Ford Escort V EVO 1

Ford Escort V EVO – Remik

Przed nami kolejny ciekawy projekt, a jest nim tym razem samochód, który powstał na bazie Ford-a Escort-a 1,4 w wersji CL któremu jego właściciel nadał pseudo EVO. Zanim jednak przejdziemy do jego prezentacji, Remiku opowiedz nam jak rozpoczęła się Twoja przygoda z motoryzacją i tuningiem

Moja przygoda z motoryzacją a w późniejszym czasie z tunigiem rozpoczęła się bardzo wcześnie, tj. kiedy byłem jeszcze małym chłopcem (coś z niego pozostało do dziś) kolekcjonowałem tzw. resoraki. Pamiętam jak dziś jak biegałem do Pewex-u, i sprawdzałem czy pojawił się już nowy model miniaturowego pojazdu. Kolejnym etapem i tu w sumie można powiedzieć ze to był mój początek tuningowania, był czas szkoły podstawowej kiedy największą frajdę sprawiło mi siedzenie w piwnicy i usprawnianie roweru, niestety w dniu finalnej prezentacji moja duma zniknęła, cóż świat nie ujrzał tego pojazdu.

Kolejny etap o którym należy wspomnieć to czas wakacji u wujka i śledzenie jego poczynań z Oplem Omegą, oraz przeglądanie i zachwycanie się tym co ujrzałem w katalogach firmy D&W. W między czasie zmieniło się troszkę kilka fiatów. Bakcyl którym zaraziłem się w latach wczesnego dzieciństwa zaowocował tym że cała moja edukacja od szkoły zawodowej po studia jest ściśle związana z eksploatacją i naprawą pojazdów. Ponad to kariera zawodowa to również samochody tak więc jak widać przez wszystkie te lata mam styczność z motoryzacją, a tuning to rozwinięcie pasji jaką są samochody.

Ford Escort V EVO 2

Ford Escort V EVO

Aktualnie jesteś posiadaczem samochodu Ford Escort – dlaczego wybór padł właśnie na ten samochód?

W sumie wybór Forda i tego modelu jest czystym przypadkiem, kiedy rozpocząłem poszukiwania samochodu skupiłem się tylko i wyłącznie na modelach Peugeota w wersji xs, z racji że pracuje w ASO tego francuskiego koncernu, niestety moje poszukiwania były bezowocne bo stan wszystkich modeli które mnie interesowały był nie odpowiadający moim wymaganiom. Pewnego razu kolega powiedział mi że jego sąsiad przyprowadził eskort-a, fajny, bardzo zadbany. Pojechałem go więc obejrzeć i rzeczywiście nie było się do czego doczepić, jako znawca tematu poprosiłem pana aby następnego dnia pojawił się tym ze fordzikiem u mnie w pracy, w celu weryfikacji podwozia, czyli ogólnie sprawdzenia na podnośniku.

Ford Escort V EVO 3

Kiedy samochód znalazł się u góry wszystko było jasne – ten Ford jest mój! I tak zaczęła się przygoda z Fordem która trwa do dziś. Wbrew opinii Escort nie jest złym samochodem, swoim zrobiłem już 100 000 km bez żadnej awarii, w tym bezproblemowo w zeszłoroczne wakacje, trasę Leszno-Londyn-Leszno o długości 3000 km, Więc złego słowa nie dam o nim powiedzieć, ponadto wyznaje zasadę jak dbasz tak masz 🙂

Ford Escort V EVO – zmiany stylistyczne

Pierwsze co rzuca się w oczy gdy spojrzymy na ten samochód to zmiany stylistyczne, więc na początek skupimy się właśnie na nich. Opowiedz o zmianach jakie pojawiły pod tym kątem w samochodzie…

Hmmm, może lepiej zadać pytanie co się nie zmieniło – byłoby mniej.. Ale skoro pytasz postaram ci się odpowiedzieć. W sumie historia zmian jest dość ciekawa bo pewnie nie była by tak znacząca gdyby nie Internet jako skarbnica wiedzy jak i Ford Escort Fan Klub, który zrzesza takich ludzi jak ja którzy postanowili nadać drugie życie temu autu, zmieniać go tak aby ludzie na ulicach spoglądali i myśleli – o jaki fajny Escort!.

Ford Escort V EVO 4

Generalnie jestem osobą która nie przepada za laminatami itp. rozwiązaniami więc naturalnym było dla mnie to że przy zmianach stylistycznych wykorzystam to co oferuje Ford. Na szczęście projektanci tworząc usportowione wersje Escorta trafili w 10-ke pod względem desingu, przez co używając fabrycznych elementów stylistycznych możemy uzyskać ciekawy efekt i samochód mimo upływu lat nie traci na atrakcyjności. Dodatkowym plusem o którym nie wspomniałem jest mało spotykany w tym modelu kolor aquarius blue metalic, który bardzo podnosi atrakcyjność tego samochodu. Pierwszym elementem jaki się pojawił w moim EVO był zderzak z halogenami i kierunkami z modelu RS2000, kolejne modyfikacje wyglądu były oparte na elementach fabrycznych do wersji rs2000 i nie tylko. W tym miejscu wymienię co uległo zmianie, czyli wspomniany przed chwilką:

  • zderzak RS+ hokej 7cm z samochodu Renault Laguna mk1
  • dokładka tylniego zderzaka RS
  • progi RS
  • felgi OZ początkowo 6 calowe polerowane 14”, potem 7 calowe 15″ z tzw. rantem (wzór pozostał bez zmian)
  • zaciski i bębny w kolorze czerwonym
  • reflektory z modelu RS2000,
  • lusterka z modelu mk7
  • oryginalne białe kierunki w zderzaku made in UK
  • grill z wersji Cosworth
  • maska z garbami z modelu RS2000
  • oświetlenie oparte na OSRAM NIGHT BREAKER
  • lakier częściowo odświeżony
  • przyciemniona góra tylnich lamp

Ford Escort V EVO 5

Ford Escort V EVO – zmiany wewnętrzne

Czy wewnątrz samochodu również pojawiły się zmiany?

Oczywiście. Wraz ze zmianą stylistyki zewnętrznej cały czas wnętrze auta przechodziło EVO-lucje, jak wcześniej wspomniałem samochód był w wersji podstawowej więc jedną z pierwszych rzeczy jakie wymieniłem był zestaw wskaźników z obrotomierzem, który został kompleksowo przerobiony i teraz jest podświetlany na biało diodami. W między czasie został on wymieniony na dedykowany z RS2000, z czerwonymi wskazówkami, sposób podświetlenia oczywiście pozostał ten sam.

Ponad to zostało zainstalowane niebieskie diodowe podświetlenie nóg, dołożone fabryczne oświetlenie nóg zapalające się po otwarciu drzwi, w miejsce seryjnej żarówki oświetlenia wnętrza powędrowała żarówka diodowa ,oczywiście świecąca na niebiesko. Zostały również założone elektryczne szyby, centralny zamek z pilotem, chromowane klamki z Forda Scorpio, wykładzina tylniego oparcia z wersji ghi. Jeśli chodzi o wygodę to standardowe fotele zostały początkowo zamienione na kubełki z wersji XR3i, które i tak zostały zmienione na kubełki firmy RECARO dedykowane do RS2000. A skoro siedzieć wygodnie to i trzeba trzymać coś, co dobrze leży w dłoni i tym sposobem seryjną kierownice zastąpiła kierownica włoskiej firmy MOMO o średnicy 31 cm. Ponadto na pokładzie zawitały czteropunktowe pasy SABELT. Wspomnieć również muszę o przełączniku wycieraczek który został zmieniony na model z 6-stopniową regulacją prędkości wycieraczek. Do tego wszystkiego oczywiście car-audio, które mi umila podróże. Tak więc jak widzisz sporo się pozmieniało.

Ford Escort V EVO swap

Ford Escort V EVO – zmiany mechaniczne

I przyszła kolej na modyfikacje pod kątem mechanicznym, a tu jak nam wiadomo jedną ze zmian jest swap silnika…

Tak, swap silnika bez wątpienia jest największa zmianą pod katem mechanicznym jaka zaszła w moim samochodzie. Ale zanim do tego doszło samochód został obniżony, początkowo na sprężynach VOGTLANDA, później całym zestawem POWERTECHA. który niestety nie wytrzymał polskich dróg. W między czasie były seryjne amorki z RS2000 i sprężyny K&W. Obecnie w samochodzie jest założony cały zestaw firmy POWERTECH, i teraz możemy zająć się historią swapa silnika. A zaczęło się od tego że poczciwe 1,4 mimo naprawdę dobrej formy przestało wystarczać, zrodził się pomysł aby wstawić silnik z modelu RS2000. Niestety poszukiwania odpowiedniego samochodu na dawcę nie przyniosły efektu, zrezygnowany chciałem odpuścić ale pojawił się model w wersji XR3i z silnikiem RQB czyli 130 konną jednostką napędową, i w ten oto sposób stałem się posiadaczem 2 Escortów.

Jeśli chodzi o swap postanowiłem iść dłuższą drogą i zanim do EVO trafił wspomniany RQB, został on całkowicie rozebrany, po wymianie wszystkich części na nowe (pierścienie, panewki, rozrząd, wszelkie uszczelniacze, splanowaniu głowicy, dotarciu zaworów itp.), po wykonaniu tych wszystkich czynności został on złożony. Przy okazji nowy desing otrzymała pokrywa zaworów. W dniu 22 lutego 2007 roku przystąpiłem do operacji SWAP! Po 3 dniach samotnej walki, problemach z 15 letnią elektryką, 24 lutego o godzinie 19 serce zabiło i muszę przyznać że moment w którym silnik zaczął pracować pamiętam do dziś – ogromna radość i uśmiech na twarzy.

Ford Escort V EVO silnik

Od tamtego czasu silnik był poddany kolejnym modyfikacjom, zmieniony został całkowicie układ dolotowy, seryjny dolot został zamieniony polerowaną power rurą o średnicy 70 mm, zakończonej blosem i stożkiem w kevlarowej obudowie. Kolejny krok to układ wydechowy i tu pojawił się odpowiednio zaadaptowany z RS2000 kolektor wydechowy 4-2-1 oraz układ wydechowy o średnicy 55 mm zakończony odpowiednim tłumikiem. Jednostka nominalnie miała 130 koni mechanicznych i 162 Nm, jednak na dzień dzisiejszy trudno mi powiedzieć ile wynosi obecnie ponieważ nie udało mi się jeszcze zawitać na hamowni by to sprawdzić.

Jeśli chodzi o dalsze zmiany mechaniczne to przy tej mocy i prędkościach jakie potrafi rozwinąć samochód trzeba było wymienić hamulce i w miejsce standardowych pojawiły się oczywiście hamulce z RS2000 o średnicy tarczy 260 mm, ponad to dołożyłem wspomaganie układu kierowniczego a na zamontowanie czeka układ ABS, choć sam jeszcze nie jestem przekonany czy go założę.

Czy w przyszłości samochód czekają dalsze modyfikacje?

Oczywiście.. środki finansowe jakie zostały zainwestowane w uzyskanie tego efektu są już na tyle duże ze postanowiłem że Escort zostanie ze mną do końca, oczywiście jako drugi samochód .A co planuje w najbliższym czasie? W lecie chce zająć się kompleksową obróbką głowicy czyli wymiana zaworów, polerka kanałów i być może wałki, oraz jakieś sterowanie z innymi mapkami. Chodził mi po głowie pomysł uturbienia tego silnika ale zrezygnowałem z tego pomysłu ze względu na to iż kolejne moje auto będzie wyposażone w ten gadżet. Ponad to po zimie trzeba wymienić przedni zderzak i dograć kilka szczegółów. Być może założę w końcu tylnią belke ze stabilizatorem bo już za długo leży.

Zapowiada się też troszkę zmian we wnętrzu i chciałbym przyciemnić szyby. W sumie ten samochód zmienia się cały czas bo w końcu to EVO a EVO jak sama nazwa mówi to EVOLUCJA. Ponad to samochód jest zdobywcą tytułu najładniejszej mkV w FORD ESCORT FAN KLUBIE więc trzeba będzie bronić zdobytego tytułu a to się wiąże z ciągłym udoskonalaniem. Ponad to w najbliższym czasie wymiana silnika, montaż car audio, a na koniec dogranie wszelkich możliwych szczegółów.

Cóż to na tyle, myślę że w jakimś stopniu przedstawiłem historie mojego auta. Więcej można przeczytac na www.fordescort.org. Dziękuję za możliwość pokazania się na szerszym forum, i korzystając z okazji, podziękować wszystkim którzy służyli radą a w szczególności kolegom z FORD ESCORT FAN KLUB-u.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *