Czas przedstawić chyba jeden z najbardziej znanych w kraju Golfów – VW Golf MK2 G60 by Apsik. Jak zaczęła się Twoja przygoda z tym samochodem?
Zaczęło się to wszystko chyba od tego, że chciałem mieć mocne auto. Najpierw w 2002 roku kupiłem ’90 Golfa 2 1.8 90KM.
Tuning Volkswagen Golf MK2 G60 by Apsik
Emocji wystarczyło na rok, kiedy to zacząłem się interesować podnoszeniem mocy i mocniejszymi modelami Golfa 2. Niestety ten 90KM 1.8 był jednostą nie-rozwojową i karmiony licznymi informacjami z zachodnich pism (VW Scene i VW Speed) zacząłem myśleć o zmianie auta na Corrado G60. Niestety po półrocznych poszukiwaniach nie udało się znaleźć „niebitego” Corrado G60 (było parę niebitych ale nie G60 i NIE NA SPRZEDAŻ) więc zainteresowałem się jeszcze rzadszym modelem jakim jest Golf 2 GTI G60. O dziwo poszukiwania trwały miesiąc … raczej miałem szczęście, bo za zachodnią granicą jego poprzedni własciciel ze względu na pewne trudności zrezygnował z tuningu swojego Golfa i chaciał auto sprzedać. W 3 tygodnie auto zagościło na moim podwórku – ’89 Golf 2 z świeżym lakierem, bez wnętrza, na kiepskich kołach z silnikiem świeżo po SWAPie (jeszcze nie do końca podłączonym), ale niebite i silnik po małym przebiegu (silnik pochodzi z Corrado ’91) .
Samochód przeszedł sporo modyfikacji – zacznijmy może od tych, które zagościły pod maską samochodu…
Lista modyfikacji silnika jest bardzo długa. Począwszy od chłodnicy a skończywszy na wydechu 80% części jest zmienionych. W sumie blok silnika i tłoki pozostały standardowe, reszta została zmieniona:
Tuning Golf MK2 G60 – pod maską
Silnik
- wałek rozrządu asymetryczny 268/272 SCHRICK
- sprężynki, podkładki i hydro-zawory SCHRICK
- kompletna obróbka głowicy, zaworów i dolotu (www.chojnacki.com.pl)
- metalowa uszczelka pod głowicą (zwiększona kompresja poprzez planowanie głowicy 0,9mm)
- aluminiowa miska olejowa SCHRICK
- regulator ciśnienia paliwa Weber (max 5bar, obecnie 3,7bar)
- wskaźnik ciśnienia paliwa
- świece BOSCH Platinium
- chip RS3 (www.bar-tek-tuning.de)
- wydajna, robiona na zamówienie chłodnica
- termostat otwierający się przy 72*C
- chłodnica oleju z termostatem RACIMEX
- kółko G-Ladera 65mm
- G-Lader po regeneracji i modyfikacji RS (by Bartez)
- bypass zwrotu powietrza
- wkład filtra pow. K&N
- krótszy pasek PK
- rura z czujnikiem O2 wykonana z polerowanej kwasówki
- okablowanie wysoko-prądowe i uziemiające oraz klemy akumulatora firmy Hama
- elementy silnika polakierowane lub polerowane
- skrzynia biegów jeszcze standardowa manualna 5b CBA
- lżejsze o ~3,5kg koło zamachowe
Wydech
- kolektor wydechowy Supersprint
- elastyczny łącznik wydechu i rura ze stali kwasoodpornej (średnica zew. 63,5mm)
- tłumik pozostał oryginalny VW GTI G60
Hamulce
- zaciski przód Girling 60 (z Audi S2)
- zaciski tył Lucas (z Golfa MK 4 GTI)
- tarcze hamulcowe nacinane i nawiercane Nordmann (przednie o podwyższonej wytrzymałości termicznej)
- klocki hamulcowe EBC Red Stuff (SemiCeramic [pół ceramiczne])
Zawieszenie
- zawieszenie gwintowane KW Variant 2
- kompletny kit PowerFlex’a (tzw. pouliretany)
- rozpórki przód i tył własnej konstrukcji
Stylistycznie samochód również się zmienił…
Te zmiany to raczej delikatna kosmetyka w porównaniu do niektórych „wytworów”. Co więcej mogę śmiało powiedzieć, że na samochodzie nie ma doklejonych żadnych elementów czy spojlerów, a wręcz niektóre (oryginalne) zostały usunięte.
Tuning wizualny Golf MK2 G60
Zmiany zewnetrzne to:
- grill JOM bez emblematu
- lampy FK Angel Eyes
- kierunkowskazy FK Klarglas
- reflektory przeciwmgielne FK Crystal
- kolor z palety VW, Oak Green (L94E) nie używany do malowania GTI G60, a GT
- zderzaki w kolorze nadwozia
- brak listw bocznych
- klamki Audi B4
- klapa bagażnika „na pół gładko” bez lotki GTI
- tylne światła oryginalne czarne Hella
- brak emblematu VW oraz oznaczeń modelu z tyłu samochodu
- felgi używane na codzień: BBS RA 7Jx15 z oponami Toyo Proxes 195/45
- felgi zakładane tylko na zloty: BBS RS 8Jx15 & 8,5Jx15 z oponami odpowiednio GoodYear Eagle F1 195/45 i Firestone Firehawk SZ40 195/50
A jakie zmiany zagościły wewnątrz samochodu?
Tuning wnętrza Golf MK2 G60
Wewnątrz raczej wodotrysków nie ma bo raczej nie ten styl:
- miękka deska
- białe tarcze zegarów
- dodatkowe wskaźniki AutoMeter (AFR, Boost, Oil press)
- klatka bezpieczeństwa C.K. Motorsport do wyścigów górskich sezon 2005 (kolor czarny pół-mat)
- brak tylnej kanapy
- kierownica VW 3-ramienna z Polo G40
- short-shifter własnego projektu (posiada możliwość regulacji skoku lewarka)
- siedzenia Bimarco model C na konsolach własnego projektu
- pasy 3-punktowe SPARCO
- boczne tapicerki obszyte welurem
- nakładki na pedały SPARCO
- usunięta całkowicie instalacja audio
Czy najbliższy okres przyniesie ze sobą kolejne zmiany?
Tak, przyniesie i chyba już ostatnie. Powiedziałbym że będa to zmiany typowo wykończeniowe, żadnych radykalnych modyfikacji:
- polerowane elementy silnika sprubuje oddac do chromowanie
- wtryski od Audi S2
- przełożenia skrzyni biegów od VR6
- „spiek’owe” sprzęgło
- wzmocniony układ różnicowy (tzw. szpera)
- rozpórka dolna zintegrowana z osłoną miski olejowej (projekt własny)
- zmiana pasów bezp. na 4-punktowe OMP z certyfikatem FIA