Nissan 200SX S14 002

Nissan 200SX S14 – Konrad „Makinen” Hetman

Drifting w naszym kraju, cieszy się z roku na rok co raz większą popularnością. Pojawiają się nowi kierowcy i co raz to ciekawsze projekty. Do takich na pewno można zaliczyć ten oto samochód – Nissan 200SX S14, którym zadebiutował w kilku ubiegłorocznych rundach TOYO Drifting Cup, Konrad „Makinen” Hetman.

Pierwsze Twoje kroki w driftingu to rok 2007, kiedy pojawiłeś się na kilku treningach samochodem BMW Z4. Jak wyglądały Twoje początki i skąd zainteresowanie właśnie tą dziedziną motosportu?

Początki były dosyć dobre, znałem i wciąż dobrze znam BMW Z4 więc wiedziałem na co stać ten samochód, wiedziałem jak utrzymać go w poślizgu specjalnymi technikami pomimo braku szpery. Według ocen innych osób radziłem sobie jak średnio-zaawansowany drifter. Interesowałem sie tą dziedziną sportu od dawna, jednak wcześniej byłem w posiadaniu samochodu FWD, więc driftowanie nim nie było możliwe. Co prawda starałem sie nim driftować kontrolując poślig, przebijając samochód z jedną na drugą strone, lecz to nie tamo samo…

Nissan 200SX S14 001

Drifting – Nissan 200SX S14

Początek roku 2008 to decyzja zakupu nowego „driftowozu”, Nissana 200SX S14 – dlaczego wybór padł właśnie na to auto?

Główny powód to fakt iż aktualnie to najtańsze auto do driftu oraz najłatwiejsze do zbudowania. W decyzji pomógł mi ojciec i mój kolega, a właściwie to oni zadecydowali że będzie to właśnie s14.

Samochód został kompleksowo przygotowany pod zawody driftingowe, w związku z czym zagościło w nim sporo ciekawych modyfikacji…

Tak, samochód został przygotowany wyłącznie pod drift i tylko do tego służy. Nie było mowy o kompromisach żeby np. jedzić nim na codzień. Lista modyfikacji które do tej pory pojawiły się w samochodzie:

Nissan 200SX S14 003

Nissan 200SX S14 Silnik:

  • Kute tłoki Wiseco
  • Kute korbowody Eagle
  • Panewki główne i korbowe ACL Race
  • Uszczelka pod głowicę Tomei 1.2mm
  • Szpilki głowicy ARP
  • Nowa pompa oleju Nissan
  • Nowa pompa wody Nissan
  • Większa miska oleju noname
  • Kolektor wydechowy custom topmount
  • Turbosprężarka Garrett GT2876 A/R 0.86
  • Wtryskiwacze RC 555 cc
  • Intercooler custom
  • Orurowanie custom
  • Filtr powietrza K&N
  • Swiece NGK
  • Układ wydechowy 3 calowy custom
  • Downpipe 3 calowy custom
  • Kompletne sprzęgło spiekowe ACT 3
  • Blow off HKS SSQV2
  • Korek oleju Nismo
  • Oil catch tank custom
  • Pompa paliwa Walbro 255
  • Usztywnienie silnika custom
  • Akumulator przeniesiony do bagażnika
  • Nowe przewody zasilania custom

Nissan 200SX S14 inside

Nissan 200SX S14 Chłodzenie:

  • Duża chłodnica wody aluminiowa GP Racing
  • 2 wentylatory elektryczne Spal
  • Stelaż pod wiatraki M-Tech
  • Zimniejszy termostat wody 72 C
  • Korek chłodnicy 1.3b Nismo
  • Węże chłodnicy oleju Mocal
  • Chłodnica oleju Mocal
  • Termostat oleju Mocal
  • Przewody chłodnicze wody Samco

Nissan 200SX S14 006

Nissan 200SX S14 – Zawieszenie:

  • Gwintowane zawieszenie drift inverted K-Sport
  • Zmodyfikowany promień skrętu Driftworks
  • Most z Nissana S13, pospawany na sztywno
  • Talerzyki usztywniające tylni wózek custom
  • Wszystkie wachacze tylnie K-Sport
  • Drążki reakcyjne przednie K-Sport
  • Wachacze przednie Driftworks
  • Dystanse przód/tył Driftworks
  • Rozpórka przednia kielichów
  • Rozpórka tylnia wózka
  • Rozpórka tylnich kielichów
  • Rozpórka tylnia nad kielichami (w miejscu mocowania pasów)
  • Stabilizatory grubsze
  • Gumki stabilizatorów Energy Suspension
  • Końcówki drążków K-Spor

Nissan 200SX S14 007

Nissan 200SX S14 – Hamulce:

  • Nowe przewody hamulcowe miedziane i wywalony ABS
  • Hydrauliczny ręczny K-Sport

Nissan 200SX S14 – Środek:

  • Wybebeszony na maxa
  • 2 Kubełki OMP Extra
  • Pasy szelkowe 3 OMP 4-ro punktowe
  • Kierownica OMP 2-ramienna zamszowa
  • Naba kierownicy OMP
  • Centralny wyłącznik prądu Sparco 6-cio biegunowy
  • Gałka biegów Nismo

Nissan 200SX S14 008

Nissan 200SX S14 – Zegary:

  • EGT + Boost Defi 60mm elektroniczne + centralka
  • Shift Light Defi
  • Zegar AFR AEM
  • Zegar temperatury oleju AutoGauge 52mm
  • Zegar ciśnienia oleju AutoGauge 52mm
  • Zegar temperatury wody AutoGauge 52mm

Nissan 200SX S14 – Elektronika:

  • ECU Master
  • Kontroler szerokopasmowej sondy lambda AEM/Bosch Wideband kit
  • Brak przepływomierza map sensor

Nissan 200SX S14 drift

Wizualnie samochód również znacząco się zmienił i przyznać trzeba że prezentuje się bardzo okazale…

Dziękuje, staraliśmy się aby samochód odróżniał sie od innych Nissanów, co jest dość trudne bo jest ich sporo na arenie zawodów PFD. Samochód został poszerzony blacharsko po 3cm na strone, pomalowany 2 kolorowo, wbogacony w naklejki oraz Body AutoR. Szerokie felgi Rota Torque 17×9.5 z niskim ET to taki mus jako że lubie szerokie felgi i naciągnięte opony…

Jakimi osiągami aktualnie dysponuje auto?

Moc to 400 Km. Auto nie było hamowane, jednak na doładowaniu na jakim jeżdże i na tej sprężarce tyle mocy sie osiąga. Auto naprawde dobrze sie porusza. Ma zbyt póżny zakres obrotów jaki mnie interesuje, ale to jest jeszcze do nadrobienia.

W 2008 roku miałeś okazję pojawić się na kilku rundach zawodów TOYO Drift Cup, zajmując 21 miejsce w klasyfikacji generalnej. Jakie wrażenia?

Byłem na 4 z 5 rund. Wrażenia jak najbardziej pozytywne. Planem na pierwszych zawodach było zdobycie licencji a tu nagle okazało się że dostałem sie do 30-stki i tak cały sezon. Patrząc na doświadczenie zawodników i ich sprzęt, dostanie sie do 30-stki bylo ogromnym sukcesem. W Łodzi udało sie zająć nawet 7 pozycje, pokonując zawodnika prowadzącego w tabeli na ten czas. Był to mój pierwszy przejazd w parach.

Wspomnieliśmy wcześniej o BMW Z4, którym zaczynałeś swoją przygodę z driftem – jak z perspektywy czasu oceniasz ten samochód w porównaniu do s14 pod kątem driftu?

Nie ma porównania! To zupełnie inny samochód. Moc 234 do 400 KM, brak szpery w Z4, inny skręt, inne zawieszenie. Masa Z4 to 1450 Kg, Nissan około 1100Kg. Jest to kompletnie inna bajka pomijając już opory psychiczne przed uszkodzeniem Z4. S14 uzbrojone jest w fotele kubełkowe, pasy – jest to więc zupełnie coś innego. Według mnie wozem który waży 1450 Kg, ma 234 KM i nie ma szpery drift to mękka i jest cholernie trudny! Jedyna zaleta Z4 to fakt, że można nim driftować bez dachu 🙂

Fotogaleria (zdjęcia wykorzystane w artykule: Łukasz Ptaszyński)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *