Witaj Rudolf! Vectra w obecnej postaci wygląda pod względem wizualnym bardzo interesująco, co jest niewątpliwie efektem włożonej w nią pracy. Jednak przyznam że ten model już seryjnie prezentuje się bardzo ciekawie – jak zaczęła się Twoja przygoda z Vectrą i właśnie tym modelem B1?
Wszystko zaczęło się po wypadku poprzednim samochodem. Był nim, ostatni z rocznika 1995 model Hondy Civic. Szkoda całkowita zmusiła do wyboru innego samochodu. Początkowo chciałem znaleźć również Honde ale po głębszej analizie do mojego garażu zawitała Vectra 1.6 16v z 1996 roku wlaśnie ze względu na łączenie wygody i świetnego wyglądu.
Tuning Opel Vectra B – Rudolf
Kiedy narodził się pomysł stuningowania samochodu?
Tuningiem interesowałem się od samego początku mojej kariery motoryzacyjnej. Pierwszym moim samochodem był Fiat 125p odziedziczony po ojcu. Do aut zawsze przyciągałem wielką uwagę. Chciałem by to co moje było indywidualne, jedyne.
Wybierając Vectre, kierowałem się tym że nie wiele tych modeli widziałem właśnie po zmianach stylistycznych a sama linia nadwozia podała mi wiele pomysłów na wyjątkowe oblicze.
Opel Vectra B – zmiany zewnętrzne
Zewnętrznie samochód przeszedł wiele modyfikacji – powiedz może o nich…
Zmiany które widać w obecnej formie zachodziły w pewnych odstępach czasowych, spowodowanych brakami finansowymi. Początkowo auto było srebno-złote niczym nie różniące się od innych Vectr. Raz za razem dokupowywałem kolejne elementy znalezione głownie w sieci (sklepy tuningowe) jak również w krakowskich firmach zajmujących się produkcją ospojelowania do samochodów. Na dzień dzisiejszy założone zostały dokładki zderzaków i chyba najbardziej kontrowersyjne progi wykonane specjalnie do Vectry.
Docelowo produkowane są do modeli BMW. By pasowały do Vectry były nacinane w trzech miejscach oraz delikatnie naciągane w łuk. Na tylnej szybie znajduje się daszek na widok którego nie mogłem się oprzeć zakupowi. By poprawić bezpieczeństwo i oczywiście wygląd, zmieniłem oryginalne dla tego rocznika lampy na te z modelu po lifcie. Jednak i tu są plany by je wymienić, np. na engel eyes’y lub te oferowane przez firmę Morette. Na tyle zago?ciły popularnie nazywane, czarne lexy.
Na początku tego roku samochód przeszedł kompletną metamorfoze. Zawsze marzyłem by mieć oryginalny samochód. Kolega z klubu zrobił wg mojego pomysłu, projekt na komputerze. Po oglądnięciu wiedziałem że tak właśnie pomaluje samochód. Jest on obecnie 4 kolorowy.
Lakiery to:
- dach – czarna perła (nie wiem jaki dokładnie)
- całość – Suzuki 1VE M.Brt. Aubergine Pearl 2 C
- wzór – Subaru Purple Red Met 2C (Sub 9077 ZOZ)
- obrys wzoru – kolor ze wzoru ściemniony czarnym lakierem
Lakiery bazowe kładzione były na mokro z dużą zawartością brokatu, w słońcu dają efekt zbliżony do mieniącego się kameleona.
Przed malowaniem oczywiście nie zabrakło zmian blacharskich. Przedłużenie maski przedniej oraz błotników nadało groźnego spojrzenia. Przedni grill z siatką aluminiową wykonałem własnoręcznie. Usuniete zostały listwy z drzwi oraz wszelkie znaczki firomowe. By podkreślić odcięcie czarnego dachu przyciemniłem wszystkie szyby folią FoliaTec.
Wymiany wymagał tłumik końcowy, dobrałem do całości tłumik K&M z dwoma prostokątnymi końcówkami. Znajomy z Niemiec przywiózł mi piękne dwuczęściowe 17” felgi RH. Naciągnięte są na nie opony w wymiarach 225/45 przód Pirrelli 6000 oraz 225/35 tył marki Yokohama. Niestety okazało się że duże ET tych felg (ET60) uniemożliwia ich założenie, bez wykorzystania dystansów. Znajomy tokarz wykonał mi takie wg dokładnego zamówienia. Ich szerokość na stronę wynosi 2,3 cm. Dopiero po tym zabiegu felgi zostały założone.
Jak na razie to tyle ze zmian stylistycznych. W garażu czeka jeszcze aluminiowa lotka na tylną klapę, którą dostałem od znajomego z Anglii. Jednak muszę ją na razie trochę przerobić gdyż jest za wielka. Będzie to kolejny kontrowersyjny gadżet, jeśli oczywiście zdecyduję się go założyć.
Opel Vectra B – zmiany wewnętrzne
Zmiany zagościły również wewnątrz samochodu..
Jak na razie są to zmiany czysto dekoratorskie. Wymienione mieszki dźwigni biegów i hamulca ręcznego, zmiana gałki zmiany biegów na niklowaną, założenie nakładek aluminiowych na pedały. Całość oświetlenia wewnętrzego została wymieniona na niebieskie diody i neony. Neony podświetlają miejsca nóg pasażera i kierowcy. Diody założone zostały we wszystkie wskaźniki oraz lampkę oświetlenia wnętrza. Wcześniejsze podświetlenie zegarów, również diodami zostało niedawno wymienione na Indiglo.
Fragment deski rozdzielczej został pomalowany w kolor nadwozia. Jednak nie jest to docelowe wykończenie. Kiedyś na pewno w środku zagości skóra a standardowe fotele zastąpią kubełkowe.
Opel Vectra B – zwiększenie mocy
To jednak nie koniec zmian w Vectrze, bo jak mi wiadomo przygotowujesz się do zwiększenia mocy w samochodzie?
Tak, zgadza się. Jest wielkie grono ludzi którzy uważają że samochód z zewnątrz wygląda już na skończony jednak spokoju nie daje im tak małe „serce”. Było już pare pomysłów co z tym zrobić. Pierwszy to najszybsze 1.6 16v z większą mocą lecz słabszymi osiągami co do V-max. Kompromis i jedyne co mnie teraz interesuje to swap na 2,5 V6 z późniejszą przeróbka na 3.0 Wszystko okaże się w kolejnym sezonie. Pomysłów nie brakuje jednak barierę stanowią koszta. A jak wiadomo nie samym samochodem człowiek żyje.
Samochód ma na swoim koncie również kilka zdobytych pucharów…
Tak, mam już w domu pięć pucharów: Koronowo – I miejsce na 1/4 mili klasa 1.6 16v-1.8 8v, Kobyla Góra – II miejsce naj tuning, VI miejsce naj Vectra, Sulejów – I miejsce w naj tuning, IV miejsce naj Vectra, Kobyla Góra – II m. w naj Vectra .