Co skłoniło Cię do startów w wyścigach na 1/4 mili?
Wyścigi NHRA w USA a zwłaszcza prędkość jaką uzyskują samochody w tak krótkim czasie.
Tuning Suzuki Swift GTi – auto na 1/4 mili
W zawodach startujesz kompletnie zmodyfikowanym Suzuki Swiftem GTI, czemu akurat ten samochód?
Zaczynałem swoją przygodę z 1/4 mili od Fiata Uno 1.4. Udało mi się podnieść moc z 70 KM do 96 KM, lecz to był już kres jego możliwości. Samochodem tym zdobyłem Mistrzostwo Dolnego Śląska w 2005 roku, aczkolwiek czasy które uzyskiwałem (16.635) były dalekie od czołówki Klasy Mini, dlatego też zdecydowałem się na zakup auta, które fabrycznie dysponowało większą mocą. Mój wybór padł na Suzuki Swift Gti Mk1 moc wyjściowa 101 KM i 116 Nm. To że padło na model Mk1 to ze względu na wagę, a wiadomo nie od dziś że im mniejsza waga tym mniej mocy potrzeba by auto rozpędzić. A wygląd auta.. no cóż, dżentelmeni o gustach nie dyskutują.
By liczyć się w stawce najlepszych trzeba kompleksowo podejść do tuningu silnika, nie inaczej było w Twoim przypadku. Silnik twojego Gti został kompleksowo zmodyfikowany, co zostało w nim zmienione?
Mniej by było do wymienienia co nie zostało zrobione.. Zacznę od bloku silnika – pozostał oryginalny G13B a pojemność została zwiększona do 1348 cm3 poprzez zastosowanie kutych tłoków od Hondy 1.6. Kompresja została zwiększona do 18, seria ma 13,4. Kute korby sprowadzone z USA odelżone i wypolerowane na lustro. Wał kuty, panewki wzmacniane, powiększone kanały olejowe. Głowica profesjonalnie przygotowana przez firmę PeterGum z Płocka. Powiększone i wypolerowane kanały, zastosowano większe zawory od BMW, planowana głowica, poprawiona komora spalania. Wałki rozrządu przygotowano w Henrich Tuning z Wrocławia, są przystosowane do silnika wysokoobrotowego.
Skrzynia biegów poprawiona przez firmę Roberta Zagwojskiego z Wrocławia, zmienione przełożenia na krótsze i założona szpera 100%. Elektronikę silnika zmodyfikował Krzysztof Sereda z Wrocławia (Autoelektronika.net.pl), obecnie oryginalny komputer wspomagany jest przez Ecumaster i elektronikę autorstwa Krzysztofa Seredy. Układ dolotowy zastosowany w Swifcie pochodzi z motocykla, są to 4 przepustnice oraz dwie listwy wtryskowe sterowane osobno. Kolektor wydechowe 4-1, i całkowicie przelotowy wydech.
Jakimi osiągami możesz się pochwalić na chwile obecną?
Auto po ostatnim strojeniu dysponuje mocą 182 KM przy 10200 Obr/min. i 178 NM przy 7000 Obr/min.
Z powodu braku toru w Polsce, przy takiej mocy powstaje już spory problem z trakcją. Jak Ty sobie z tym poradziłeś?
Zastosowałem opony dragowe Mickey Thomson o szerokości 22/8/13, lecz to i tak przy tej wadze i przednim napędzie jest dalej wielkim problemem by ruszyć z miejsca nie tracąc trakcji.
Twój Swift wyróżnia się dość agresywnym kolorem, czy oprócz samego lakieru zaszły jakieś zmiany stylistyczne?
Maska oraz klapa są zrobione z żywicy a szyby zastąpione poliwęglanem.
Jesteśmy już po sezonie w którym zaliczyłeś starty w parunastu imprezach. Jakimi osiągnięciami możesz się aktualnie pochwalić?
I-Vice Mistrz Polski w 2007 w klasie Mini. Rekord Polski w klasie Mini (ET 13.381), II-Vice Mistrz Czech w klasie 1400cm3. Rekord Czech w klasie do 1400 cm3 (ET 13.642). Startowałem w 18 wyścigach w Polsce, Słowacji, Czechach, Węgrzech, stając na podium z pierwszym miejscem 15 krotnie, dwukrotnie byłem trzeci, raz byłem drugi. Przyczyną niepowodzeń była awaria samochodu.
Wszyscy po sezonie zaczynają już modyfikacje samochodów na kolejny sezon, nie inaczej jest zapewne z Tobą, jakie masz plany na przerwę zimową?
Przygotowanie auta od podstaw tylko do zawodów na 1/4 mili w kategorii Drag. Reszta to tajemnica sponsora.
Z Pawłem rozmawiał Michał Pytloch (Nikon)