske (głównie z powodu redukcji masy), ale jeszcze nie została założona. Myślę też nad carbonową klapą tylną. Ostatnio kupilem gładkie przednie lampy, które zamontuje wraz z bixenonami, jednak nie dla szpanu, ale dla lepszego oświetlenia drogi, bo fabryczne 20-letnie lampy czasami ograniczają frajde z jazdy noca. Przez jakiś czas myślałem nad konwersją Sil80, gdy przód jest zmieniany na wersje od japonskiej S13’ki. Kupiłem już nawet kilka części, ale chyba poczekają one na innego 200sx.

Nissan 200SX RS13e

Nissan 200SX RS13 – zmiany wewnętrzne

Czy wewnątrz samochodu również pojawiły się jakieś dodatkowe modyfikacje?

Wewnątrz auta pojawiły sie drobne zmiany – kierownica Momo, naba z możliwością zdjęcia kierownicy przy wysiadaniu z auta, pas trzypunktowy, wskaźnik ciśnienia doładowywania, boost kontroler. Ostatnio kupiłem nową kierownice Nardi, fotele kubełkowe i 6-punktowe pasy bezpieczeństwa. Rozważam też montaż klatki bezpieczeństwa i cały zestaw wskaźnikow Defi do monitorowania działania podzespołów.

Czy poza tym 200sx’a czekają kolejne modyfikacje?

Jak mowiłem poprzednio, chyba nie mogę już żyć bez modyfikacji auta. Właśnie dlatego czekam na nowe przeróbki – na półce czekają juz solid lifter’y, tytanowe sprężyny zaworów z częściami, nowe wałki rozrządu, mnóstwo częsci do dalszej modyfikacji zawieszenia, układu kierowniczego, tylnych hamulcow. Myślę że w ciągu najbliższego miesiąca pojawią się one w aucie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *