Mazda MX-3 2.5 V6 tuning 1

Mazda MX-3 2.5 V6 – Jacek

Zacznijmy może od tego jak zaczęła się u Ciebie przygoda z motoryzacją?

Już jako mały chłopiec jeździłem poczciwym Fiatem 126p po bezdrożach. W miarę dorastania jeździłem gokartami, później troche majsterkowałem przy modelach samochodów. Aż w końcu przyszły moje 17-te urodziny, wtedy zdałem egzamin na kategorie B prawa jazdy:) Wiadomo, zaczęło się od samochodu rodziców – wtedy był to Ford Escort MKV z dychawicznym 1,4 pod maską. Już wtedy zacząłem sie interesować przeróbkami, bo tuningiem trudno to było nazwać. Jakieś tłumiki, nakładki na pedały i inne gadżety wylądowały w samochodzie, efekt nie był powalający, ale dzięki temu zacząłem pogłębiać swoją wiedzę na temat przeróbek mechanicznych i stylistycznych.

Mazda MX-3 2.5 V6 tuning 2

Tuning Mazda MX-3 2.5 V6

Aktualnie jesteś posiadaczem Mazdy MX-3, dlaczego wybór padł właśnie na ten samochód?

Po samochód wyruszyłem z ojcem do Berlina. Poszukiwania trwały 3 dni, przez które przekonałem się że kupno w komisach nie ma sensu. Poprzez niemiecką gazetę z ogłoszeniami znalazłem mx-3 w zachodniej dzielnicy Berlina. Po oględzinach mx-trójki zakochałem się w niej. Ten błyszczący ciemnoturkusowy kolor, ten cichy pomruk silnika V6 oraz prowadzenie się auta na zakrętach i co najważniejsze jego stan przekonały mnie że musze mieć akurat ten egzemplarz. Trafił mi się samochód w super stanie z pełną dokumentacją, oraz co ważne od prywatnej osoby, a nie od handlarza. Do wyboru Mazdy MX-3 przekonała mnie najbardziej stylistyka tego samochodu, jego seksowne kształty, oraz mocne serce pod maską które wydaje z siebie na prawde piękny dźwięk.

Mazda MX-3 2.5 V6 tuning 3

Mazda MX-3 2.5 V6 – zmiany mechaniczne

W samochodzie pojawiło się sporo ciekawych zmian.. Zacznijmy może od tych które zaszły pod kątem mechanicznym…

Najważniejszą rzeczą pod względem mechanicznym był wykonany przeze mnie swap silnika z V6 1.8 na japoński silnik 2,5 V6 (KL-ZE) o mocy 200KM. Silnik o takich osiągach dostarcza już na prawde dużo wrażeń podczas jazdy takim małym i lekkim autem. Moment obrotowy daje także dużo satysfakcji podczas jazdy w trasie, elastyczność silnika jest co najmniej bardzo dobra 🙂

Wiadomo, wraz ze zmianą silnika, wymieniony został także komputer sterujący. Dołożyłem CAI, czyli dolot z filtrem stożkowym oraz klimatyzacje. Na założenie czeka zestaw zawieszenia KONI -45mm, który pojawi się w samochodzie na wiosne.

Mazda MX-3 2.5 V6 tuning 4

Mazda MX-3 2.5 V6 – zmiany stylistyczne

Pod kątem stylistycznym samochód nie zmienił się zbyt mocno, jednak kilka delikatnych zmian wpłynęło na bardziej atrakcyjny wygląd auta…

Najbardziej rzucającym się w oczy elementem są oczywiście osiemnastocalowe felgi BSA K305. Są to angielskie felgi, bardzo wytrzymałe (inne 18″ felgi na polskich drogach nie wytrzymują), na nie naciągniete są gumy 225/40 ZR18 Continentala. Poza tym delikatnie wyciągnięte tylne nadkola, dołożone bi-xenony o barwie 8000K, tylne lampy clear-black oraz boczne kierunki od Fiata Punto 1. Tylna szyba i przednie boczne zostały przyciemnione folią 3M. Reszta to seryjne ospojlerowanie wersji V6.

Mazda MX-3 2.5 V6 tuning 4

Mazda MX-3 2.5 V6 – Car Audio

Zmiany zagościły również wewnątrz samochodu, pojawił się również zestaw car audio…

Wnętrze jest jeszcze w miare seryjne. Wymieniłem zegary na Indiglo, dodatkowo są aluramki, shortshifter, słupek z dodatkowymi zegarami (AFR, cisnienie oleju, temperatura oleju), voltomierz na desce, kierownica HBM, oraz aluminiowe nakładki na pedały.

Car audio to wzmacniacz µ-Dimension µ-Jr. 4-300, skrzynka basowa zamknięta z głośnikiem HERTZ ES250, kable prądowe i sygnałowe Dietza, kondensator 1F Dietza, przedni zestaw odseparowany PowerBass Extreme (PBX), wygłuszenie matami SinusLive. Gra przyzwoicie, ale nie jestem audiofilem, wiec dla mnie audio ma czysto i ładnie grać 🙂 Zresztą lepszą muzyką w tym samochodzie jest dźwięk V6 🙂

Mazda MX-3 2.5 V6 tuning 5

Czy w przyszłości szykują się kolejne modyfikacje w MX-3?

Dotychczasowe modyfikacje to początek. Już na przełomie grudnia/stycznia bedzie zamontowany zestaw mokry podtlenku azotu NX-a, wydech 2,5″ z kwasówki, następnie do wymiany pójdzie układ hamulcowy na zamienniki EBC, i będe przygotowywał silnik pod turbo. Na wiosne autko usiądzie 45mm niżej, tak jak wcześniej wspomniałem dzięki zakupionemu już zestawowi KONI. We wnętrzu tapicerka skóra+alcantara + flokowana deska. A jeśli chodzo o temat caraudio, to chciałbym włozyć jeszcze zestaw monitorów 7″.

foto: Czajka Zbigniew

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *