Hayabusa-Supercharger 1

Suzuki GSX-1300R Hayabusa-Supercharger – Arek „Szajba”

To pierwsza prezentacja motocyklu na naszych łamach, a jako że pierwsza, to postanowiliśmy przedstawić Wam coś na prawdę MOCNEGO! A więc oto i on, Suzuki GSX-1300R Hayabusa-Supercharger. Opowiedz może na początek, jak zaczęła się Twoja przygoda z motoryzacją i światem motocykli?

Przygodę z jednośladami rozpocząłem dość wcześnie, ponieważ w wieku 13-14 lat. Za młodych lat dosiadałem już Komarków, Jawek i innych motorowerów. Później przyszedł czas na „demoludy”, czyli MZ-ty i Jawa 350 TS. Wtedy też zacząłem trochę turystycznie podróżować, był też i pierwszy poważny wypadek, czego efektem był skasowany motor, ale po wyjściu ze szpitala zaraz kupiłem sobie coś nowego. Następnie był etap Suzuki GSX-600F (tzw. Jajko), ale dość szybko mi się znudził – głównie ze względu na niewygodną pozycję i małą moc, więc przesiadłem się na Kawasaki ZZR-1100.

Hayabusa-Supercharger 2

Później kupiłem Kawasaki ZX-10, a że zawsze lubiłem jak mój motocykl wyróżnia się z tłumu, to postanowiłem go nieco poprzerabiać. Etapy oraz efekty tej przeróbki można obejrzeć na zdjęciach ze strony: www.szajba.eu.org w Kawasaki ZX-10. Motocykl prezentował się bardzo okazale i robił spore wrażenie, więc po jakimś czasie bez problemu go sprzedałem, po to aby kupić motocykl, o którym zawsze marzyłem – Suzuki GSXR-1300 Hayabusa.

Suzuki GSX-1300R Hayabusa-Supercharger

To motocykl uznawany za jeden z najszybszych w światku motocyklowym – dlaczego wybór padł właśnie na Hayabuse?

Hayabusa-Supercharger 3

Dlaczego… bo po pierwsze był i jest najszybszym motocyklem – to pierwszy seryjnie produkowany motocykl o mocy 175 KM, który osiągnął barierę 300 km/h. Po drugie jest najlepszą bazą do przebudowy. Swoją „Buzę” przywiozłem z Niemiec pod koniec 2005 roku, miała wtedy niespełna 8 miesięcy i rozbity przód po zderzeniu z rowerzystą. Uszkodzenie to nie miało jednak dla mnie większego znaczenia, bo i tak w głowie miałem już plan wizualnego tuningu tego motocykla. Wypolerowałem ramę, felgi oraz wiele innych elementów i pomalowałem całość na niebieską perłę. Buza dostała też nowe, ryczące tłumiki. Zacząłem jeździć!

Suzuki GSX-1300R Hayabusa-Supercharger – osiągi

Hayabusa-Supercharger 4

Motocykl juz drugi rok z rzędu mogliśmy zobaczyć podczas Mistrzostw Polski na 1/4 mili…

W ubiegłym roku, całkiem przypadkiem wystartowałem w Wyścigowych Równoległych Mistrzostwach Polski na dystansie 1/4 mili w klasie Moto Maxi organizowanych przez SSS w Pile. Była to już III Runda w sezonie 2006. Pomimo uczestnictwa na całkowicie standardowym i nieprzygotowanym do zawodów motocyklu ukończyłem wyścig na trzeciej pozycji. Po tym starcie i wejściu na podium zrozumiałem, że mam szanse urzeczywistnić swoje sportowe ambicje, zdobyłem licencje zawodnika oraz wystartowałem w pozostałych trzech rundach WRMP. Starty w sezonie 2006 zaowocowały III miejscem w klasyfikacji generalnej, ten sezon na Bemowie rozpocząłem ponownie 3 miejscem. Mój najlepszy czas z poprzedniego sezonu (na seryjnym wtedy jeszcze motocyklu) to ET 10,054 .

Hayabusa-Supercharger 5

Suzuki GSX-1300R Hayabusa-Supercharger – modyfikacje

Lista modyfikacji które przeszedł ten motocykl od momentu jego zakupu jest na prawdę spora jak i bardzo ciekawa – opowiedz o zmianach jakie zostały w nim zastosowane…

By drastycznie podnieść moc zastosowano system doładowania mechanicznego supercharger. Sercem systemu jest sprężarka planetarna Rotrex. Jej zastosowanie pociągnęło za sobą całkowite przekonstruowanie układu zasilania, ssącego i wydechowego. Oprócz tego w silniku pojawiły się kute tłoki JE Pistons korbowody Carillo H Beam, a także kute szpilki APE. Stosownie do zwiększonej mocy sprzęgło otrzymało wzmocniony docisk APE.

Hayabusa-Supercharger 7

Motocykl posiada również układ wtrysku podtleneku azotu NOS. W wyścigach na 1/4 mili ważna jest nie tylko duża moc, ale również optymalny sposób jej wykorzystania. Aby ułatwić szybką jazdę zamontowano PowerShifter Translogic. Urządzenie pozwala zmieniać biegi przyciskami na kierownicy bez ujmowania gazu i użycia sprzęgła. Można je również zaprogramować tak, by przy określonych obrotach biegi zmieniały się automatycznie. Jak wiadomo problemem podczas brutalnego startu jest tendencja motocykla do stawania dęba, co może doprowadzić do przewrotki na plecy. By tego uniknąć jeździec musi przymknąć gaz, a jazda w drag racingu nie polega przecież na ujmowaniu gazu! Dla zwiększenia stabilności w szybkiej jeździe i ułatwienia kontroli nad motocyklem przy błyskawicznym starcie zawieszenia Hayabusy zostały obniżone a wahacz wydłużony.

Hayabusa-Supercharger 8

Jaką mocą aktualnie dysponuje motocykl?

Podczas przedsezonowych prób na hamowni udało się uzyskać moc 265 KM i moment obrotowy 174 Nm. Możliwości są jednak znacznie większe. Przy optymalnym zestrojeniu całej tej skomplikowanej maszynerii i użyciu systemu NOS moc może osiągnąć 400 KM.

Czy w najbliższej przyszłości szykują się kolejne modyfikacje w Hayabusie?

Aktualnie motocykl jest otwierany na 400 KM i chcemy podjąć próbę pobicia krajowego rekordu szybkości, który aktualnie wynosi 295,6 km/h.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *