Większość Renault 5 czasy świetności ma już dawno za sobą, jednak Twojemu do tego bardzo daleko. Skąd pomysł na właśnie taki samochód?
Renówka piątka jest moim pierwszym autem, jakoś tak bardzo się do niej przywiązałem, że wolałem coś kupować do autka i przy nim grzebać niż zmieniać co chwile samochody. Jest to rocznik 1988, oryginalnie była ona w kolorze wyblakłym czerwonym, ale praktycznie zaraz po jej zakupie miałem w planach usunąć pojawiającą się rdze a jak potoczyło się to dalej widać na zdjęciach .
Zrobię delikatne sprostowanie – piątki oryginalnie wychodziły w następujących wersjach 1,1(47) 1,4(50-72KM) 1,7GTX(75KM) 1,7GTE(93KM) 1,4GTT(115-120KM) oraz 1,6D(55KM).
Tuning Renault 5
W Twoim przypadku zaczęło się od silnika 1.1 o mocy 47km, a co było dalej?
Oryginalnie miałem silnik 1,1, jak na pierwsze auto w życiu silnik ten był wystarczający. Następnie silnik 1,1 doczekał swojego żywota, nie opłacało mi się go naprawiać, więc kupiłem silnik 1,7GTE, który dysponował mocą 93KM. Mój egzemplarz po założeniu stożka K&N oraz zrobieniu dolotu przedstawiał moc 94KM i moment o 30Nm wyższy niż seria (wynik z hamowni ZASTEC). Z tym silnikiem auto na G-techu miało wynik od 8,2 do 8,6 od 0 do 100. Oficjalny wynik z Bemowa 2005 – 16,237.
W roku 2006 trafiła mi się okazja i udało mi się nabyć całą r5 z silnikiem 1,4 Turbo. Renówka była mocno pordzewiała więc odzyskałem co się dało a buda poszła na złom. Ponieważ miałem już sporo informacji o silniku 1,4 T zdecydowałem się przeprowadzić kapitalny remont silnika, wymienione zostało wszystko łącznie z tłokami, panewkami, zaworami, odelżono również koło zamachowe oraz wyważono cały układ korbowo-tłokowy. Po włożeniu silnika założyłem komplet wydechowy z nierdzewki 2,5 cala, wykonany u znajomego w firmie BASMOT oraz Blow-off produkowany przez znajomego firmy PROPERFEKT. Wszystkie operacje związane ze zmianami silników wykonałem osobiście z pomocą znajomych, tak więc odeszły mi spore koszta za zabawe w przekładki silników
Jakimi osiągami możesz się obecnie pochwalić?
Osiągi w obecnej konfiguracji według G-techa 7,2 0-100 (na mokrej nawierzchni), fabrycznie auto miało 7,5 do 100. Moc fabryczna 120 KM powinna delikatnie się zwiększyć poprzez odetkanie bardzo restrykcyjnego seryjnego wydechu, jednak jak już pisałem nie mam jeszcze oficjalnego wyniku z hamowni.
Tuning Renault 5 – zmiany wizualne
Oprócz zmian mechanicznych w Twoim Renault zaszły też lekkie zmiany stylistyczne. Co było ich główną inspiracją?
Inspiracją do przeróbek stylistycznych były strony zagraniczne, gdzie naoglądałem się wiele ładnie zrobionych piąteczek. Zadecydowałem że r5 z bad-lookiem bardzo ładnie się prezentuje, wtedy też podjąłem decyzję, że z tyłu powstanie gładka klapa. Oprócz tego pozbyłem się również zamków, które i tak już były wyłamane przez zlodzieji.
Aby zadbać o lepszą trakcje założyłem z przodu gwintowane zawieszenie robione u znajomego z firmy TECHRIDE.pl, aby szybciej zatrzymać auto zamontowałem tarcze Brembo Max oraz klocki Ferodo Premier.
Postanowiłem nie zakładać żadnych spojlerów gdyż nie jestem zbyt dużym fanem nadmiaru plastiku na aucie, poza tym tak „gołą” piąteczke ciężko spotkać nawet za granicą. Na forum Holenderskim oraz Angielskim piąteczka bardzo się spodobała właśnie ze względu na tak skromną stylistykę.Największą sensacje na zagranicznych forach robią lampy z Angel-eyes oraz Xenon. Seryjne Lampy zostały wyposażone w soczewki z Audi A6 oraz zestaw xenonowy z Forda.
Renault z zewnątrz prezentuje się pięknie, czy wewnąrz jest tak samo?
Wnętrze to niestety mój najsłabszy punkt, cały czas z nim walczę. Na obecną chwile są fotele pół kubełkowe obszyte eko-skórą , poflokowana na niebiesko deska rozdzielcza, wypolerowana kierownica z wersji TURBO oraz zegar z doładowaniem.
Jakie plany na przyszłość? Zmiana samochodu czy dalsze inwestycje w piątkę?
Ogólnie plan jest taki aby nie sprzedawać autka, bo to niezbyt opłacalne. Wszelkie dotychczasowe modyfikacje oraz zmiany już dawno przekroczyły wartość auta. Jak będzie mnie stać kupię drugie auto do jazdy na co dzień a piąteczka zostanie przerobiona na styl sportowy tzn. usunę całe wnętrze, założę 2 kubełki pasy szelkowe klatkę bezpieczeństwa i pobawię się w podniesienie mocy. Na szczęście ten silnik ma bardzo duży potencjał i bez większego wysiłku wynik 170KM jest bardzo łatwy do uzyskania.