Subaru Impreza GT 1

Subaru Impreza GT – Kruk

Przed nami samochód który może robić wrażenie zarówno pod kątem wizualnym jak i tym bardziej pod kątem tego co znajduje się pod jego maską! Przed Wami Subaru Impreza GT, o której opowie jej właściciel – Jacek Krzymiński (Kruk).

Subaru Impreza GT tuning 1

Tuning Subaru Impreza GT

Warto na początku wspomnieć o tym, że to nie pierwsze Twoje Subaru, ponieważ wcześniej miałeś okazję jeździć Imprezą GT99 – dlaczego zapadła decyja o sprzedaży auta?

Poprzednią Imprezę GT99 kupiłem praktycznie seryjną, miała jedynie tzw. pakiet Prodrive jeszcze ze Szwajcarii na który składał się tzw. Fuel Cut Defencer i podniesione ciśnienie doładowania turbo do ok.1,1 bara co owocowało mocą ok. 250KM i momentem 290Nm. Auto jeździło bardzo fajnie ale szybko się przyzwyczaiłem do tych osiągów i zapragnąłem czegoś więcej. Ponieważ seryjna Impreza GT ma kilka mankamentów zacząłem modyfikacje właśnie od nich a więc wymieniłem intercooler na większy od STi 2004, zamontowałem wydajniejszą pompę paliwa Walbro GSS342 (255l/h), większą turbosprężarkę VF43 od STi 2007, seryjny wydech zastąpił przelotowy nierdzewny o śr.2,75cala i wiele innych drobniejszych modyfikacji po których auto trafiło do firmy Maptek na strojenie ECU. Po strojeniu wyszło ok.290KM i 360Nm.

Subaru Impreza GT tuning 2

Auto zmieniło się nie do poznania i w końcu było szybkie. Niestety pojawiły się problemy, ponieważ uzyskane osiągi były za duże do seryjnego dołu silnika, skrzyni biegów i innych podzespołów, które na razie wytrzymywały ale odczuwałem pewien dyskomfort z powodu nieuchronnie zbliżającej się poważnej awarii. Zacząłem myśleć o wzmocnieniu wszystkich słabych punktów auta i po kilku tygodniach przemyśleń uznałem, że jak ma to być zrobione profesjonalnie to trzeba całe auto rozebrać i zrobić je od podstaw od początku.

Zacząłem robić listę potrzebnych części i projekt auta i w tym momencie poznałem Krzysztofa Janisza i jego Subaru. Po kilkudniowych oględzinach auta Janisza od razu zorientowałem się że jego samochód idealnie pokrywa się z moim projektem, a ponieważ auto było na sprzedaż decyzja zapadła praktycznie natychmiast. Pomyślałem – po co budować auto od zera skoto tu mam dokładnie to o co mi chodzi, w dodatku kupno wyjdzie mnie znacznie taniej niż budowa, a zaoszczędzone w ten sposób pieniążki mogę przeznaczyć w dalsze doskonalnie auta.

Subaru Impreza GT tuning silnik

Subaru Impreza GT – modyfikacje

Przejdźmy do modyfikacji które pojawiły się w Imprezie …

Subaru Impreza GT – Karoseria:

  • Impreza GT97 pierwotnie wersja Nardi po kompleksowej renowacji, wzmocniona, pospawana, odchudzona, lakierowana w kolorze czarny mat lakierem firmy RM, zakonserwowana
  • lampy tył STi
  • przerobiony przedni zderzak z dużym wlotem pod FMIC
  • przerobiony tylny zderzak
  • przyciemnione szyby IIst.
  • system alarmowy EXUS V3001 Control z turbotimerem i zdalnym zapłonem

Subaru Impreza GT – Wnętrze:

  • seryjne z GT97 obszyte czarną skórą z szarymi wstawkami alcantary
  • short-shifter GFB z 3-stopniową regulacją skoku lewarka
  • dodatkowe przełączniki aktywujące system podtlenku azotu i do zmiany map paliwowych
  • zegary OMORI – EGT, temp.oleju, 2xboost z zielonym podświetleniem
  • pedały SPARCO
  • kierownica skórzana OMP z odsadzeniem 90mm + naba MOMO

Subaru Impreza GT tuning pod maską

Subaru Impreza GT – Silnik:

  • ECU typu stand-alone AUTRONIC (z procedurą startową z podtrzymaniem turbo)
  • blok 2,5 STi 2004
  • śruby ARP
  • wał seryjny STi
  • kute korbowody Eagle
  • kute tłoki JE Pistons
  • napylane panewki
  • głowice GT97 po obróbce kanałów dolotowych i wylotowych
  • większe listwy paliwowe wykonane ze stali nierdzewnej
  • wtryskiwacze 650cc
  • turbosprężarka Garret GT3071R
  • zewnętrzny wastegate Tial Sport 60mm
  • FMIC wykonany na zamówienie + orurowanie IC z polerowanej stali nierdzewnej
  • blow-off RRS Marche 70 (import z USA)
  • świece NGK irydowe ciepłota 7
  • kolektor wydechowy rurowy ze stali nierdzewnej
  • układ wydechowy ze stali nierdzewnej, przelotowy 3,5″ z catbackiem firmy JAMAL
  • instalacja wtrysku podtlenku azotu NX Direct Port sterowany osobno za pomocą piggy-backa SMT6
  • pompa paliwowa od Porsche ok.350l/h
  • dolot skrócony z filtrem stożkowym z obudową termoizolacyjną
  • olej silnikowy Motul 300V Competition 15W50

Subaru Impreza GT – Przeniesienie napędu:

  • sprzegło dwutarczowe Exedy HyperTwin
  • skrzynia biegów PPG helikalna synchronizowana 5MT
  • wzmocnione półosie i przeguby
  • szpera centralna i tylna STi
  • short-shifter GFB

Zawieszenie:

  • zawieszenie gwintowane D2 Racing
  • grubsze stabilizatory Whiteline przód i tył
  • przednia rozpórka Whiteline
  • elementy łączące zawieszenie Powerflex

Subaru Impreza GT tuning nitro

Subaru Impreza GT – Hamulce:

  • usunięty układ ABS
  • układ hamulcowy pochodzi z WRX-a 2002
  • przewody hamulcowe elastyczne w stalowym oplocie Goodridge
  • tarcze hamulcowe przód 297mm Tarox G88 + 4-tłoczkowy zacisk
  • tarcze hamulcowe tył 290mm + 2-tłoczkowy zacisk
  • klocki hamulcowe przód Tarox mieszanka 501
  • klocki hamulcowe tył Ferodo DS 2500
  • płyn hamulcowy Motul RBF600

Subaru Impreza GT – Koła:

  • felgi 7,5×17″ ATS DTM Competition silver
  • dragowe opony typu semi-slick SILVERSTONE FTZ Sport Type-RR 215/45/17
  • lekkie śruby do kół VISION okydowane

Subaru Impreza GT tuning wnętrze

Jakimi osiągami po tych modyfikcjach może poszczycić się samochód?

Auto było strojone w firmie VTG i w chwili obecnej ma 500KM i 600Nm z użyciem podtlenku azotu. Bez podtlenku ok.400KM i 520Nm. Jego osiągi to ok.3,5 sekundy do 100km/h i 12,02 na dytansie 1/4 mili uzyskane bez użycia podtlenku azotu.

Pod kątem stylistycznym Impreza również przeszła kilka delikatnych zmian i charakteryzuje się m.in: bardzo ciekawym matowym lakierem…

Tak, matowa czerń bardzo przypadła mi do gustu i idealnie pasuje też do mojej ksywy;) Niebieskie Subaru spotyka się dość często, natomiast czarny matowy kolor jest jeszcze dość rzadki na naszych drogach, zwłaszcza w Subaru. Stanowi zarazem pewnego rodzaju informację dla ewentualnego przeciwnika, że nie jest to seryjne auto.

Samochód był budowany głównie z myślą o wyściach na 1/4 mili, w których samochód brał do tej pory udział. Czy zamierzasz również iść tym torem, czy też planujesz starty również w innych imprezach?

Tak planuję starty w wyścigach na 1/4 mili jak również wyścigi na torze. Niestety na północy Polski nie mamy do dyspozycji toru… może niebawem się to zmieni.

Czy w najbliższej przyszłości szykują się dalsze modyfikacje Imprezy?

Oczywiście. Już w tej chwili trwają modyfikacje zawieszenia mające na celu dostrojenie auta do moich potrzeb. Dotychczasowe zawieszenie okazało się zbyt twarde na nasze drogi i postanowiłem zmienić je na zestaw KYB AGX z regulowaną twardością amortyzatorów oraz sprężyny Eibach Pro-Kit. Na dotychczasowym zawieszeniu auto jeździło głównie na prostej i na torze, a ja chciałbym wykorzystać również auto do jazdy po ulicy i w organizowanych imprezach, na których nawierzchnia nie zawsze jest idealna. Drobnym modyfikacjom poddaję również układ dolotowy i wydechowy. W przyszłości gdy obecny silnik już odsłuży swoje zamierzam zbudować silnik na zamkniętym bloku i osiągnąć moc ok.700KM.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *