Jesteś posiadaczem drugiej generacji Polo, skąd pomysł by zakupić taki samochód?
Pomysł był taki, żeby mieć szybkie auto na ćwiartkę, nie wydając przy tym „miliona złotych”, nie robiąc przy tym dużych modyfikacji w silniku. Pierwsza koncepcja zakładała zakup Corsy A i silnika C20LET. Jednak jego kupno jest dość trudne, a do tego silniki te są dość stare. Potem doszedłem do wniosku ze łatwiej będzie znaleźć 1.8t. Samochodów na rynku z tym silnikiem jest dość dużo i można zakupić w miarę świeży egzemplarz.
Zaczęło się od kupna starego POLO w Niemczech, za symboliczne 1.62 euro. Właściciel sprzedawał to auto jako uszkodzone z przeznaczeniem na złom. Cieszył się, jak pozbawialiśmy go problemu. W kraju okazało się że nadwozie jest całkiem dobre a silnik po drobnej naprawie pracuje bez zarzutu. Przyszedł czas na 1.8T, który został zakupiony z całym osprzętem, skrzynią biegów i wiązką kabli.
Tuning Volkswagen Polo 1.8 Turbo II gen – silnik
Podobno pod maską Twojego Polo znalazł miejsce silnik od Audi TT o pojemności 1.8 T – ile w tym prawdy?
Prawdziwa prawda ;). Silnik o symbolu AUQ 180koni z Audi TT FWD. Dość nowoczesna jednostka jak na 1.8t, gaz na „potencjometr” oraz dużo elementów potrzebnych do spełniania surowych norm emisji spalin (dwie sondy lambda). Wszystkie te dodatki spowodowały duże problemy w uruchomieniu silnika w Polo oraz podejrzewam też że będą problemy związane z późniejszym zwiększaniem mocy.
Skąd pomysł na taką modyfikacje i czy była ona trudna do wykonania?
Modyfikacja miała być łatwa i szybka, ale to była teoria. Szybko okazało się że do Polo 1.8t nie wejdzie bez problemów, bo miejsca było zbyt mało. Proces montażu silnika trwał najdłużej. Dokładnie były studiowane niemieckie rozwiązania umieszczenia silnika w komorze mające TUV. Do tego została wykonana specjalna rama pod silnik spinająca dołem podłużnice. Wzmocnienia karoserii uzupełniają: dolna rozpórka wahaczy, górna rozpórka kolumn mcpersona oraz rozpórka na tylnej osi. W tym miejscu gorące podziękowania dla firmy „Promech” a w szczególności Sebastiana.
Montaż jednostki napędowej to dopiero początek, który pociągnął za sobą konieczność przekonstruowania zawieszenia, rozwiązania problemów z układem kierowniczym i napędowym. Po montażu podstawowej elektryki, przyszedł czas na pierwsze odpalenie. Ten emocjonujący moment miał pokazać czy brniemy dalej. Udało się !! Silnik wystartował jednocześnie wprawiając w zdumienie osoby, które skazywały ten projekt na niepowodzenie.
Dalsze prace posuwały się już szybciej. Dobudowany został intercooler, dolot, hydrauliczne sprzęgła i dalsza części elektryki z zegarami od Audi TT. Pierwsza próbna jazda pokazała, że do celu jeszcze daleko. Konieczne były kolejne modyfikacje zawieszenia i dobór amortyzatorów i sprężyn. W tej kwestii stanęło na gwintowanym zawieszeniu Jamexa ze wstawionymi Bilsteinemi B6. Rozpoczęły się pierwsze jazdy z podłączonym komputerem w celach diagnostycznych. Zapis błędów komputera i log mierzonych wartości podczas jazdy, wskazał niesprawne urządzenia takie jak przepływomierz i zaworki …czujniki … Po tych naprawach auto zaczęło porządnie jeździć, co zamknęło etap „uruchamiania samochodu”. Kolejne prace polegały na drobnych modyfikacjach oraz montażu zbiornika paliwa, foteli i dodatkowych zegarów.
Czy silnik po włożeniu został seryjny, czy został lekko podrasowany?
Silnik jest zupełnie seryjny bez żadnych modyfikacji mechanicznych. Podobnie komputer sterujący zachował oryginalny program. Mając w perspektywie przyszłościowe modyfikacje został wmontowany większy Intercooler oraz szerszy wydech. Zastosowana została tez popularna pompa paliwa Walbro 255.
Tuning Volkswagen Polo 1.8 Turbo II gen – osiągi
Jakimi osiągami obecnie dysponuje Twój samochód?
Auto nie brało udziału jeszcze w poważnych próbach, wiec ciężko powiedzieć o osiągach, w szczególności w porównaniu do konkurencji. Na jednej z pierwszych jazd testowych został wykonany pomiar przyśpieszenia G-TECH’em do 96km/h i wyniósł on 6sec. Co do osiągów, to w przypadku Polo użycie stwierdzenia „gaz do dechy” kończy się staniem w miejscu i dymem z opon. Stosunek mocy auta do jego masy, stawia duże wymagania przed kierowcą co do umiejętnego prowadzenia potwora. Na razie wniosek jest jeden: Im mniej gazu tym lepsze rzeczywiste przyspieszenie 🙂
W wyglądzie twojego Polo rzucają się bardzo felgi firmy OZ, czy prócz tego planowany jest jakiś tuning stylistyczny?
W założeniu miał to być samochód nie rzucający się za bardzo w oczy, także juz żaden element tuningu optycznego nie będzie montowany. Prawdopodobnie auto dostanie nowe barwy, ale to po zakończeniu etapu wzmacniania karoserii i montażu klatki bezpieczeństwa wg załącznika J.
Jakie plany na przyszłość?
Plan na ten rok jest taki, żeby dopracować konstrukcje startując w jak największej liczbie imprez sportowych w szczególności 1/4 mili oraz także w KJS. Myślę ze pomimo bardzo złego rozkładu masy jestem w stanie za pomocą odpowiednio przygotowanego zawieszenia pozbyć się chociaż w części dużej podsterowności (wyjeżdżania przodem na zakrętach). Wtedy na koniec przyszłego sezonu zostanie podjęta decyzja czy będziemy dalej rozwijać ten projekt czy nie.