Tuning Opel Calibra Robin 1

Opel Calibra 3.0 V6 – Robin

Na naszych łamach kolejna Calibra tym razem z Bielska Białej. Kiedy zaczęła się Twoja przygoda z tym samochodem?

Moja miłość do Calibry ma bardzo odległą proweniencję. Jednakże właścicielem tego niesamowitego samochodu stałem się po raz pierwszy dopiero w 2004 roku. Była to Calibra z 1990 roku w kolorze czerwonym z silnikiem 2,0 16V. Po maską kryła 150KM. Już po roku jazdy wiedziałem, że Calibra to samochód, którego potrzebuję. Ponieważ jestem miłośnikiem mocnych wrażeń zacząłem się rozglądać za czymś mocniejszym. W lipcu 2005 roku w moje ręce trafiła trochę zaniedbana Calibra z 1995 roku w kolorze kameleon. I to właśnie ten samochód chciałbym w paru słowach przedstawić.

Tuning Opel Calibra Robin 2

Tuning Opel Calibra 3.0 V6 Robin

A przedstawiamy ją nie tylko dlatego, że samym wyglądem wyróżnia się spośród innych samochodów tej marki, lecz ze względu na modyfikacje jakie zaszły pod maską Calibry…

Pierwotnie ten samochód miał silnik 2,5 V6, który seryjnie posiadał 170PS i 227Nm lecz nie był to szczyt marzeń jeśli chodzi o moc tego samochodu, tak więc po zlocie urodzinowym w Piotrkowie Trybunalskim została podjęta decyzja o zmianie silnika. Wybór padł na 3,0 litrowy silnik V6 z Opla Omegi MV6 który seryjnie ma 211PS i 270Nm. Po miesięcznym poszukiwaniu udało się zdobyć silnik 3,0 V6 z Omegi sprowadzonej z Anglii o przebiegu 76 tyś km. Mimo wielkich obaw związanych ze zmianą silnika swap przebiegł bez większych problemów i po 4 dniach pracy Calibra miała już nowe serce. Ze starego 2,5 litrowego silnika musiał pozostać kolektor dolotowy, misa olejowa oraz ssak oleju. Podczas zmiany silnika wymieniono rozrząd, wszelkie uszczelki i zimmeringi, aby móc całkowicie cieszyć się z bezusterkowej jazdy Calibrą z nowym silnikiem.

Samochód został również wyposażony w NX Direct Port…

Po zakończonym swapie samochód został wyposażony w mokry system podtlenku azotu NX Direct Port. System ten charakteryzuje się wtryskiem nitro niezależnie na każdy z sześciu cylindrów, dzięki czemu dokładnie taka sama dawka mieszanki paliwa i podtlenku azotu dociera do każdego cylindra. Podczas montażu systemu u przedstawiciela NX Polska w Warszawie założono dodatkowo listwy wtryskowe dla N2O i FUEL oraz kocyk grzewczy, który w pełni pozwala na wykorzystanie mocy, jaką daje nitro. Dla sprawnego działania systemu i możliwości szybkich modyfikacji zamontowano dodatkowo SMT6, który steruje wtryskiem nitro. Dzięki SMT6 przyrost mocy jest liniowy, co oznacza, że wraz ze wzrostem obrotów moc silnika proporcjonalnie rośnie. Tym samym nie następuje zbyt szybki wzrost mocy, który bardzo źle wpływa na żywotność silnika.

Tuning Opel Calibra Robin - silnik

Opel Calibra 3.0 V6 – osiągi

Jaką mocą obecnie dysponuje samochód?

Obecnie w systemie Direct Porta zamontowane są dysze dające przyrost mocy do 100PS i do około 200PS, aczkolwiek dzięki SMT6 wysterowano przyrost na 70PS i około 140Nm. Ostatnia wizyta na hamowni pokazała 276 PS mocy i 431 Nm momentu. Oczywiście w silniku znalazły się o 2 stopnie zimniejsze świece DENSO Irydium.

Przed zmianą sprzęgła czasy, jakie udawało się uzyskiwać, to 15,118 na 400m i 6,84 do 100km/h, obecnie spodziewane są troszkę lepsze.

Taki wzrost mocy i momentu pociągnął za sobą kolejne modyfikacje. Tym razem wybór padł na sprzęgło, które nie dawało rady z takim momentem. Po konsultacjach u Pana Radzikowskiego w Calibrze zamontowano nową tarczę spiekową sześciołapkową oraz wzmocniony docisk sprzęgła, który bez problemów może przenieść moc ponad 300PS i moment ponad 500Nm. Po zamontowaniu wzmocnionego docisku wymieniono linkę sprzęgła o większej średnicy.

Zmianie uległ również cały układ wydechowy wykonany w MGmotorsport składający się z puszki rezonansowej zamiast katalizatora, tłumika przelotowego środkowego i końcowego oraz wyprowadzonymi czterema końcówkami, które dają niesamowity dźwięk. Również dolot wykonano w MGmotorsport i obecnie jest to filtr stożkowy K&N w obudowie z nierdzewki, której zadaniem jest odizolowanie od ciepłego silnika.

Tuning Opel Calibra - progi

Opel Calibra 3.0 V6 – zmiany wizualne

Jednakże to nie jedyne zmiany, jakie zaszły w samochodzie, ponieważ auto równie ciekawie jak pod maską, prezentuje się także z zewnątrz…

Zmianie uległ zderzak przedni, progi oraz tył samochodu. Z przodu dopasowano zderzak Last z dokładką, progi GTX a z tyłu dołożono dokładkę w której idealnie wpasowano wydech po obu stronach samochodu. Zmieniono również seryjne lusterka na lusterka z kierunkowskazami model K3 elektrycznie sterowane i podgrzewane. Na całym samochodzie położono nowy lakier Night Black Perl z Hondy Accord, do którego idealnie pasują lekko przyciemnione szyby w odcieniu chromu. Wraz ze zmianą wyglądu zewnętrznego założono nowe felgi aluminiowe 17 calowe wraz z nowymi oponami Falken 215/45/17 o indeksie prędkości Y. Koła są idealne wpasowane dzięki obniżonemu o 30mm zwieszeniu.

Na zimę samochód zmienia się całkowicie, bo wraz ze zmianą opon na zimowe montowane na 15 calowe seryjnie felgi aluminiowe, również zakładane są seryjne zderzaki zarówno z przodu jak i z tyłu.

Opel Calibra 3.0 V6 – zmiany wewnętrzne

Jakie zmiany zagościły wewnąrz samochodu?

Wnętrze samochodu pokrywa czarna skóra, która idealnie współgra z całością podświetlenia wskaźników i przycisków przerobionych na niebieskie diody. Ponadto w miejscu popielniczki zamontowano kilka nowych przełączników obsługujących system Direct Port wraz ze zmianą programów wtrysku nitro. Auto wyposażone jest również alarm z radiopowiadomieniem oraz możliwością programowania zapalania samochodu czy też zapalaniem na pilota. Komfort jazdy w zimie podnoszą podgrzewane przednie fotele.

Obecnie Car Audio stanowi jednostka sterująca ALPINE a pozostała część planowana jest w przyszłości.

Przerobiono przednie lampy na BIXENON oraz całkowicie spolerowano szkła reflektorów, dzięki czemu jazda w nocy stała się zarówno bezpieczna jak i przyjemna. W przednich lampach dodano również profesjonalne stroboskopy z regulacją częstotliwości błysków oraz diodowe światła pozycyjne.

Tuning Opel Calibra Robin - lampy

Czy projekt nad Calibrą uważasz za zamknięty, czy w przyszłości szykują się kolejne modyfikacje?

Projekt nad Calibrą nie został jeszcze zakończony. Przez zimę szykowane są zmiany w zawieszeniu, do włożenia czekają, bowiem sprężyny Irmschera -30mm a w miejsce seryjnych amortyzatorów włożone zostaną amortyzatory KONI gelb z regulowaną twardością. Poza tym zima ma przynieść zmiany w kolektorze dolotowym i przepustnicy, co powinno nieznacznie wpłynąć na wzrost mocy i momentu a tym samymi powinno udać się przekroczyć granicę 300PS i 450Nm. W przyszłości planowane są również zmiany w układzie hamulcowym oraz Car Audio.

Opel Calibra 3.0 V6 – Dane ogólne:

  • Rocznik 1995
  • Kolor czarna perła
  • Centralny zamek
  • 2 poduszki powietrzne
  • Klimatyzacja
  • Track Control TC
  • ABS
  • Wspomaganie
  • Podgrzewane przednie fotele
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka z kierunkowskazami
  • Szyberdach
  • BiXenon
  • Wydech z nierdzewki MGmotorsport

Tuning Opel Calibra Robin - wykres z hamowni

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *