Supra MKIV 1200hp 1

Toyota Supra MK IV 1200HP – Waldemar Kessler

Jesteś posiadaczem samochodu który wszystkim kojarzy się z filmem Szybcy i wściekli, skąd wziął się pomysł na Toyote Supre?

Laik powiedział by, dlaczego akurat Toyota Supra MK IV a nie inne znane marki?… odpowiedź jest prosta i po przeczytaniu tego artykułu, do końca stanie się zupełnie klarowna i jasna. Skąd jednak pomysł na zainteresowanie się właśnie tym samochodem? Na pewno zapadająca w pamięć stylistyka w połączeniu z Amerykańską prasą. Toyota Supra w Europie jak i w USA była bardzo drogim samochodem, dzięki lepszej polityce cenowej i marketingowej Supra odniosła prawdziwy sukces w USA, Europa niestety nie doceniła walorów tego modelu.

W USA samochód był gorzej wyposażony ale także tańszy co zaowocowało szybkim zainteresowaniem tym modelem jako bazą do tuningu. Minęło zaledwie kilka lat a Amerykanie wybrali Suprę jako najlepszy model samochodu do tuningu. Dlaczego?… który samochód w standardzie posiada potencjał na 800 hp? Odpowiedź: żaden, poza Toyotą Suprą MK IV.

Supra MKIV 1200hp 2

Tuning Toyota Supra MK IV 1200HP

W naszym kraju znalezienie samochodu w zadowalającym stanie jest raczej trudne, jak to było w Twoim przypadku?

Poszukiwania Supry model JZA80 z silnikiem 2JZ-GTE ze skrzynią GETRAG V160 trwały rok. Kryterium wyboru było proste, miała być to wersja twin turbo z manualną 6 biegową skrzynią. W ciągu tego roku znalazło się kilka aut, które trzymały się w jednej całości dzięki grubej warstwie szpachli. W końcu udało znaleźć się samochód co prawda lekko zdezelowany, ale silnik pracujący bez zarzutów. Skrzynia tez nie wskazywała znacznego zużycia a środek był całkiem znośny. Była to wersja europejska sprowadzona ze Szwajcarii. Wersja europejska charakteryzowała się innymi światłami, wlotem na masce, chłodnicą dyferencjału oraz aktywnym przednim spoilerem. Kupując lekko zdezelowany samochód udało się osiągnąć optimum, z jednej strony wiedząc, że w trakcie tuningu 40% części zostanie wymienione lub usunięte z samochodu, z drugiej dzięki wynegocjowanej niższej cenie, więcej pieniędzy zostało na zmiany.

Supra MKIV 1200hp 2

Przed zakupem, samochód pojechał najpierw do autoryzowanego serwisu Toyoty, który nie dopatrzył się niczego poza lekko łysawymi tylnimi oponami i przeciekającym zaworem od klimatyzacji, który nie trzymał gazu i był przyczyną niedziałającej klimatyzacji. Samochód był kilkukrotnie uderzony, dlatego też następna wizyta była w firmie badającej geometrię. Ku ogromnemu zaskoczeniu wszystkie punkty geometrii się zgadzały. Ostatnim krokiem była wizyta w stacji diagnostycznej: badania ograniczyły się do składu spalin, zawieszenie itp. Wszystko wyszło idealnie.

Co stało się z Suprą tuż po zakupie?

Kiedy samochód dotarł do garażu i zaczął być rozbierany wyszła cała prawda o Polskich użytkownikach takich samochodów… wydających całe pieniądze na samochód i nie mających potem na właściwy serwis. Poziom ukrytego „druciarstwa” był przerażający.

Zaraz po zakupie samochodu na pierwszy ogień poszła wymiana wszystkich płynów oraz paska rozrządu. Okazało się, iż pomimo 52 000 tys km przebiegu pasek po siedmiu latach (tak naprawdę dziewięciu) zaczął się rozwarstwiać. Dziewięciu, ponieważ po sprawdzeniu numeru nadwozia samochód pomimo roku produkcji 1996, na świat przyszedł na początku roku 1994.

Supra MKIV 1200hp 3

Następnym elementem było doprowadzenie wszystkich przewodów podciśnieniowych do porządku, przy okazji diagnoza postawiona przed zakupem w Toyocie na temat źle działającej klimatyzacji była totalnie chybiona. Zamiast prostej wymiany zaworka, wymianie uległa sprężarka od klimatyzacji i cały panel sterujący. Mając sprawdzony i doprowadzony do dobrego stanu samochód rozpoczęły się poszukiwania, części, manuali itp. Pomocny był w tym jak zwykle Internet.

Nawiązana została współpraca z firmą szczycącą się najszybszą drogową Suprą oraz posiadaczem najszybszego auta z silnikiem 2JZ-GTE firmą TitanMotorSports. Stylizacją zewnętrzną zajmuje się firma Autor-tuning z Lublina.

Twoja Supra został poddana kompleksowemu tuningowi mechanicznemu, jak i stylistycznemu. Skupmy się na razie na tym pierwszym, co zostało zrobione pod maską?

Supra MKIV 1200hp 5

Tuning Toyota Supra MK IV – Silnik:

  • Modyfikacja głowicy zrobiona na 5 kątów,
  • Modyfikacje bloku,
  • Wyważanie wału,
  • Szpilki ARP, główne, podpory, korbowody,
  • zawory o zwiększonej średnicy o 1 mm – ferrea,
  • tytanowe talerzyki – ferrea,
  • podwójne sprężyny zaworowe – ferrea,
  • wałki int/ext 272 firmy HKS,
  • tłoki JE, pierścienie JE,
  • korbowody H beam – Greddy/Carillo,
  • Panewki Clevite77,

Tuning Toyota Supra MK IV – Układ dolotowy:

  • Nowy kolektor dolotowy JUN,
  • Przepustnica 85mm,
  • Nowy intercooler HKS TYPER R,
  • Bov HKS SSQ x 2,
  • Wtrysk Methanolu,

Tuning Toyota Supra MK IV – Układ wydechowy:

  • Kolektor rurowy BoostLogic,
  • Zewnętrzny wastegate HKS,
  • Turbina Garrett GT4202,
  • Wydech HKS superdrager,

Supra MKIV 1200hp 6

Tuning Toyota Supra MK IV – Układ wtryskowy:

  • Bezpieczne przewody paliwowe,
  • Dwie pompy paliwowe Walbro GS341,
  • Regulator ciśnienia paliwa Areomotive,
  • Wtryski 96 lb,

Tuning Toyota Supra MK IV – Elektronika:

  • Komputer sterujący Stand Alone AEM EMS,
  • Szeroko pasmowa sonda AEM,
  • Czujniki EGT AEM,
  • Wzmacniacz iskry AEM CDI,
  • 6 x EGT, 6 x CHT

Tuning Toyota Supra MK IV – Układ chłodzenia:

  • Wykonana na zamówienie miedziana, 4-rzędowa,
  • Dwa duże elektryczne wiatraki,
  • Termostat sportowy TRD,

Tuning Toyota Supra MK IV – Układ napędowy:

  • sprzęgło dwu tarczowe Excedy,
  • LSD TRD,

Tuning Toyota Supra MK IV – Zawieszenie:

  • TEIN FLEX
  • EDFC

Jakimi osiągami możesz się pochwalić w obecnym setupie?

Z hamowniami u nas krucho więc moc podana jest wartością przeliczaną z logów komputera. Na mieszance VPowera i Turbo boosta na 1.8 bara pokazało się 890 koni.

Twoja Supra prócz zawansowanego tuningu mechanicznego przeszła kompleksową zmianę swojego oblicza, pod względem stylistyki.

Stylizacją zewnętrzną zajęła się firma http://autor-tuning.com/. Przygotowany specjalny zestaw spoilerów oraz nie powtarzalny kolor. Do całości dołożona została Karbonowa maska JUN’a. W takim setupie auto było wystawiane na targach ESSEN MOTOR SHOW w 2005 roku.

Skąd czerpałeś inspiracje do modyfikacji samochodu?

Cóż… geny.

Z Waldemarem Kesslerem rozmawiał Michał Pytloch (Nikon)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *