Ford Focus RS mk1

Ford Focus RS MK1 – Piotrek

Czemu właśnie Ford Focus?

Wybór padł na Focusa RS ponieważ w mojej jak i nie tylko opinii był to w tamtym momencie najbardziej bezkompromisowy Hot-hatch z świetnym twardym zawieszeniem (którego ustawienia dobierane były przez kierowców rajdowych podczas jazd testowych na torze) oraz dynamicznym turbodoładowanym silnikiem. Na pierwszy rzut oka auto miało tylko jedną wadę- brak napędu 4×4, który to brak w pewnym stopniu rekompensowany jest przez szperę Quaifa.

Tuning Ford Focus RS MK1 Piotrek

Ford Focus RS mk1 tuning 2

Co skłoniło Ciebie do tuningu swojego samochodu?

Tuning już jakiś czas temu stał się moją pasją i wszystkie przeróbki w aucie są wyrazem moich zainteresowań. Z jednej strony skupiłem się na tuningu optycznym, który jednak z założenia nie miał zmieniać linii nadwozia zaprojektowanej przez inżynierów Forda, a jedynie mocniej podkreślić sportowy charakter auta.

Z drugiej strony pojawiły się modyfikacje mechaniczne, które są reakcją na zmorę każdego tunera, czyli przyzwyczajenie do mocy i osiąganych przez auto przyspieszeń. W moim przypadku takie uczucie niedosytu pojawia się dość szybko i uruchamia u mnie proces poszukiwania kolejnych koni mechanicznych. Na szczęście turbodoładowane silniki stwarzają lepsze warunki do podnoszenia mocy i momentu obrotowego niż jednostki wolnossące dlatego poprawa parametrów mogła być dość znaczna.

Ford Focus RS mk1 tuning 3

Focus RS MK1 – modyfikacje pod maską

Jakie zmiany zagościły pod maską?

W trakcie tuningu mechanicznego pojawiały się różne pomysły i rozwiązania ale dopiero końcowy setup dał pełną satysfakcję dlatego skupię się na tym co jest teraz, a nie na tym co przewijało się pod maską przez ostatnie kilkanaście miesięcy. Najważniejszym elementem całej układanki jest komputer sterujący typu stand-alone Autronica. Decyzja o jego zastosowaniu umożliwia bezproblemowe strojenie silnika po jakichkolwiek zmianach mechanicznych, ponieważ przejął on w pełni sterowanie jednostką napędową.

Pod maską zagościło nowe serce, czyli turbosprężarka Garetta model GT28rs „podwieszona” na kolektorze rurowym „plug and play”. Z drugiej strony rozciąga się nowy układ wydechowy, w pełni przelotowy z 2,5 calowym downpipem w całości wykonany z nierdzewki. Powietrze do turbosprężarki dostarczane jest przez duży filtr stożkowy Pipercrossa w obudowie. Za upuszczanie nadmiaru ciśnienia do atmosfery odpowiada dwu-tłoczkowy zawór upustowy Baileya, który zastąpił seryjnego DVa marki Bosch. Poza funkcjami mechanicznymi zapewnia on tak lubiany przez wszystkich „syk” w momencie odpuszczania gazu. W celu lepszego chłodzenia powietrza doładowującego zamontowany został wydajniejszy aluminiowy chargecooler (chłodnica cieczy z wodnego IC) brytyjskiej firmy Proalloy. Żeby możliwe było przeniesienie większych mocy i momentu na koła zamontowana została tarcza sprzęgła z 6 spiekami.

Ford Focus RS mk1 tuning 3

Focus RS MK1 – osiągi

Co dały te modyfikacje? O ile poprawiły się osiągi w odniesieniu do seryjnego Focusa?

Ostatnie strojenie pozwoliło uzyskać moc 306 koni i 433 NM (w serii 215 koni i 310NM) ale nie jest to koniec możliwości turbosprężarki (teoretycznie potencjał do 350 koni). W tym momencie ujawniło się nowe wąskie gardło, czyli zasilanie w paliwo. Gdyby nie to ograniczenie (seryjna pompa i wtryski 440 działają już na granicy swoich możliwości) moc mogłaby jeszcze zacznie pójść w górę, ponieważ teraz paliwa brakuje już przy 5400 obr./min., a już przy tej wartości silnik osiąga maksymalną moc. Z drugiej jednak strony byłoby to ryzykowne, ponieważ nikt do końca nie wie jaka jest wytrzymałość seryjnych tłoków i korbowodów i ile ten silnik mógłby wytrzymać. Trzeba było również zastanowić się nad sensem uzyskiwania coraz wyższych mocy w aucie z napędem tylko na przednią oś.

Jeśli chodzi o osiągi to można powiedzieć, że jest to „niebo a ziemia” w porównaniu do serii, która wywołałaby uśmiech na twarzy niejednego kierowcy ale nie zapewniłaby tak ostrych wrażeń jakie dostarcza to auto teraz. W serii Focus RS przyspiesza do setki w około 6,7 sekundy, a „ćwiartkę” udało mi się pokonać w czasie 14,7s. Teraz osiągi mojego auta przy zachowaniu seryjnej masy (bez jakiegokolwiek odelżania) to około 5,4 sekundy do 100km/h według G-techa pro RR oraz 13,5s. uzyskane na zawodach ¼ mili. Największym ograniczeniem jest w tym przypadku nie silnik ale brak napędu na 4 koła.

Ford Focus RS mk1 tuning 4

Focus RS MK1 – stylizacja

A co ze stroną stylistyczną czy uległa zmianie w ślad silnika?

Jak już wspomniałem wcześniej tuning optyczny miał za zadanie podkreślić sportowy charakter auta, dlatego skupiłem się na obniżeniu już sportowo skonfigurowanego zawieszenia (sprężyny H&R -25mm), dodatkowo pojawiły się dystanse na tylnej osi w celu optycznego poszerzenia auta. Wymianie uległy światła przednie (na soczewkowe reflektory Helli) jak i tylnie (na odpowiedniki w technologii LED), klapka wlewu została zaadoptowana z Forda Mustanga, na progach pojawiła się „lista płac”, a na masce najbardziej kontrowersyjny element mojego tuningu, czyli wloty zapożyczone od Escorta Coswortha, kultowego brata Focusa RS. Dodatkowo zostały przyciemnione szyby, wykorzystana do tego została folia lustrzanka.

Ford Focus RS mk1 tuning 5

Focus RS MK1 – wnętrze

Wewnątrz pojawiły się zegary Autometer (temperatura i ciśnienie oleju oraz temperatura wody), przełącznik lotniczy – sterowanie podtrzymaniem Turbo oraz wskaźnik Boost Grendy.

Jakie plany na przyszłość – zmiana samochodu czy dalsze inwestycje by poprawić osiągi Focusa?

Powoli będzie trzeba zakończyć prace nad autem i w końcu w pełni cieszyć się jego możliwościami, ponieważ dotąd zbyt często gościł w warsztatach tuningowych. Myślę, że w aucie może pojawić się niebawem karbonowa maska oraz dodatkowo chciałbym przerobić reflektory na ksenony, oczywiście z zachowaniem wszystkich elementów wymaganych przy takiej instalacji. Jednak czy to koniec prac nad autem to nie mogę zagwarantować, ponieważ już nie raz nie dotrzymywałem takich deklaracji ;-).

Jeśli chodzi o zmianę auta to liczę, że Ford nie dotrzyma swojej deklaracji i jednak zdecyduje się wyprodukować nowego Focusa RS z napędem 4×4, ponieważ kolejne moje auto musi mieć takie przeniesienie napędu, bo czas zacząć tworzyć 500 konną „zabawkę”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *