Przed nami samochód który może robić wrażenie zarówno pod kątem wizualnym jak i tym bardziej pod kątem tego co znajduje się pod jego maską! Przed Wami Subaru Impreza GT, o której opowie jej właściciel – Jacek Krzymiński (Kruk).
Tuning Subaru Impreza GT
Warto na początku wspomnieć o tym, że to nie pierwsze Twoje Subaru, ponieważ wcześniej miałeś okazję jeździć Imprezą GT99 – dlaczego zapadła decyja o sprzedaży auta?
Poprzednią Imprezę GT99 kupiłem praktycznie seryjną, miała jedynie tzw. pakiet Prodrive jeszcze ze Szwajcarii na który składał się tzw. Fuel Cut Defencer i podniesione ciśnienie doładowania turbo do ok.1,1 bara co owocowało mocą ok. 250KM i momentem 290Nm. Auto jeździło bardzo fajnie ale szybko się przyzwyczaiłem do tych osiągów i zapragnąłem czegoś więcej. Ponieważ seryjna Impreza GT ma kilka mankamentów zacząłem modyfikacje właśnie od nich a więc wymieniłem intercooler na większy od STi 2004, zamontowałem wydajniejszą pompę paliwa Walbro GSS342 (255l/h), większą turbosprężarkę VF43 od STi 2007, seryjny wydech zastąpił przelotowy nierdzewny o śr.2,75cala i wiele innych drobniejszych modyfikacji po których auto trafiło do firmy Maptek na strojenie ECU. Po strojeniu wyszło ok.290KM i 360Nm.
Auto zmieniło się nie do poznania i w końcu było szybkie. Niestety pojawiły się problemy, ponieważ uzyskane osiągi były za duże do seryjnego dołu silnika, skrzyni biegów i innych podzespołów, które na razie wytrzymywały ale odczuwałem pewien dyskomfort z powodu nieuchronnie zbliżającej się poważnej awarii. Zacząłem myśleć o wzmocnieniu wszystkich słabych punktów auta i po kilku tygodniach przemyśleń uznałem, że jak ma to być zrobione profesjonalnie to trzeba całe auto rozebrać i zrobić je od podstaw od początku.
Zacząłem robić listę potrzebnych części i projekt auta i w tym momencie poznałem Krzysztofa Janisza i jego Subaru. Po kilkudniowych oględzinach auta Janisza od razu zorientowałem się że jego samochód idealnie pokrywa się z moim projektem, a ponieważ auto było na sprzedaż decyzja zapadła praktycznie natychmiast. Pomyślałem – po co budować auto od zera skoto tu mam dokładnie to o co mi chodzi, w dodatku kupno wyjdzie mnie znacznie taniej niż budowa, a zaoszczędzone w ten sposób pieniążki mogę przeznaczyć w dalsze doskonalnie auta.
Subaru Impreza GT – modyfikacje
Przejdźmy do modyfikacji które pojawiły się w Imprezie …
Subaru Impreza GT – Karoseria:
- Impreza GT97 pierwotnie wersja Nardi po kompleksowej renowacji, wzmocniona, pospawana, odchudzona, lakierowana w kolorze czarny mat lakierem firmy RM, zakonserwowana
- lampy tył STi
- przerobiony przedni zderzak z dużym wlotem pod FMIC
- przerobiony tylny zderzak
- przyciemnione szyby IIst.
- system alarmowy EXUS V3001 Control z turbotimerem i zdalnym zapłonem
Subaru Impreza GT – Wnętrze:
- seryjne z GT97 obszyte czarną skórą z szarymi wstawkami alcantary
- short-shifter GFB z 3-stopniową regulacją skoku lewarka
- dodatkowe przełączniki aktywujące system podtlenku azotu i do zmiany map paliwowych
- zegary OMORI – EGT, temp.oleju, 2xboost z zielonym podświetleniem
- pedały SPARCO
- kierownica skórzana OMP z odsadzeniem 90mm + naba MOMO
Subaru Impreza GT – Silnik:
- ECU typu stand-alone AUTRONIC (z procedurą startową z podtrzymaniem turbo)
- blok 2,5 STi 2004
- śruby ARP
- wał seryjny STi
- kute korbowody Eagle
- kute tłoki JE Pistons
- napylane panewki
- głowice GT97 po obróbce kanałów dolotowych i wylotowych
- większe listwy paliwowe wykonane ze stali nierdzewnej
- wtryskiwacze 650cc
- turbosprężarka Garret GT3071R
- zewnętrzny wastegate Tial Sport 60mm
- FMIC wykonany na zamówienie + orurowanie IC z polerowanej stali nierdzewnej
- blow-off RRS Marche 70 (import z USA)
- świece NGK irydowe ciepłota 7
- kolektor wydechowy rurowy ze stali nierdzewnej
- układ wydechowy ze stali nierdzewnej, przelotowy 3,5″ z catbackiem firmy JAMAL
- instalacja wtrysku podtlenku azotu NX Direct Port sterowany osobno za pomocą piggy-backa SMT6
- pompa paliwowa od Porsche ok.350l/h
- dolot skrócony z filtrem stożkowym z obudową termoizolacyjną
- olej silnikowy Motul 300V Competition 15W50
Subaru Impreza GT – Przeniesienie napędu:
- sprzegło dwutarczowe Exedy HyperTwin
- skrzynia biegów PPG helikalna synchronizowana 5MT
- wzmocnione półosie i przeguby
- szpera centralna i tylna STi
- short-shifter GFB
Zawieszenie:
- zawieszenie gwintowane D2 Racing
- grubsze stabilizatory Whiteline przód i tył
- przednia rozpórka Whiteline
- elementy łączące zawieszenie Powerflex
Subaru Impreza GT – Hamulce:
- usunięty układ ABS
- układ hamulcowy pochodzi z WRX-a 2002
- przewody hamulcowe elastyczne w stalowym oplocie Goodridge
- tarcze hamulcowe przód 297mm Tarox G88 + 4-tłoczkowy zacisk
- tarcze hamulcowe tył 290mm + 2-tłoczkowy zacisk
- klocki hamulcowe przód Tarox mieszanka 501
- klocki hamulcowe tył Ferodo DS 2500
- płyn hamulcowy Motul RBF600
Subaru Impreza GT – Koła:
- felgi 7,5×17″ ATS DTM Competition silver
- dragowe opony typu semi-slick SILVERSTONE FTZ Sport Type-RR 215/45/17
- lekkie śruby do kół VISION okydowane
Jakimi osiągami po tych modyfikcjach może poszczycić się samochód?
Auto było strojone w firmie VTG i w chwili obecnej ma 500KM i 600Nm z użyciem podtlenku azotu. Bez podtlenku ok.400KM i 520Nm. Jego osiągi to ok.3,5 sekundy do 100km/h i 12,02 na dytansie 1/4 mili uzyskane bez użycia podtlenku azotu.
Pod kątem stylistycznym Impreza również przeszła kilka delikatnych zmian i charakteryzuje się m.in: bardzo ciekawym matowym lakierem…
Tak, matowa czerń bardzo przypadła mi do gustu i idealnie pasuje też do mojej ksywy;) Niebieskie Subaru spotyka się dość często, natomiast czarny matowy kolor jest jeszcze dość rzadki na naszych drogach, zwłaszcza w Subaru. Stanowi zarazem pewnego rodzaju informację dla ewentualnego przeciwnika, że nie jest to seryjne auto.
Samochód był budowany głównie z myślą o wyściach na 1/4 mili, w których samochód brał do tej pory udział. Czy zamierzasz również iść tym torem, czy też planujesz starty również w innych imprezach?
Tak planuję starty w wyścigach na 1/4 mili jak również wyścigi na torze. Niestety na północy Polski nie mamy do dyspozycji toru… może niebawem się to zmieni.
Czy w najbliższej przyszłości szykują się dalsze modyfikacje Imprezy?
Oczywiście. Już w tej chwili trwają modyfikacje zawieszenia mające na celu dostrojenie auta do moich potrzeb. Dotychczasowe zawieszenie okazało się zbyt twarde na nasze drogi i postanowiłem zmienić je na zestaw KYB AGX z regulowaną twardością amortyzatorów oraz sprężyny Eibach Pro-Kit. Na dotychczasowym zawieszeniu auto jeździło głównie na prostej i na torze, a ja chciałbym wykorzystać również auto do jazdy po ulicy i w organizowanych imprezach, na których nawierzchnia nie zawsze jest idealna. Drobnym modyfikacjom poddaję również układ dolotowy i wydechowy. W przyszłości gdy obecny silnik już odsłuży swoje zamierzam zbudować silnik na zamkniętym bloku i osiągnąć moc ok.700KM.