Na naszych łamach kolejny samochód spoza granic naszego kraju, jednak warto wspomnieć o tym że jego właścicielem jest… Polak! Ten samochód to swego rodzaju egzotyk, a dlaczego? O tym już opowie nam Kamil, właściciel tego pięknego samochodu…
Aktualnie jesteś posiadaczem samochodu Toyota MR2, jednak warto zaznaczyć że jest to model raczej rzadko spotykany, ponieważ jest to wersja MR2 GT-S. Czym różni się ten model od standardowego MR2 i dlaczego Twoj wybór padł właśnie na ten samochód?
Toyota MR2 jest bardzo rzadko spotykanym samochodem w Polsce, a model GT-S ma bodajże tylko jedna osoba w Polsce. Podstawowa wersja MR2 MKI, dwumiejscowe coupe było produkowane od czerwca 1984 roku i oferowała silnik o mocy 112 i 145 KM przy rozstawie osi 91, drugie pokolenie MkII było nieco większe bo 94.5 w rozstawie osi oraz przybrało na wadze ale za to oferowało większy silnik ponieważ do roku 1994r. 175 oraz 225KM z turbiną o oznaczeniu GT. Po roku 1994 wprowadzono turbosprężarkę o podwójnym wlocie (ang. Twin Entry Turbocharger) co zwiększyło moc do 245KM i dało przyśpieszenie od 0 do 100km/h w 5,4s.
Natomiast model GT-S był produkowany tylko i wyłącznie na rynek japoński i różnił się od pozostałych modeli drobnymi szczegółami takimi jak: elektrycznie sterowane lusterka, dodatkowe światło stopu oraz centralny zamek. Z nieoficjalnych źródeł dowiedziałem się że GT-S miał mocniejszy silnik i był wykonany z jakościowo lepszych materiałów, podobnie jak Subaru WRX. Japońska wersja zależnie od rocznika jest mocniejsza od europejskiej średnio o 20KM i ma więcej spawów na ramie.
A dlaczego MR2? Odpowiedź jest krótka i prosta. Ten samochód nie może przemknąć niedostrzeżony! Ponadczasowy z duszą, a przyśpieszenie (po modyfikacjach) 4,6s do 100km/h mówi samo za siebie.
Tuning Toyota MR2 GT-S – zmiany mechaniczne
Samochód przeszedł sporo ciekawych modyfikacji, zacznijmy może od tych które zaszły pod kątem mechanicznym w tym samochodzie…
Samochód mam od niedawna wiec tak naprawdę to dopiero początek modyfikacji. Zacząłem od Apexi system, do regulacji manualnej wszelkich ustawień, pracy turbo, spalania paliwa, przyspieszenia, prędkości. Zmodyfikowany komputer zwiększył moc pojazdu o 30km.
Oryginalny filtr powietrza zastąpiłem sprowadzonym z Japonii specjalnie dla tego silnika 3S-GTE elektronicznym filtrem o średnicy 30 cm „grzybek” firmy HKS (niesamowity dźwięk). Dla ochrony turbiny zamontowałem turbo timer HKS- Special Edition, jako ciekawostkę dodam, ze to niewielkie urządzenie jest w stanie zmierzyć prędkość od 0 do 100km/h, 1/4 mili 1/8 itd. Dodatkowo pokazuje ładowanie akumulatora, można też ustawić górną granice obrotów silnika i o jej przekroczeniu powiadomi nas sygnał dźwiękowy. Dodatkowe modyfikacje to rozpórki TRD usztywniające, zarówno przód jak i tył, HKS wysokiej jakości, świece irydowe S40i oraz HKS zawór dump valve.
Tuning Toyota MR2 GT-S – zmiany stylistyczne
Toyota MR2 charakteryzuje się już seryjnie bardzo sportową sylwetką, czy pod kątem stylistycznym w samochodzie również pojawiły się jakieś dodatkowe zmiany?
Toyota MR2 stylistycznie ma wygląd sportowego samochodu, opływowa sylwetka i bardzo niskie oraz twarde zawieszenie. Mimo to pozwoliłem sobie na parę zmian. Oryginalne felgi zamieniłem na bardzo lekkie felgi Sparco racing 16″, zainstalowałem air scoop Tom’s czyli dodatkowy wlot powietrza który ma za zadanie chłodzić silnik, ale także dostarcza świeże i zimne powietrze tak potrzebne do prawidłowego spalania. Tylne swiatła Black Clear Euro Lexus Tail, światła przednie Crystal Clear, przednie reflektory Lazy Sleepy Eye Kit, robione na zamówienie, 2 boczne emblematy TRD.
Tuning Toyota MR2 GT-S – zmiany wewnętrzne
Warto wspomnieć również o modyfikacjach które pojawiły się wewnątrz samochodu, ponieważ pojawił się m.in: system car audio…
Oryginalnie wnętrze samochodu wyglądało jak „wielka czarna dziura”, dlatego postanowiłem je trochę odświeżyć i niektóre elementy łącznie z deską rozdzielczą pomalowałem pod kolor karoserii. Był to strzał w dziesiątkę i z nudnej szarości powstało sportowe a zarazem eleganckie wnętrze. Skrócony drążek zmiany biegów i gałka HKS dopełniły resztę. System audio przysporzył mi wiele kłopotów z powodu braku miejsca na wzmacniacz i głośniki, ale po kilku przeróbkach udało mi się wsadzić radio Kenwooda DDX817. Wzmacniacz który się pojawił to Lanzar MAX PRO MXA 252 2400 Wat, kondensator: Lanzar 2.4 Farada 24V,2 Średnio tonowe i 2 wysoko tonowe JBL, 2 subwoofery C4
Podczas przygotowywania zdjęć do tej prezentacji, spotkałeś sie z dosyć ciekawą przygodą o ktorej warto wspomnieć…
Wszystko zaczęło się dosyć niewinnie… Piękna słoneczna pogoda, słupek rtęci sięgał 22 kreski, postanowiłem więc zabrać swoją dziewczynę i pojechać zrobić parę fotek na tle samochodu. Pojechałem w okolice Windsor i od razu natrafiliśmy na ładny pokryty zielenią zajazd który jak się później okazało był własnością Królowej i żaden z poddanych nie miał tam prawa wstępu. Drogę z przodu i z tyłu zajechały nam dwa nie oznakowane Land rovery i zaczęło się… Mnóstwo pytań, dokładne przeszukanie samochodu – musiałem nawet podać adres strony internetowej gdzie będą umieszczone zdjęcia, na szczęście bomby nie znaleziono, a strona internetowa okazała się wiarygodna i skończyło się tylko na pouczeniu.
Czy w przyszłości samochód czekają kolejne modyfikacje?
W przyszłości samochód czeka wiele modyfikacji, między innymi pełny body kit „shogun”, a w niedługim czasie oddam MR2 w ręce „ROGUE MOTORSPORT MR2 SPECIALIST” (www.roguemotorsport.com) znanej firmie, która zwiększy moc silnika do 600KM!