Polski Fiat 125p - Polish Drift Machine 1

Polski Fiat 125p – Polish Drift Machine

W naszym kraju drifting staje się co raz bardziej popularną dyscypliną sportu samochodowego. Najczęściej używane w driftingu samochody to auta japońskie – Nissan 200sx, Nissan Skyline czy Toyota Supra, u nas najbardziej popularną marką w tej dziedzinie jest niewątpliwie BMW. Ty postawiłeś na nieco bardziej oryginalne auto i wybór padł na polskiego Fiata 125p…

Dlaczego postawiłem na Fiata… Studencki budżet pozwalał tylko na dużego Fiata, którego zresztą dostałem od wuja, w zamian za kilka godzin prac pożądkowych na placu pod warsztatem. Auto było samochodem zastępczym, ale jak ktoś naprawiał Merca czy BMW to nie bardzo chciał jeździć Fiatem. Ja sie nim raz przejechałem i to wystarczyło. Radość z jazdy starym polskim autem RWD była o wiele większa niż współczesnymi samochodami. A poza tym zawsze marzyłem o tym by mieć stare rajdowe auto, białe z czarną matową maską, a Duże Fiaty od zawsze mi się podobały.

Polski Fiat 125p - Polish Drift Machine 2

Polski Fiat 125p – Modyfikacje

Opowiedz o wszystkich modyfikacjach jakie zaszły w tym samochodzie

Auto było początkowo w dość dobrym statnie, tylko drzwi były kiepskie bo były nie od tego auta. Zacząłem przerabiać samochód pod kątem łatwiejszego uślizgiwania się. Redukcja masy, szpera, obniżenie i utwardzenie zawieszenia. Następnie trafiła się okazja kupienia 2 silników 2.0 DOHC za 500zł. Jeden zatarty, drugi z dziurą w bloku więc zaczęły się remonty, modyfikacje itp, i z tego wszystkiego zzostał złożony jeden silnik, wymieniając co można na nowe.

Polski Fiat 125p - Polish Drift Machine silnik

A oto opis modyfikacji, zaczerpnięty z naszej strony www.driftteam.prv.pl, zaktualizowany o wszystkie zmiany które nastąpiły w ostatnim czasie…

Polski Fiat 125p - Polish Drift Machine 3

  • Swap silnika na 2.0 DOHC z Fiata 132
  • Wyważony układ korbowo-tłokowy
  • Wyważone koło zamachowe wraz ze sprzęgłem
  • Dwa podwójne gaźniki Weber IDF 40
  • Elektryczny układ zapłonowy z CC900, czujnik obrotów wału, moduł cewki itp.
  • Elektroniczne odcięcie zapłonu na 6000 obr/min
  • Splanowana głowica
  • Większe zawory
  • Przestawiony rozrząd
  • Przelotowy układ wydechowy o średnicy 50mm
  • Elektryczna pompa paliwa z Mitsubishi
  • Przerobiona miska olejowa (szeroka)
  • Przerobiony smok pompy oleju
  • Odpowietrzenie miski i odma własnego projektu
  • Elektryczny wentylator z FSO 1500
  • Obspawana komora silnika
  • Skrzynia 5-cio biegowa wraz ze sprzęgłem Fiat 132
  • Sprzęgło na linkę
  • Pedały sprzęgła i hamulca z Poloneza Caro
  • Przerobiony wał napędowy z Fiata 132
  • Przeguby wału Polonez Truck
  • Przerobiony tylny most, przełożenie 4,55, dzięki zębatkom od Poloneza Trucka
  • Zaspawany mechanizm różnicowy
  • Wspawana rozpórka tylnych kielichów
  • Obniżone i utwardzone zawieszenie
  • Sprężyny od Polonez Truck
  • Amortyzatory robione na zamówienie
  • Drążek stabilizatora od Poloneza Caro 1.4 Rover
  • Poszerzony rozstaw kół o 30mm na stronę
  • Felgi 13”x 5,5 od BMW E21 – pochromowane
  • Hamulce tarczowe na obu osiach
  • Płyn hamulcowy DOT-4
  • Hydrauliczny hamulec ręczny
  • Przerobiony przedni grill oraz maska w celu lepszego chłodzenia komory silnika
  • Kierownica o mniejszej średnicy wraz z nabą
  • Tuleja dystansowa kierwonicy Ring Auto Tuning
  • Dwa fotele kubełkowe Bi-Marco
  • Szelkowe 3-punktowe pasy bezpieczeństwa Schroth

Dodatkową ważną modyfikacją była redukcja masy, która aktualnie wynosi poniżej 940kg (masa całkowiita): brak tylnej kanapy, brak wygłuszeń, brak dywanów, wnętrze oczyszczone z konserwacji, wycięte elementy tylnych drzwi, brak tylnych mechanizmów opuszczania szyb, brak tapicerki z tyłu, tylne szyby z pleksy, brak zderzaków i listew bocznych, kierunkowskazów, znaczki 125p też ważyły więc również zostały usunięte 😉 Usunięty został też bak paliwa, przeniesiony do bagażnika, pojemność 10L

Polski Fiat 125p - Polish Drift Machine 4

Jakie sukcesy do tej pory udało ci sie odnieść za sprawą tego samochodu?

Jeśli chodzi o sukcesy to przez 2 sezony, ok 9 rund, 6 może 7 razy udało mi się dostać do najlepszej 16tski zawodów. Występ w TOP 16 to dobry wynik, szczególnie jak na Polskiego Fiata rocznik 1983. Raz po pokonaniu BMW 535 było TOP8 i miejsce 7 po przegranej z BMW M5. Raz było miejsce 10te, a tak to albo w 16stce albo tuż za nią.

Jak oceniasz naszą krajową scenę driftingową?

Niestety polska scena tuningowa rozwija się na tyle szybko że walka Fiatem z 400 konnymi nissanami albo BMW nie ma szans powodzenia. Jeszcze w zeszły roku szło to troche nadrobić umiejętnościami, ale w tym sezonie poziom był już na tyle wysoki, zarówno zawodników jak i samochodów, że Fiat miał coraz większe problemy z dostaniem się do TOP16. Druga sprawa to specyfikacja torów. Jeździmy coraz szybciej, i dogonić w zakręcie Nissana który wchodzi w zakręt z prędkością 140km/h, jest problemem, gdy Fiat rozpędza sie tylko do 130km/h.

Polski Fiat 125p - Polish Drift Machine 5

Czy w przyszłości szykują się kolejne modyfikacje samochodu, czy może planujesz zmianę samochodu na inny?

Na ostatniej rundzie tegorocznego TDC nastąpiło pożegnianie Fiata z driftem i zawodami. Auto zostaje w niezmienionej formie, czeka na renowacje, wyjeżdża okazyjnie lub na pokazy, ale w zawodach nie będzie brało udziału.

Modyfikacji nie planuje, choć były plany przełożenia silnika Ca18Det od Nissana z mocą ok 240KM i zawieszenia od Nissana S13, ale jest to bardzo kosztowne, więc taniej jest juz robic Nissana a nie Fiata z silnikiem od Nissana. W zależnosci od tego jak sie zamknie budżet na sezon 2008 i jakie bedzie wsparcie sponsorów to wtedy będe planował nowe auto i starty w zawodach.

Dziękujemy z naszej strony za możliwość zaprezentowania tego ciekawego samochodu a na koniec dodamy że właściciel poszukuje sponsora, zainteresowanego wsparciem jego kolejnego projektu który zadebiutuje w sezonie 2008.

Fotogaleria (autor: Wojciech Grzesiak)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *