Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance 1

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance

Dzisiaj przedstawimy Wam samochód który wyszedł spod rąk firmy Ital Performance. Jak nazwa firmy wskazuje, będzie to włoskie autko, a konkretnie Fiat Punto GT 1.4 Turbo z 1995 roku, o którym opowie nam właściciel firmy, jak i osoba odpowiedzialna za modyfikacje w aucie – Łukasz Jagodziński. Zanim jednak przejdziemy do tematu samochodu, przybliż nam na początek działalność firmy.

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Firma ITAL Performance powstała w połowie 2007 roku. Od zawsze jeździłem włoskimi samochodami, jestem urodzonym miłośnikiem włoskiej motoryzacji. Auta naprawiam i modyfikuje od dawna jednak na założenie własnego warsztatu zdecydowałem się niedawno. Firma specjalizuje się w serwisie i modyfikacji aut z grupy Fiata tzn. Fiat/Alfa Romeo/Lancia. Inne marki również nie są nam obce (dla przykładu przedstawiane jakiś czas temu Audi A4 Cabrio również zostało zmodyfikowane przeze mnie). Właśnie pod kątem włoskich aut chcemy rozwijać naszą działalność. Niebawem wyjedzie od nas jeszcze następny szybki Fiat. Mam nadzieję, że będę miał przyjemność zaprezentować go również na łamach gt-online.pl

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance 2

Tuning Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance

Jednym z ostatnim Waszych projektów jest prezentowany dzisiaj na naszych łamach Fiat Punto GT, które przeszedł pokaźną listę modyfikacji pod kątem mechanicznym – opowiedz o zmianach które pojawiły się pod tym kątem..

Zacznijmy więc od początku. Auto trafiło do firmy w dość opłakanym stanie, z pękniętą głowicą i olejem lejącym się z silnika w każdym możliwym miejscu. Po namyśle została podjęta decyzja o generalnym remoncie jednostki napędowej poddając ją przy okazji kuracji wzmacniającej. Silnik razem ze skrzynią biegów zostały wyjęte z auta i rozebrane do przysłowiowej ostatniej śrubki. Po oględzinach okazało się, że nie jest tak źle jak wydawało się na początku. Wszystkie części zostały porządnie umyte. Dół silnika okazał się być w bardzo dobrym stanie, wał korbowy, panewki praktycznie nie wykazywały śladów zużycia. Wymieniliśmy tylko profilaktycznie pierścienie tłokowe i splanowaliśmy blok. Całość została porządnie wyczyszczona i pomalowana co widać na zdjęciach. Stara, pęknięta głowica poszła na śmietnik. Zastąpiła ją głowica z wolnossącej wersji tej jednostki napędowej dzięki, której podniósł się stopień sprężania do interesujących nas wartości. Głowica została wyposażona w nowe większe zawory zarówno ssące i wydechowe (fi 37,5 / fi 34,5 ). Nowe gniazda zaworowe, prowadnice, uszczelniacze. Kanały dolotowe i wylotowe zostały powiększone i wypolerowane. Całość została złożona na nowych uszczelkach, śrubach, itd. Układ napędowy otrzymał odchudzone i wyważone koło zamachowe.

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance silnik

W układzie wydechowym pojawiła się nowa turbosprężarka Garrett T25G. Od turbosprężarki zaczynając mamy 2,5 calowy downpipe przechodzący w wydech o średnicy 2,25 cala zakończony dedykowanym tłumikiem firmy Supersprint. Zasilanie w odpowiednią ilość paliwa paliwa zostało rozwiązane za pomocą nowej pompy paliwa Walbro o wydajności 255 litrów na godzinę oraz wtryskiwacze o wydajności 335cc/min pochodzące z Lancii Kappy 2.0 16V Turbo. Od nowa został skonstruowany układ dolotowy. Dolot do sprężarki ma średnicę 2,75 cala i jest zakończony stożkowym, gąbkowym filtrem firmy Pipercross. Orurowanie dolotu między turbosprężarką a przepustnicą zostało wykonane od nowa. Rury do i od dużego centralnie umieszczonego intercoolera FMIC (550 x 140 x 65 mm) o średnicy 2,25 cala poprowadzone zostały najkrótszą możliwą drogą aby zminimalizować laga.

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance zegary

Cały układ został zrealizowany za pomocą silikonowych złączek firmy Viper Performance. Całość uzupełnia zawór upustowy BOV The Sun i zawór sterowania ciśnieniem MBC ProPerfekt. O poprawne chłodzenie wysilonej jednostki dba płyn chłodniczy Motul Inugel Ultra i nowa chłodnica oleju pochodząca z Opla Astry GSI podłączona za pomocą półcalowych węży teflonowych w oplocie stalowym. Silnik zalany jest olejem Valvoline VR1 5W50 zmienianym co 5 tysięcy kilometrów. Jeżeli chodzi o elektronikę, zamontowane zostały cztery dodatkowe wskaźniki monitorujące prace silnika – EGT, ciśnienie doładowania, ciśnienie i temperatura oleju. Pochodzą one z firmy AutoGauge z serii Steppermotor. Silnik został wystrojony za pomocą piggybacka Ecumaster.

Zawieszenie i hamulce zostały gruntownie wyremontowane. W samochodzie zostały zamontowane sprężyny firmy Weitec obniżające o 50mm przód i 35mm tył auta. Współpracują one z gazowymi amortyzatorami Kayaba. Układ hamulcowy wyposażony w klocki Ferodo i Mintex zalany jest płynem hamulcowym Motul RBF660. Zaciski zostały wypiaskowane po czym pomalowane proszkowo na krwisty, czerwony kolor.

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance pipe

Czy w najbliższej przyszłości planowane są dalsze modyfikacje samochodu?

W tej chwili skupiamy się nad tym aby maksymalnie wykorzystać możliwości jaki daje obecny setup auta. Jeżeli chodzi o dalsze modyfikacje silnika auta będzie to najprawdpodobniej nowy wałek rozrządu i być może instalacja podtlenku azotu. Na pewno zostanie zamontowane też nowe zawieszenie oparte na amortyzatorach Bilstein z serii B8 i wydajniejsze hamulce. Najprawdopodobniej będzie to zestaw oparty o 4-tłoczkowe zaciski Brembo i tarcze 305mm pochodzące z Fiata Coupe 2.0 20V Turbo. Nie wykluczamy również zwiększenia pojemności silnika do 1600 cm3 i montażu większej turbosprężarki. Czas pokaże, tak jak napisałem wcześniej w tej chwili skupiamy się nad maksymalnym wykorzystaniem tego co jest „na pokładzie”.

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance tłumik

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance – osiągi

Fabrycznie samochód ten dyponował mocą 133KM i 204Nm, jaką mocą aktualnie może się poszczycić?

Auto nie było jeszcze na hamowni, cały czas trwa proces docierania. Nie ukrywam jednak, że interesuje nas wynik 200KM+ i moment w granicach 250Nm+. Jak wiemy nie suche liczby się liczą tylko przebieg wartości mocy i momentu obrotowego w funkcji obrotów. Jak tylko auto zostanie shamowane pozwole sobie przesłać do Was wykres.

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance engine

Fiat Punto 1.4 GT Ital Performance – modyfikacje stylistyczne

Czy pod kątem stylistycznym w Punto GT również pojawiły sie jakie dodatkowe zmiany?

Jeżeli chodzi o zmiany stylistyczne, z zewnątrz auto wygląda jak całkowicie seryjne Punto GT. I takie też ma pozostać, auto ma być tzw. sleeperem. Nie będzie żadnych spojlerów i tym podobnych „wynalazków”. Jedyne zmiany jakie zaszły to wnętrze auta wyposażone w aluminiowe nakładki na pedały i gałkę zmiany biegów. Elementy te pochodzą z oferty firmy Sparco. Na następny sezon planowana jest kompletna renowacja karoserii wraz z nowym lakierem i nowe, większe koła, które będą w stanie pomieścić większe zaciski.

Dodatkowe informacje oraz zdjęcia z budowy samochodu znajdziecie na stronie Ital Performance

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *