Civic Kompresor 1

Honda Civic Kompresor – Carlos

Jesteś posiadaczem samochodu, który jest uważany za samochód kultowy w tunigowym światku. Skąd pomysł by kupić właśnie Honde Civic?

Na początku przy zakupie auta, zupełnie nie kierowałem się owym faktem. Civica kupiłem od znajomych którzy posiadali go od nowości, a później przez kolejne pięć lat, po czym ja stałem się jego właścicielem. Tak naprawdę na Honde trafiłem bardziej z przypadku niż motywacji jak kultowym modelem jest ten egzemplarz.

Civic Kompresor 2

Tuning Honda Civic Kompresor

Większość ludzi kupujących Honde, kupuje ten samochód z systemem VTEC, który w zupełności ich zadowala. U Ciebie było inaczej ponieważ poszedłeś nieco dalej i zamontowałeś doładowanie, nie konwencjonalne ale kompresor…

Zaczęło się od tego że wykonałem swap-a na 1,6 SOHC VTEC. Silnik o symbolu D16Y2 jest dosyć rzadką jednostką, jednakże biorąc pod uwagę fakt że był silnikiem nowszym od kultowych jedno wałkowych Z6 wybrałem właśnie ten. Po małych modyfikacjach, takich jak zmiana układu wydechowego na przelotowy i układu dolotowego, auto osiągnęło 136 koni co pozwalało się rozpędzić do 60mil w granicy około 7,1 sekundy.

Civic Kompresor 3

Z czasem modyfikacją uległa również skrzynia biegów, która została wyposażona w dwa krótsze biegi, trójkę i czwórkę, równocześnie zostało założone lekkie koło zamachowe. Zbiór takich przeróbek spowodowało to że autem jeździło się bardzo przyjemniej. Z czasem i z przyzwyczajeniem, mocy dalej zaczęło brakować, nigdy nie chciałem inwestować w turbo, z tego względu że auto używane jest na co dzień i tak naprawdę NA jest najlepszym wyjściem aby można było dynamicznie się poruszać nie tylko na wysokich obrotach.

Aby osiągnąć przyrost mocy w granicy około 80 koni musiałbym poświęcić bardzo dużo czasu i pieniędzy i tak naprawdę przy NA takiego wzrostu mocy i momentu nigdy bym nie uzyskał, dlatego decyzja padła na kompresor. Projekt bardzo nowatorski, chodź w pewnym sensie opierałem się o skonstruowane już kompresory do Civic-a przez firmę JRSC, jednakże mój kompresor został założony w systemie podobnym do zwykłego turbo, gdzie powietrze chłodzone jest przez intercooler, przeciwnie do JRSC ponieważ tam kompresor zamontowany jest bezpośrednio w kolektorze dolotowym.

Civic Kompresor 4

Honda Civic Kompresor – modyfikacje

Czy było dużo problemów podczas tych modyfikacji?

Skłamał bym gdybym powiedział że nie było. Problemów było sporo, począwszy od samego napędu, różnica w kierunku napędzanego koła pasowego w Hondzie i Mercedesie z którego zaadoptowany został kompresor (M62). Kolejnym problemem było mocowanie kompresora, na całe szczęście chęci i możliwości mojego znajomego doprowadziły do meritum i kompresor zaczął się kręcić i pompować dość dużo powietrza! Na tą chwilę kompresor pompuje 9 PSI, to jest 0,62 bara.

Civic Kompresor 5

Honda Civic Kompresor – modyfikacje pod maską

Co oprócz samego kompresora zostało zrobione w silniku?

Poza zmianami o których wspomniałem już wcześniej, pozostałymi modyfikacjami mechanicznymi są:

  • przelotowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej o średnicy wewnętrznej 50mm, kolektor wydechowy 4-2-1 również ze stali nierdzewnej
  • lekkie koło zamachowe,
  • sprzęgło spiekowe 4-ro ramienne na spieku „miba”,
  • hybrydowa skrzynia biegów (krótsze biegi trzeci i czwarty),
  • zmodyfikowany komputer, nowa mapa pod kompresor wykonana przez firmę „eM Engineering”
  • większe wtryskiwacze (370cc)

Dodatkowymi elementami wspierającymi działanie kompresora są:

  • zawór upustowy BOSCH-a
  • intercooler
  • elementy rurek przekazujących powietrze wykonane ze stali nierdzewnej
  • czujnik EGT
  • wskaźnik doładowania HKS

Honda Civic Kompresor – osiągi

Civic Kompresor 6

Jakimi osiągami możesz się pochwalić na chwilę obecną?

Na tą chwilę auto posiada 212 koni i 247 Nm, zachowując krzywą NA Civic idealnie przyśpiesza od samego dołu jak i góry. Przyśpieszenie oczywiście niebagatelnie wzrosło, przy czym sądzę, że wynik na pewno można jeszcze poprawić dzięki lepszym oponom i wyczuciu mocy na niższych obrotach. Na tą chwilę auto przyśpiesza w granicy około 5,6 sekund do 60 mil

Civic Kompresor wykres z hamowni

Twoja Honda jest utrzymana w stylu JDM, czym różni się od oryginału?

Styl JDM stał się ostatnio bardzo modnym rozwiązaniem w wielu Civic-ach, nie posiadam dużo gadżetów JDM-owych, jednakże nie da się ukryć że japoński styl był moją inspiracją w wyglądzie zewnętrznym. Od oryginalnego modelu różni się na pewno kolorem, który został zmieniony na złotą perłę, przeróbce uległy również zderzaki, klapa tylna, lampy przednie i tylne. Aby pokreślić urok koloru zostały założone czarne felgi nie wyróżniające się z tłumu. Sylwetka samochodu została również poprawiona przez zawieszenia firmy Koni Sport. Jeśli już rozmawiamy o stylu JDM, to nie może zabraknąć na pewno czerwonych kubełkowych foteli które również zostały u mnie wymienione. Fotele firmy F1 wykonane na wzór foteli TypeR-a.

Jakie masz plany związane z motoryzacja, dalsze modyfikowanie Civica czy może jakiś nowy projekt?

Najważniejszym planem na tą chwilę jest dokończenie tego projektu, czyli na pewno wymiana tłoków i korb na kute, ponieważ doładowanie 0,6 bara nie działa pozytywnie na seryjne elementy silnika, po czym po takim zabiegu może delikatnie zwiększymy doładowanie na 0,9 bara. Na pewno dokończę jeszcze układ hamulcowy, ponieważ na tą chwilę zmieniony jest tylko przód z tarczy hamulcowej 240mm na 282mm, pozostał do dopieszczenia jeszcze tył. Na dniach zakończe pracę nad wnętrzem, zmiana koloru z szarego na czarny, dodatkowo obszycie boczków czerwoną alcantarą i założenie paru JDM-owskich gadżetów. A co będzie dalej… czas pokaże, na pewno nie szybko rozstanę się z tym Civic-iem !

Z Carlosem rozmawiał Michał Pytloch (Nikon)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *